a rovat írásai

Kalapács alatt a Picasso kalapálta gyűrű

Elárverezik a gyűrűt, amelyet Pablo Picasso tervezett és saját kezűleg készített szerelmének, Dora Maarnak engesztelésül egy nagy veszekedésük után.

Gerzson Pál a Vigadóban

Gerzson Pál festőművész munkásságát tekinti át mintegy 160 képen keresztül a Pesti Vigadó csütörtöktől látható életmű-kiállítása.

Megfagyott sarkkutató madárkája

Tökéletes állapotban fennmaradt akvarellt fedeztek fel a kutatók Robert Falcon Scott brit felfedező tragikusan végződött déli-sarki expedíciójának egyik helyszínén.

Krúdy a plébánia falán

Krúdy Gyula író életéhez kapcsolódó műveket festettek az óbudai Tanuló utcában lévő Katolikus Plébánia melléképületének falára.

Hauszmann mindenhol

Százhetven éve, 1847. június 9-én született Budán Hauszmann Alajos építész, a historizmus egyik legtevékenyebb és legjellegzetesebb magyarországi képviselője.

Gyerekekkel és fotóapparáttal Erdélyben

Erdélybe manapság már senki sem indul el fényképezőgép nélkül. És a sok csoda láttán kattogtatnak is szaporán a messziről jött emberek. Vannak aztán olyanok is, akik nem csak a fényképalbumba, jobban mondva a laptop memóriájába, vagy a külső meghajtóra fényképeznek, hanem ennél jóval többet tesznek a megmaradásért. Közöttük van a 12. kerületi városházán most kiállító Sóti István is.

Hiperrealistáink Párizsban

A legjelentősebb magyar hiperrealista festők munkáiból nyílt kiállítás csütörtökön a Párizsi Magyar Intézetben.

A klíma és a reneszánsz remekmű

Négy hónapig tartó restaurálás után ismét egykori fényében ragyog Donato Bramante reneszánsz építész és festő Krisztus az oszlopnál című táblaképe, a legjelentősebb műalkotás, amely megrongálódott a milánói Brera képtárban a klímarendszer meghibásodása és a rendkívül száraz tél miatt.

Az "előőrsünk" Amszterdamban

A fauvizmustól a szürrealizmusig címmel tizenkilenc magyar avantgárd művész képeiből nyílt kiállítás az amszterdami Zsidó Történelmi Múzeumban.

Plagizált a leggazdagabb szobrász

Plágiummal és szerzői jogsértéssel vádolják az ismert amerikai szobrászművészt, Jeff Koonst egy nemrég kiállított köztéri alkotása miatt.

Szinyei Merse és Gulácsy a sztár Kieselbachéknál is

Szinyei Merse Pál és Gulácsy Lajos egy-egy remekműve mellett Berény Róbert, Tihanyi Lajos és Kádár Béla több alkotására is licitálhatnak az érdeklődők a Kieselbach Galéria tavaszi árverésén, amelyet péntek este tartanak a budapesti Hotel Marriottban. A Virág Judit Galéria tavaszi árverésén szintén egy-egy jelentősebb Gulácsy és Szinyei Merse munka került kalapács alá.

Művészet összes cikke »

Nagy csend a Horánszky utcában

leadhoranszkySomos Miklós A csend szava című kiállítása látható a Párbeszéd Házában.

Törékenyek, légiesen finomak és sejtelmesek. Ilyenek mostanában a vallásos festők, akik Molnár C. Páltól egészen Patay Lászlóig már modern korunk gyermekei. Közéjük tartozik Somos Miklós is, akire még fokozottabban vonatkoznak a fenti jelzők. És akkor hová tűnt a barokk reformációval szemben felvonultatott szenvedélye, hol vannak El Greco extázisai – kérdezhetnénk. A válasz talán a világ változásában, a hit háttérbe szorulásában van. Mert a felpörgő, szekularizálódó világunknak egyre kevésbé van szüksége belső meggyőződéssé vált hitelvek alapján, önálló ítéleteket alkotó emberekre. Csak bezavarnának a képbe, rombolnák a megállíthatatlan gazdasági fejlődés, és az ehhez elengedhetetlenül szükséges fogyasztás mítoszát.

horanszky4
Háttérbe szorult a hit (részlet a Szíria című triptichonból)

És emlékszünk, először csak azt követelték, hogy a vallás vonuljon vissza a templomokba, most már hajléktalanszállót rendeznének be az Istenházákba, vagy éppen alkalmi vásárcsarnokokat, mint Hollandiában. Ahol az első számú katedrális érdeklődés hiányában koncertteremként funkcionál jó ideje már, persze imádkozhat is a betévedő, ha akar. Esetleg furcsán néznek rá, de nem mondják, hogy kívül tágasabb. Ezek a vallásos festők is valahol talán ezért vonultak vissza a zajból, az első vonalból.

horanszky3
Visszavonulás a zajból (részlet a Szíria című triptichonból)

A '33-as születésű Somos Miklós mondjuk már a 70-es években a gyönyörű és jól eldugott Zsennyére. Igaz ő már ifjúkorában is a Bükköt járta, Miskolc bombázását például ott élte túl. 1957-ben, elvégezvén a Képzőt, papírja is volt róla, hogy festő lett, 1973-ra eljutott a Munkácsy-díjig, de az évtized végén éles fordulatot vett pályafutása. Aminek eredménye az a bizonyos vele kapcsolatban mostanában emlegetett nagyon is expresszív lírai realizmus lett, no és 11 templom szekkóinak elkészítése után, 2003-ban a Szent Miklós Érdemrend Aranykeresztje. Most a Párbeszéd Háza ad ízelítőt a 2009-ben eltávozott mester utóbbi 20 évben festett munkáiból.

horanszky444
Ködökben templomba igyekvők (Mindenszentek)

A negyvenkettő, a ház díszteremében kiállított, nagyobbrészt magántulajdonban lévő olajkép között ott van természetesen Szent Miklós myrai püspök tetteinek bemutatása, központi helyet kap a kereszténység egyik legizgalmasabb helyszínét, Szíriát ábrázoló triptichon a sejtelmes hegyoldali templomaival, kolostoraival, kötélen táplált remetékkel és oszlopszentekkel. Vagy a csodálatos toszkán tájba helyezett kis figurák a zöldeskék lánggal égő ciprusokkal, a hegytetőre rakott időtlen városokkal. És ott vannak a hideg novemberi ködben, az Erdélyben hasznát fakeresztekkel megrakott temetőn át a templomba igyekvők is. Az erdélyi Mindenszentek mellett Boldog Özsébet is odafestette a kékekben, zöldekben játszó erdőkbe, ahol különleges füstök vagy tüzek sejlenek fel a fák között. És ott vannak a kereszténység nagy alakjainak keresetlen portréi is, az elmerengő Johannes (Duns) Scotustól egészen a szeretett tanítvány, János kerekded, életvidám ábrázatáig.

hornszky1
Boldog Özséb - távoli füstök vagy tüzek

A csend szava – ez lett Somos Miklós Horánszky utcai kiállításának címe, amelyet a „ravasz" jezsuiták éppen a katolikus Nagyböjtre időzítettek. Mert ilyenkor, akárcsak advent idején, egyesek kicsit csendesebbek lesznek. Csavarnak a hangerőn, lelépnek a gázpedálról, talán nem fogyasztanak annyit és olykor ilyen képeket is nézegetnek.

Pálffy Lajos

A csend szava – Somos Miklós kiállítása
Párbeszéd Háza
2013. március 8. – április 3.

• Publikálva: 2013.03.19. 11:31 • Címke: kiállítás, kritika, képzőművészet