Kamera a Stuka orrán

angliai1940 októberében, jó 70 évvel ezelőtt javában zajlott az angliai csata, amely a német szárazföldi invázió előkészítéseként indult és a német légierő, a Luftwaffe nagy veszteségével végződött. Viszont jelentősen hozzájárult az angol katonák harci moráljának javulásához, amely a franciaországi harcokban elszenvedett vereség miatt addig elég alacsony volt.

Franciaország megszállása után, június elejétől Hitler hiába várt Anglia békeajánlatára, ezért csak jókora késéssel, 1940 augusztusában kezdtek hozzá a németek az angliai partraszállás előkészületeihez. Aminek első lépcsője az angol flotta, a kikötők és a repülőterek lebombázása lett volna. (Kevesen tudják, de a Luftwaffe akcióját megelőzően, 1940 májusában jelentős brit bombázóflotta támadta már a Ruhr-vidéket, a német hadiipari központokat.) Az angliai csata tehát nem volt előzmények nélkül való, sőt, a polgári célpontok bombázása sem német kezdeményezés, hiszen egy éjszakai bevetés során véletlenül lakott területre hulló német bombák miatt a RAF augusztus végén már célzottan Berlin lakónegyedeit bombázta. Erre válaszolva kezdték meg a németek is London bombázását.


Az angliai csata az első német sikerek (a meglepetés ereje) után már októberre vesszőfutássá változott a németek számára. A nappali bevetéseken egyre több gépet vesztettek, ezért átálltak az éjszakai repülésre. A gyenge fegyverzetű, 8 ezer méteren négyszázzal „vánszorgó” Heinkel 111-esek, vagy a még lassúbb Junkers 87-es „Stuka” zuhanóbombázók kellő vadászkíséret nélkül ki voltak szolgáltatva a 2-4 gépágyúval felszerelt, hétszázzal száguldó angol vadászoknak. Amelyek 10-12 ezer méteres magasságból, a felhők közül csaptak le villámgyorsan, már többnyire a Csatorna felett a német kötelékekre. Hiába volt félelmetes hangja a Stuka futóművére szerelt szirénának („Jerikói kürt”), 310 km/h volt csak a csúcssebessége, így vadásztámadás esetén esélye sem volt a menekülésre.

A németek által kísérővadásznak használt Messerschmitt 109-es a maga 710 km/h-s csúcssebességével és 12 ezer méteres repülési magasságával paramétereiben elvileg az angol Spitfire és Hurrican méltó ellenfele volt. Ezzel a géptípussal aratták minden idők legtöbb légi győzelmét, ennek ellenére az angliai csatában mégsem tudott kellő védelmet adni a támadó kötelékeknek. Melyek a Magyar Világhíradó 1940 októberi kiadásában is a jellegzetes hármas rajokban indultak bevetésre. Az ebben az időszakban még győzelmi jelentéseket gyártó német heti híradó, az Ufatonwoche által készített profi felvételeken a He-111-es bombázók pilótafülkéjében, géppuskatornyában is megfordult a kamera, amit egyedülálló módon felszereltek egy Stuka orrára, a jellegzetes célkereszt elé is úgy, hogy az akció közben a pilótát filmezze.

PL

• Publikálva: 2013.10.14. 14:03 • Címke: történelem, filmhíradók