A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Úgy alakult, hogy a Nemzeti Múzeum kiállítását hét éves kislányommal együtt néztem végig, és sokat elmond a projektről, hogy ő is mindvégig remekül érezte magát. Nyomogatta a szállodai recepciós csengőjét, ücsörgött a kávéháznak berendezett sarok egyik asztalánál a korabeli újságokat lapozgatva, de hosszasan heverészett Capa fürdőkádjában, pontosabban egy olyan retro kádban, amelyre Steinbeck emlékezetes dohogását applikálták fel a rendezők. A jeles amerikai író ugyanis 1947-ben egy hónapot együtt utazgatott Capával a Szovjetunióban, aki reggelente órákat töltött a fürdőkádban, miközben az Egerek és emberek írója ott toporgott az ajtó előtt. Capa krimiket olvasott a meleg vízben heverészve, talán ez terelte el a figyelmét az őt körülvevő rettenetről, bár a lépten-nyomon eléje kerülő Sztálin-portrékból és szobrokból megörökített azért néhányat.
Lóversenyen, Deauville, Franciaország, 1951. augusztus (forrás: mnm.hu)
No, de nézzük a tárlatot, amelyet Capa féktelen kártyaszenvedélyére utalva a francia kártya figuráival jelölt négy nagyobb egységre osztottak. A „treff” az emigráns Capát mutatja meg, aki a már emlegetett kávéházakban, olcsó szállókban élt Berlinben és aztán szegényen Párizsban. Ahol végül is szert tett egy olyan kapcsolati hálóra (Guttman Simon, Weisz Imre, Kepes György, Besnyő Éva és Kertész Andor), ami nagyban hozzájárult elképesztő karrierjéhez. Valami oknál fogva a korabeli fényképezőgépek és a fiatalkori tárgyak, dokumentumok mellett többek között Capa 1948-as magyarországi utazásáról is vannak itt képek. A Dunába szakadt Erzsébet hídról, az „Éljen Szakasits elvtárs!” táblát cipelő felvonulókról vagy egy falusi körmenetről.
Amerikai ejtőernyősök a Rajna fölött egy repülőgép fedélzetén, 1945. március 24. (forrás:mnm.hu)
A „káró” a fotó- és belpolitikai riporter Capáé, a spanyol polgárháborús fotókkal, vagy az 1936-os francia választások kampányának népfrontos szemszögből való rögzítésével. Itt van 1932-es első nagy megbízásának, Trockij koppenhágai fotózásának egyik képe is, amelyen a bolsevik vezető éppen erősen érvel valami mellett, vagy ellen. Capa 1944 augusztusában ott állt de Gaulle mögött azon a chartres-i erkélyen, de itt van az 1945. április 18-án Lipcsében fotózott Az amerikai katona halála is. És a rendezők dicséretére szólva ki lett rakva a történet folytatása is, amikor az amerikaiak ütik, rúgják az erkélyen lőállást foglaló géppuskást lelövő, majd magukat megadó német katonákat. Felállítottak egy katonai sátorban berendezett korabeli tábori fotósműtermet is a fotók továbbítására alkalmas Siemens képtávíró mellett. És kihúzható fiókos szekrényekben ott vannak a korabeli folyóiratok, ahol a képek megjelentek. Itt vannak az Orosz napló fotói, a 4000 ellőtt kockából, vagy publikált részéből a legtöbbet mond a Csajkovszkij-csarnok vidám ukrán néptáncosai mögött ott vigyázó hatalmas Sztálin-portré, amely talán direkt került bele a kompozícióba.
A köztársasági vonalak mögött, Madrid, 1936. november-december (forrás: mnm.hu)
A „pikk” terem a játékosé. Mert Capa mindene volt az ital és a nők mellett a kártya és a lóverseny. Érdekes, lovakról képeket nem láthatunk a kiállításon, de kártyázókból van bőven: sztrájkoló munkások 1936-ban, Párizsban. Vagy amerikai katonák az észak-afrikai fronton. Munkások vonaton 1940-ben Memphis és Hot Springs között. És ha már játék, akkor itt vannak a járműroncsokkal játszó francia vagy fából készült tankot húzó magyar gyerekek is.
A „kőr” rész a hősé. Aki a válogatás szerint elsősorban a győzteseket fényképezi. Cimboráját, Hemingway-t Sun Valley-ben, aki '44-ben már pocakosan, sofőrrel ellátott dzsipjén, fegyverrel kezében elsőként „lovagolt” be Párizsba. (Vajon ezt lefényképezte valaki?). Vagy a népszerű Steinbecket Moszkvában, Ingrid Bergmant Hollywoodban. De fotózta az amerikaiakat Afrikában, az olasz fronton, vagy éppen Omaha Beach poklában. Itt már egy elcsigázott német hadifogoly is rögzül. Capa a de Gaulle-beszéd mellett ott van Chartresban 1944. augusztus 18-én a német katona gyermekét kihordó nő nyilvános megszégyenítésén is. Ez a fotó a másik két leghíresebb Capa-kép, a Milicista halála és az Omaha Beach mellé került a terem végébe, raklapokra akasztva.
Capa, a sofőr és Hemingway
És már csak az emlegetett fürdőkád, a Capa fotóival illusztrált Steibeck és Irvin Shaw-könyvek lapozható magyar és angol nyelvű kiadásai vannak hátra. És a folyosón Capa-portrék mellett jó magasra felakasztva a Robert Capa Mestersorozat, egy album 937 fényképpel, amelyet 70 ezer negatív közül válogattak. Végül pedig a rendhagyó vendégkönyv, egy korabeli írógép, A4-es papírokkal.
Pálffy Lajos