Szabadságvágy, öröm, kollektív akarat sugárzik a Tiszában iszapért merülő, virtuskodó fiatalok képeiből. A filmet nyitó Vivaldi concerto grosso-futamaira vágott gyorsmontázsok, a fények- és árnyak játékossága jelzi a lendületet és tetterőt, mellyel a hatvanas évek fiatal pályakezdő generációja (és filmesei) változtatni akartak a kádári puha diktatúra hamis közösségi illúzókat hirdető klisévilágán. Fel sem tűnik, hogy az önfeledt bolondozás, bugyborékolás közben egy arc végérvényesen eltűnik, elkeveredve a többi fürdőző között… A fiatalok önmeghatározó, morális szembesülési folyamatát a Gabi halálával Gaál puritán formakultúrával, erőteljes vizualitással fogalmazza meg. B. Nagy László, a korszak meghatározó filmkritikusa szerint „az új filmművészet anyanyelvét” teremtette meg ez a film, amely találó címének is köszönhetően a magyar újhullám jelképévé vált.
rendező, forgatókönyv, vágó: Gaál István, operatőr: Sára Sándor, zene: Szöllősy András, Antonio Vivaldi és Girolamo Frescobaldi műveinek felhasználásával, szereplők: Moór Marianna, Drahota Andrea, Zsipi Istvánné, Csikós Sándor, Kozák András, Szersén Gyula, Harkányi János, Orbán Tibor, Tóth Lajos, Csohány Kálmán, Csohány Kálmánné
hang: magyar, 2.0
felirat: angol
képarány: 4:3 letterbox 1.85:1
hossz: 81 perc
extrák:
Pályamunkások (1957), főiskolás vizsgafilm
Tisza – Őszi vázlatok (1962)
Sodrásban – Harminchárom év után (Duna tv, 2006)
Kompozíció és ritmus – Vincze Teréz kommentárja
Képgaléria – helyszínfotók és werkek
Kiadja és forgalmazza a Magyar Nemzeti Filmarchívum, 2010
Ára: 990 Ft
Sajtó:
Ujhelyi Szilárd: A BUDAPESTI 12 (Filmkultúra)
„Keresem a titkot...” (Filmkultúra)
Bakos Gábor Gábor írása Gaál István korai filmjeinek művészettörténeti vonatkozásairól (Filmkultúra)
Filmvilág
Magyar Narancs
Pesti Est
Tervezte: Lovrity Kata, MOME