A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Aminek 2007-óta megbecsült művésze a fiatal, marosvásárhelyi születésű alkotó. A galéria rendszeresen bemutatja Herman aktuális sorozatait, amikben a Képzőművészeti Főiskolát grafikus szakon 2000-ban abszolváló művész kezdetektől fogva gondolkodik. Kevés ilyen koncepciózus fiatal alkotó mozog most a magyar képzőművészetben, ebből adódóan Hermanra odafigyel szakma, elég csak egy pillantást vetni egyéni és csoportos kiállításainak egyre bővülő jegyzékére. Sorozatait pedig érdemes tanulmányozni a Várfok Galéria internetes oldalán is, mert ez segít bennünket abban, hogy megértsük azt mondjuk, hogy hová lettek az emberek a most kipakolt, 2014 első hónapjaiban megfestett Nyomokról.
A tizenhét képet nézve (vagy a galéria honlapján lapozgatva) a Herman által is sokszor megfestett tárgyakat: edényeket, borospalackokat látjuk hatalmas, üres terekbe, drapériával takart asztallapokra helyezve. Az idő múlására, az emberek egykori jelenlétére és visszavonhatatlan távozására a néhány képen felmerülő új motívum, az összeszáradt, penészes kenyér is utal. Kenyér és bor – elfogyasztottuk utolsó vacsoránkat, a borunk is mind elfogyott. Asztalt bontottunk hát, és elmentünk a hosszú útra, és ennyi maradt utánunk.
Egyfajta utolsó vacsora volt a kiállítás megnyitója is március 6-án este, amikor fekete, kék és pink papírpoharakból ittak könnyű borokat a maghívottak. A poharak, palackok, kupakok ott maradtak a hosszú asztalon, a háttérben pedig megjelenik a híres da Vinci-féle Utolsó vacsora alakjainak a körvonala. Rainer Maria Rilke sorai a falon is a „vacsora” szomorú, ki tudja, hová vezető végéről szólnak:
A végtelen bujkál körünkbe. Hol van,
ki tudja a nagy s kis erők sorát?
Nem láttad-e a köznapi gomolyban
a fényes hátterén a vacsorát:
hogy ülnek ottan, hogy nyújtják a tálat,
hogy nyugszanak el búsan az evők.
Kezükbe jelkép ébred és csodálat,
nem is sejtik, hogy mit mívelnek ők
Lapozgatok a világhálón Herman képei között. Nézem az Autóportrék enyészet által elért busz és autóroncsait. Vagy kicsit korábbról a Vázlatok egy magánhadsereghez című sorozatot. Amibe több mint nyolcvan arc került végül. Régvolt emberek, az idő, mint homály eltűntetett már egy-egy fontos részletet, orrot, szemet, mint ahogyan az emlékezetünkből is csak fokozatosan tűnnek el az ismerős arcok. Ahogyan a kiállítás megnyitásáról, vagy éppen az utolsó vacsoráról sem egyszerre ment el mindenki.
Csak azt nem tudom, mi marad majd Herman Levente biztosan készülő újabb sorozatára. Csak a por?
Pálffy Lajos
Herman Levente: Nyomok
Várfok Galéria
2014. március 07. – 2014. április 05.