a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

Harcos baloldaliság komoly festői kvalitásokkal

derkovitsKi gondolta volna, hogy a Ludwig-gyűjtemény egykori helyét, de minden beugrót, körfolyosót, sőt, még a lépcső alját is maradéktalanul meg lehet tölteni a 120 éve született Derkovits Gyula munkáival?

Na jó, a kiállításrendezés új szemléletének megfelelve a majdnem kétszáz Derkovits-alkotás mellé most is kikerültek a falra azok a kortársak, akik hatással lehettek rá, és azok is, akikre ő volt hatással. A tárlókban ott vannak a relikviák, igazolványok és kéziratok, és összegyűjtötték a szegénység miatt modellkedő Derkovitsról és feleségéről készült rajzokat is. Emellett a „proletárfestő” kultuszáról is készült egy remek összeállítás.

derkovits_onarckep
Önarckép, 1930

Mert volt Derkovitsnak kultusza is egy mögöttünk hagyott korban, amikor e sorok írója ötödik osztályban azt a feladatot kapta, hogy másolja le a Kenyérért I. (Terror) című 1930-ban készült képét. Azt, amin a lovasrendőr által agyonvert proletár feje mellett ott van egy szelet kenyér, és a halottat őrző katona súlyos fekete csizmája és puskájának a tusa is. (Arra, hogy lovasrendőr verhette agyon az éhező proletárt, csak most, a képet jobban megnézve döbbentem rá, mert a festő a reprodukciókon nehezen kivehető lócitromokat is festett a kenyér mellé az kövezett utcára.)

derkovits_kenyerert
Kenyérért I. (Terror)

E valóban páratlan tárlaton talán arra is választ kaphatunk, hogy miért is lett proletárfestő Derkovitsból, aki egy híres szombathelyi asztalosdinasztia leszármazottja volt. A kérdés rendkívül összetett, mint ahogyan a korszak sem volt könnyen megérthető, amiben élt. Harcos baloldaliságához mindenek előtt köze van mérhetetlen szegénységének, ami azzal indul, hogy apja elveszti a családi vagyont. Ugyanígy nagy hatással van rá az első világháború pokla, amiben önkéntesként 1915-ig, bal kezének lebénulásáig harcol és a halálát is okozó tüdőbajt szerez.

derkovits_mi_ketten
Mi ketten (1930)

Meghatározó lehetett az 1918 óta kommunista párttag Derkovits számára az, hogy különösen a bécsi évek (1923-1926) alatt, naponta érintkezett a magyarországi proletárdiktatúra emigrációjával. Nem mellékes az sem, hogy a korban értelmiségi divat volt baloldalinak lenni. Mindez odáig vezetett, hogy 1929-ban bérelt lakása volt a Kommunisták Magyarországi Pártja Központi Vezetőségének állandó találkozóhelye. Miközben Derkovits nem fizette a lakbért, amiért egy év múlva botrányos körülmények között ki is lakoltatták feleségével, Dombai Viktóriával együtt.

derkovits_miketten
Mi ketten (1927)

Harcos baloldalisága szinte végig tettenérhető az öt nagy egységre bontott tárlaton. Talán csak az első, a (tanuló)évek líraisága áll távol az egyértelmű politikai állásfoglalástól. Az irodalmi kifejezésekkel megkülönböztetett egységek közül az „elégia” tartalmazza ezeket a korai, Kernstock Károly nyergesújfalui iskolájában is készült alkotásokat, köztük az 1921-es Koncertet, vagy az 1922-ben festett Utolsó vacsorát, amelynek központi alakjában a művészre ismerhetünk, a tanítványok pedig fiútestvéreit ábrázolják.

derkovits_utolso
Utolsó vacsora (1922)

E korai időszak bővelkedik az aktokban, a későbbiekben oly ritka zöldekben, a bukolikus tájábrázolásokban. A második, a „dráma” címmel illetett periódus a feltörő háborús emlékeket és már a baloldali befolyást mutatja. A világháborús képeken katonák helyett menekülő civilekkel és állatokkal mutatja be a borzalmakat. Az időszak emblematikus képe a Halottsiratás 1924-ből, ami 1920-ban a különítményesek által megölt Somogyi Bélának állít Bécsből emléket.

derkovits_halott
Halottsiratás (1924)

A híres Dózsa fametszet-sorozata is a Bécsben ideiglenes otthonra lelő kommunista vezetők kérésére született, igaz ők röplap gyanánt is terjeszthető méretet kértek tőle, Derkovits pedig jóval nagyobb léptékekben gondolkodott. Az életmű harmadik egysége a „szatíráé”, Derkovits mindenek előtt az „úri világot” állítja pellengérre. Az egész életében kórosan sovány festő hatalmas, kövér alakokat rajzol gyárosként, egyházi emberként és hasonló hústömegek rengenek polgárasszonyain is. Az 1930-ban rajzolt Szószékről III. vaskos papja jobb kezével egy töviskoronás Krisztus-fejet ábrázoló könyvoldalra támaszkodva hadonászik, apácái pedig egytől-egyig gülüszeműek. (Nem is értem, hogy ezek után miért is pályázott 1930-ban állami ösztöndíjra.)

derkovits_puspok
Püspöksüveges önarckép (1923)


A harmincas évek elején, talán Otto Dix és Georg Grosz és más baloldali művészek hatására is, élesen a fennálló rend ellen fordult, kiszolgáltatott, és az eme állapot ellen lázadó állatok mellett az állami erőszakszervezetek, rendőrök, csendőrök is megjelennek a képein. A Téli ablakban 1930-ban szuronyok vonulnak, az elítélt börtönablakból az akasztófáját nézi, aminek kötélkampója a paragrafusjel, ami egy másik rajzon a rettenetes bíró szemüvegén is megismétlődik. A negyedik periódus, az „esszé”, a proletárok világát, benne a festőt és életének párját idézi meg. Leghíresebb képe a Nemzedékek (1932) az olvasó apával, mögötte a tükörben látszó, gyermekét szoptató anyával és a falra akasztott képen Marx Károllyal.

derkovits_szolo
Szőlőevők (1929)

Itt sorakoznak azok a kettős önarcképek, melyeken szeretett feleségével festi le magát, itt van a Végzés (1930), is, mely azt a pillanatot ábrázolja, mikor kibontják a kilakoltatásról szóló iratot. A drámaiságot hangsúlyozandó a háttér háztetején egy kismadár van, előtte egy macska árnyéka. Itt kell megjegyezni, hogy sokan próbáltak segíteni a rossz körülmények között élő páron, de ők következetesen visszautasították az ilyen próbálkozásokat.

derkovits_birosagi
Végzés (1930)

Az ötödik periódus „himnikus” hangvételű képek együttese, amin nem csak a lázadás, a lemondás, hanem a méltóság, az anyaság és a munka világa is megjelenik már. De itt vannak az életet, mint szenvedést bemutató képek is. Mert ekkor már elhatalmasodott a festőn a fronton szerzett tüdőbaja, 1932-től vészesen lesoványodott, injekciókúrákat kapott. Asztaloskodni is próbált, de nem bírta a fizikai munkát, ezért modellként keresett néhány pengőt a Képzőművészeti Főiskolán és Szőnyi Istvánnál.

derkovits_aukcio
Aukció (1930)

Akinek az Eladó borjú című képén fel is fedezhetjük Derkovits jellegzetesen kopasz fejét. Ez a kép a tárlat végén, a párhuzamok és ellenpontok című, a magyarországi kortársakat bemutató alkotások között van. Pontosabban a kurátorok által Derkovits ellenpontjai közé sorolt Berény Róbert, Vaszary János, Molnár C. Pál és Aba-Novák Vilmos festményei között. Utóbbitól a Székely vásár című képet kereste elő Bakos Katalin és Zwickl András, jól jöttek feloldásul az a gyönyörű kék ég a szép gomolyfelhőkkel.

Pálffy Lajos

Derkovits. A művész és kora
Magyar Nemzeti Galéria
2014. április 4. - július 27.

• Publikálva: 2014.04.04. 14:11 • Címke: képzőművészet, kiállítás