a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

XX. Lengyel filmtavasz

lengyelfilmtavaszleadÁprilis 24. és április 30. között újból a legfrissebb és legjobb lengyel filmes alkotásokat láthatjuk.

A lengyel mozi két – művészi értelemben vett – sikertelen évtized után egyre erőteljesebben érezteti jelenlétét mind a hazai, mind pedig a nemzetközi piacon. Érdekes, hogy az országos box office számára a vezető bevételt épp az olyan filmek jelentik, melyek összetett egzisztenciális problémákkal foglalkoznak, és a lengyel valóságról festenek képet húsz évvel a rendszerváltás után. A hangzatos elsőfilmes címek, a fiatal és középkorosztályhoz tartozó rendezők minden nehézség nélkül felülkerekednek a konkurens, jellegzetesen kommersz filmekkel szemben. A fiatal nézők saját problémáikra, a valóság személyesen megtapasztalt hiteles képére ismernek a lengyel moziban.


A Lengyel Filmtavasz idei reklámspotja

Paweł Pawlikowski Idája hazai történelmi kontextusokat idéz, történelmieket és filmeseket. Utalásokat találunk a filmben Wajda Ártatlan varázslók, vagy Kawalerowicz Mater Johanna című filmjeire. A lengyel filmes iskola, több egyidejű hazai kulturális vagy irodalmi idióma mentén íródik át, formálódik. Maciej Pieprzyca Élni jó! (Chce się żyć) című filmje több, mint pusztán egy újabb optimista hollywoodi filmes narráció arról, hogy hogyan lehet megbírkózni a testi fogyatékossággal. Dawid Ogrodnik fenomenális az engedetlen testbe szorult fiatal férfi, Mateusz szerepében. A filmnek autoterápiás ereje van. Hiszen mindnyájan ilyen Mateuszok vagyunk, nincs hatalmunk a nyelv felett, és nem vagyunk képesek semmit sem mondani, egészen addig, ameddig az Élni jó! című filmből áradó megindultság hangja nem teszi lehetővé korlátozottságunk felülvizsgálatát: meghallani saját dadogásunkat, annak kezdetleges gesztusát, ami tiszta és nemes.

élnilengyelfilm
Élni jó!

A Yeats versből vett klasszikus becketti fordulat „az emlékek éppen most térnek vissza” az Ó, azok a szép napok!-ból, iránytűnek bizonyul Joanna Kos-Krauze és Krzysztof Krauze Papusza című filmjéhez. Az 1919-es év, 1941, 1970, az emlékek éppen most térnek vissza. A roma költőnő: Bronisława Wajs, „Papusza”, nem volt művész a szó hétköznapi értelmében, szégyellte a verseket, melyek hirtelen lerohanták, és amelyek végzetévé lettek. Körös-körül, a Krauze alkotópáros által, a költészet finom ecsetvonásaival megfestett történelem vihara tombol. A cigányok kitelepítése, az első majd a második világháború, kommunizmus, szegénység és elnyomás. De a Papusza mégsem pusztán történelmi vagy etnográfiai freskó, hanem egy film a túlélésről. Galoppozás vészterhes időkön át, melyek hátterében, észrevétlenül, ott csírázik a költészet. Az egyedüli, ami végül megmarad.
Wojciech Smarzowski, a középkorosztályhoz tartozó alkotók közül az egyik legelismertebb, a Fakabátokban először kacérkodik a közönségfilmmel. De ez a jól sikerült rendőrfilm mégis Smarzowski szerzői műve marad, amelyben továbbra is felfedezhető a rendező sajátos kézjegye: a groteszk elem, az intellektuális montázs, a fergeteges humor. Małgośka Szumowska a Mennyegző 2004 rendezőjéhez képest az eggyel fiatalabb alkotónemzedéket képviseli, akinek filmje, aKinek a nevében? a lengyel film nemzetközi pozícióját erősíti. Ez a katolikus pap szellemileg visszamaradt fiú iránt érzett szerelmi vonzalmáról szóló kétértelmű történet lelkesebb fogadtatásra talált külföldön, mint hazájában. A független filmesként induló Bodo Kox is számos elismerő kritikát kapott. Lány a szekrényből című első nagyjátékfilmje nemcsak szakmai hozzáértéséről árulkodik, de arról is, hogy az alkotó nincs híján az absztrakt képzelőerőnek és a lengyel moziban oly ritka szürrealizmusnak. Jacek Bromski vígjátéka, a Jegy a holdra című film, a bressoni moralitás szellemében fogant történelmi freskó, amely Załuski vagy Bareja korábbi filmjei, a filmes poéma és a rendőrdráma műfaja felé kacsingat.
Az új lengyel film sokszínű, ambíciózus, néha felszínes és idegesítő. De mindenképp izgalmas, vitaébresztő. Komasa, Skolimowski, Zanussi, Królikiewicz vagy Barczyk közelgő filmpremierjei pedig minden bizonnyal meg tudják tartani ezt a kedvező irányt. Hiszen ezeket a filmeket nézni jó. Élni jó!

A további részletek és az esemény programja itt olvasható, illetve a Lengyel Filmtavasz Facebook-oldalán.

Łukasz Maciejewski
(forrás: muveszmozi.hu)

• Publikálva: 2014.04.22. 11:26 • Címke: fesztivál