a rovat írásai

East az Arénában

Több mint négy évtizeddel ezelőtt indult életművét átívelő, története legnagyobb szabású koncertjére készül az East együttes. A hazai progresszív rockszíntér kiemelkedő formációja október 23-án, a nemzeti ünnepen lép fel a Budapest Sportarénában számos vendéggel.

Michael Nyman az Erkelben

Michael Nyman zenéi szólalnak meg a budapesti Erkel Színházban november 6-án a Michael Nyman Band közreműködésével.

Meghalt Aradszky László

Elhunyt Aradszky László táncdalénekes. A hatvanas évek egyik legnagyobb sztárelőadója vasárnap este halt meg, életének 83. évében, közölte a család hétfőn.

Karmesterverseny Kobajasi Kenicsiróval

Az Erkel Színházban kezdődik a Solti György világhírű karmesterről elnevezett Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny kedden a Filharmónia Magyarország szervezésében, a vendégkarmester az 1974-es karmesterverseny győztese, Kobajasi Kenicsiró lesz.

Pisztolyok dőltek Marilyn Mansonra

Rádőlt a díszlet egy része Marilyn Manson amerikai sztárra szombati New York-i koncertjén, a 48 éves zenészt kórházba szállították, a koncertet félbehagyták.

Új lemez és koncert: 55 éves az Omega!

Volt egyszer egy Vadkelet címmel új lemezzel és december 28-án a Papp László Budapest Sportarénában koncerttel ünnepli 55. születésnapját az Omega együttes. A csapat szombaton első koncertjük helyszínén, az egykori Várklubban idézte fel a múltat és beszélt a jelenről.

A fél Pink Floyd újra Pompejiben

A világpremierrel egy időben, csütörtöktől látható a magyarországi mozikban a Live At Pompeii, David Gilmour, a Pink Floyd egykori legendás gitáros-énekese koncertfilmje. A zenész tavaly csaknem fél évszázad után lépett fel újra a pompeji amfiteátrumban.

Parádés évadnyitót tart az Opera

Az Andrássy úti évadnyitánnyal, szabadtéri előadásokkal és divatbemutatóval, az Erkel Színházban pedig hangversennyel kezdődik szombaton a Magyar Állami Operaház 2017/18-as budapesti évada.

Új U2 album a láthatáron!

Ízelítőül bemutatta új albuma egyik számát, a The Blackout című dalt a U2.

Brünnhilde megsérült, egy férfi bújt a jelmezébe

Megsérült a Bayreuthi Ünnepi Játékok záróelőadásán Catherine Foster. Az operaénekesnő a második felvonásra már nem tudott visszatérni, a színpad széléről énekelte tovább Brünnhildét. Szerepét a rendezőasszisztens, ráadásul egy férfi vette át Az istenek alkonyában.

Lord 45

A jubileumi Aréna-koncertje után új, 45 című lemezét mutatja be csütörtökön a Lord zenekar a Budapest Parkban.

Zene összes cikke »

40 év a Herceg nélkül

ellington_leadAmerikai klasszikus. Leginkább ezzel a szókapcsolattal lehetne jellemezni a ma negyven évvel ezelőtt elhunyt Duke Ellingtont.

Művészi produktumai minden ízükben amerikaiak, hiszen a jazz, melynek világszerte egyik leghíresebb géniusza volt, Amerikában született. Ennek a zenének lehengerlő kulturális hatása volt a – véresnek és szélsőségesnek is tartott, valójában minden katasztrófája ellenére mégis valami egészen újat és egyetemeset szülő – huszadik századra is, különösen arra, hogy a feketebőrű emberekkel kapcsolatos ostoba és korlátolt előítéletek leomlottak.

A jazz sokáig elsősorban az afroamerikai zenészek egyedi, szabad kifejezési formája volt. Az afroamerikai Duke Ellington művészete a jazz markáns formai megoldásait beemelte a klasszikus zenék panteonjába, olyan értékké tette, amely származástól és minden egyéb korlátozástól függetlenül az amerikai identitás elkerülhetetlen részévé vált. A Richard Nixon Foundation által néhány hete a Youtube-on is elérhetővé tett felvételen Ellington mester hetvenedik születésnapjába nyerhetünk betekintést. Az ünnepségbe, melynek részeként átveszi a Presidential Medal of Freedom kitüntetést, s melynek befejezéseként a Happy birthdayt a közönség magának az Egyesült Államok elnökének a „zongorakíséretével” énekli.



Ellington pályafutása fél évszázadot ölel fel, s ez gyakorlatilag a könnyűzene, a nagy lemez- és filmslágerek aranykora is. Ezernyi szerzeménye – és a tömérdek olyan kompozíció, amelynek ő maga nem szerzője, hanem első és attól kezdve megkerülhetetlen zenekari előadója volt – ismeretes, közülük számos kötelező jazz standarddá vált. A pályája csúcsát már a negyvenes években, a Carnegie Hallban adott emblematikus fellépéseivel elérő Duke (azaz Herceg) Ellington a jazz „arisztokratája” lett, big bandjével legfeljebb pályatársának, Count (Gróf) Basie-nek a csapata vehetné fel a versenyt.
Az Ellington zenekar gramofonfelvételei – például a Juan Tizollal közösen 1937-ben jegyzett Caravan – valóban karavánként vonulnak végig zenei világunkon. Zenéje a hetvenes években a funk stílus tehetséges képviselőjére, Eumir Deodatóra éppúgy hatott, mint az olasz filmzene nagy megújítójára, Piero Umilianira, aki egész lemezzel tiszteleg példaképe előtt.

Ellington a negyvenes években aratott sikerei után nem futamodott meg a big band korszak leáldozásával járó rock and roll térnyerése idején sem. Pedig a világhírű brit történész, Eric Hobsbawm találó megjegyzése szerint az 1950-es években az amerikai könnyűzene „apagyilkosságot” követett el – a generációs értetlenséget és szembeállást pedig a beat korszaka csak tovább mélyítette. Ellington, a zongorista, zenekarvezető és zeneszerző eddigre viszont már élő intézménnyé vált.

Mint a vérbeli jazzmuzsikusok általában, maga is az improvizáció nagymestere volt. Zeneszerzői módszerei kapcsán Jimmy Jones zongorista a „láncreakció” kifejezést használta. Az alkotás folyamatára szerinte Duke Ellington elképesztő gyorsasága volt jellemző, amellyel apró részleteket hozott létre, és fűzött egységgé, hogy aztán ezt zenekara tagjai még feldúsíthassák.

Kései műveiben rengeteg ötletet rejtett el. Egyik legcsodálatosabb lemeze, a 72 éves korában, 1971-ben megjelentetett Afro-Eurasian Eclipse című szvitje Marshall McLuhan kanadai filozófus egy Ellington által felidézett és a művész eszközeivel továbbszőtt gondolata köré szerveződik, és nyolc tételben mutat be egy olykor szórakoztatóan nagyvonalú, olykor nyomasztóan erős látképet az emberiségről. Meghallgatni olyan, mint utazni térben és időben, az emberi faj identitásainak változását és összefonódását, összeolvadását szemlélve. Belerévülve közös örökségünkbe: madártávlatból és közvetlen közelségben.



Duke Ellington pedig halála után négy évtizeddel is köztünk van: őt halljuk madártávlatból és közvetlen közelségben, mindenhonnan, ahol mai zene szól. Hiszen ezek a dallamok őt idézik – vagy vele perlekednek.

Képes Gábor

• Publikálva: 2014.05.24. 07:00 • Címke: évforduló, zene