Több mint négy évtizeddel ezelőtt indult életművét átívelő, története legnagyobb szabású koncertjére készül az East együttes. A hazai progresszív rockszíntér kiemelkedő formációja október 23-án, a nemzeti ünnepen lép fel a Budapest Sportarénában számos vendéggel.
Michael Nyman zenéi szólalnak meg a budapesti Erkel Színházban november 6-án a Michael Nyman Band közreműködésével.
Elhunyt Aradszky László táncdalénekes. A hatvanas évek egyik legnagyobb sztárelőadója vasárnap este halt meg, életének 83. évében, közölte a család hétfőn.
Az Erkel Színházban kezdődik a Solti György világhírű karmesterről elnevezett Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny kedden a Filharmónia Magyarország szervezésében, a vendégkarmester az 1974-es karmesterverseny győztese, Kobajasi Kenicsiró lesz.
Rádőlt a díszlet egy része Marilyn Manson amerikai sztárra szombati New York-i koncertjén, a 48 éves zenészt kórházba szállították, a koncertet félbehagyták.
Volt egyszer egy Vadkelet címmel új lemezzel és december 28-án a Papp László Budapest Sportarénában koncerttel ünnepli 55. születésnapját az Omega együttes. A csapat szombaton első koncertjük helyszínén, az egykori Várklubban idézte fel a múltat és beszélt a jelenről.
A világpremierrel egy időben, csütörtöktől látható a magyarországi mozikban a Live At Pompeii, David Gilmour, a Pink Floyd egykori legendás gitáros-énekese koncertfilmje. A zenész tavaly csaknem fél évszázad után lépett fel újra a pompeji amfiteátrumban.
Az Andrássy úti évadnyitánnyal, szabadtéri előadásokkal és divatbemutatóval, az Erkel Színházban pedig hangversennyel kezdődik szombaton a Magyar Állami Operaház 2017/18-as budapesti évada.
Ízelítőül bemutatta új albuma egyik számát, a The Blackout című dalt a U2.
Megsérült a Bayreuthi Ünnepi Játékok záróelőadásán Catherine Foster. Az operaénekesnő a második felvonásra már nem tudott visszatérni, a színpad széléről énekelte tovább Brünnhildét. Szerepét a rendezőasszisztens, ráadásul egy férfi vette át Az istenek alkonyában.
A jubileumi Aréna-koncertje után új, 45 című lemezét mutatja be csütörtökön a Lord zenekar a Budapest Parkban.
Manapság – ahogy azt épp az egyik legnevesebb mester, Duke Ellington kapcsán írtuk – a feketebőrű és ezért megkülönböztetett és lenézett „másodrendűek” zenéiből született jazz immár az egyetemes emberi kultúrkincs egyik klasszikus értéke. És elindult ezen az úton a könnyűzene számos más, részben a jazzből leágazó áramlata is.
„Mi a soul? Olyan, mint az elektromosság – nem igazán tudjuk, mi is az, de az egy erő, amely megvilágít egy szobát.”
E cikk terjedelmét – és e sorok írójának tudását – meghaladná egy teljes „könnyűzenei családfa” felrajzolása. Az viszont tény, hogy a negyvenes, ötvenes, hatvanas években kialakuló áramlatok – a Rhythm and Blues, a soul, a rock, a beat – megjelenéséhez és önállósodásához a művészi önkifejezés törekvései mellett társadalmi küzdelmek is hozzájárultak: egy-egy ártatlannak tűnő dal is mesélhet generációs lázadásról és türelmetlenségről, osztályellentétről éppúgy, mint a rasszizmus elszenvedéséről.
A június 10-én 10 évvel ezelőtt elhunyt Ray Charles sokat mesélhetne erről – és az életéről szóló, Ray című, 2004-ben, még tudtával forgatott film, Jamie Foxx főszereplésével mesél is –, hiszen ez az erős egyéniségű, karakteres művész, a soul egyik legnagyobb úttörő alakja, szinte minden sajátosan amerikai könnyűzenei áramlatra közvetlen hatást gyakorolt. Nem távoli, érinthetetlen mesterként, hanem mindig a „fősodorban”.
Az utolsó koncertjén, Montrealban, 2003-ban (fotó: Victor Diaz Lamich)
1930. szeptember 23-án az amerikai Délen, Georgia államban született, szegény fekete családban. Később, a szegregált klubokban való fellépést elutasító művészt éppen ebből az államból utasították ki – egészen 1977-ig. Kisgyerekként elvesztette testvérét, kamaszkorára elárvult, ez a gyász egész életére elkísérte. S át kellett élnie még egy veszteséget, melyről eddig nem írtunk – pedig valószínűleg sokaknak ez jut elsőként eszébe Ray Charlesról. Kisgyermek korában elvesztette szeme világát. Sokak számára ő volt a „vak muzsikus”, de a zongorája mellett óriási energiával éneklő művész bizonyította azt is: ettől semmivel sem volt kevesebb, mint látó társai – így élt teljes életet.
Hit The Road Jack – az eredeti
Ray Charles 17 évesen költözött Seattle-be, és kezdte el professzionális karrierjét. 1949-ben jelent meg első lemeze, melyet közel 250 követett még. 2004-ben bekövetkezett haláláig mintegy tízezer koncertet adott, az olyan felvételei, mint a Hit the Road Jack, az I Got a Woman vagy az Unchain My Heart, felejthetetlenek. Hazája – és az őt elutasító szülőállama – büszkesége lett. Ray Charles volt az összekötő kapocs Nat King Cole és Joe Cocker generációja között, habitusának a jazz és a rock sem idegen.
Georgia On My Mind (1997)
Annak, aki a könnyűzene történetével foglalkozik, egyszer azt is végig kell gondolnia, hogy az USA koncerttermei és csehói mellett mit adtak a budapesti kabarék és hangversenytermek a világnak. Még ha a magyar népies műdalt nem is countrynak, hanem magyar nótának hívják, azért a mi sajátos, közép-európai kultúránk is hozzátett számos értéket ehhez a világtörténethez. S hogy ezt miért épp Ray Charles kapcsán írom? Mert – sok más híres előadó mellett – az 1960-as évek végén ő is lemezre vette a Gloomy Sundayt, azaz Seress Rezső Szomorú vasárnap című szerzeményét.
Képes Gábor