Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Az ilyen megfontolások nyomán definiált gonoszság ambivalenciájához a katolikus tanítás szerint akkor viszonyulunk helyesen, ha a bűnt elvetjük, a bűnöst azonban szeretetünkkel megszabadítjuk kárhozatos tulajdonságaitól. Ennek a „megjavításnak” egyik sok vitát kiváltott eszköze a középkori eredetű ördögűzés.
A szélesebb közönség figyelmét az 1973-ban a karizmatikus Max von Sydow főszereplésével készült, mára klasszikussá vált Az ördögűző című film irányította rá az ördögűzés gyakorlatára. Ennek mutációjaként tekinthettünk Scott Derrickson korábbi alkotására, az Ördögűzés Emily Rose üdvéért (2005). A megtörtént eset nyomán készült film mellett mind Sinister, mind pedig Devil’s Knot című filmjeiben érinti a természetfölötti birodalmát, az ördögűzéshez pedig a most moziba kerülő Távozz tőlem, Sátán!-nal tért vissza. A filmet Ralph Sarchie könyve, a saját élményei alapján Lisa Collier Cool segítségével írt, 2001-ben megjelent Beware the Night inspirálta.
Sarchie (Eric Bana) különleges képességgel rendelkező rendőr New Yorkban: jelentéktelen eseményekkor is jelez a belső riasztója, s ráérez a látszat mögött megbúvó halálos veszedelemre. Keménykezű igazságszerető, aki nem csak a bűnt, a bűnöst is gyűlölettel, kegyetlenül kezeli. Megmagyarázhatatlan, látszólag ok nélkül elkövetett brutális gyilkosságok ügyében nyomoz. A rettenetes esetek miatt feleségét, Jennifert (Olivia Munn) és kislányát is elhanyagolja. Amikor Mendoza (Edgar Ramirez), a reverendát nem viselő, ellenben annál többet whiskyző és dohányzó pap azzal keresi meg, hogy tudja, ki áll az események mögött, nyersen reagál, s észérveket mantrázva ellenáll a tanításnak. A pap szavai azonban fokról fokra ráébresztik: új alapokra kell helyeznie a gondolkodását Istenről és Gonoszról, ha nem akar mindent elveszíteni. A bűnügy széttartó szálai egy iraki bevetésben találkoznak. A paranormális események egy misztikus ajtón keresztül hatolnak be a realitásba, amelynek megnyílása a szokott misztikus-mágikus feliratok, jelek mellett a Doors (!) együttes slágereihez is köthető.
A az ördögűzés napjainkig heves vitákat kiváltó témáját Derrickson a hollywoodi melodráma dramaturgiai eszközeivel dolgozza föl. Az így nyert egyveleghez sebészi pontossággal időzített poénok illeszkednek, amelyek egyaránt szolgálják a fogyaszthatóbbá tételt és az ironikus szerzői kikacsintgatást a horror műfajából. A méretes tanulságot célzó népnevelő szándékú eszközök összegyúrásával nem volna különösebb baj, ha Derrickson eldöntené: népet akar-e nevelni, vagy viccet csinálni a népnevelésből. A bevételt célzó üzembiztos hollywoodi séma hibátlan megvalósítása és annak egyidejű kifigurázása egyelőre, úgy tűnik, meghaladja az erejét.
Ironikus egybeesés, hogy az ördögöt gyakran emlegető, világszerte nagy népszerűségnek örvendő Ferenc pápa vezette katolikus egyház éppen a Távozz tőlem, Sátán! sajtóvetítésének napján ismerte el az ördögűzés gyakorlatát. A Gabriele Amorth atya által alapított Nemzetközi Ördögűzők Társaságának harminc országból kétszázötven katolikus pap tagja van. A társaság vezetője, Francesco Bamonte atya a szenvedők javára váló jótékonykodásként határozza meg tevékenységüket. |
A magyar címadás elvesz az alkotástól egy fokozásra épülő feszültségteremtési lehetőséget. Az eredeti cím, a ’Szabadíts meg minket a gonosztól’ a katolikus liturgia egyik alapjának, a Miatyánknak a része. A Távozz tőlem, Sátán! felszólítás ezzel szemben hosszú és ellentmondásos karriert futott be 1415-ös első írásos említésétől napjainkig. Latin, Vade retro satana formájában „szóamulett”-ként szolgál a gonosz ellen. Jellemző része az ördögűző szertartásoknak, s így már a címben egyértelműsíti, amit Eric Bana lassú folyamatában, annyi tehetséggel kiválóan játszik el. A főbűnöktől sem visszariadó, ám kedves bociszemű nehézfiú megtéréstörténetét elsősorban az ő játéka miatt kell megnézni.
Az ördögűzés eme témakatalógusa más irányú ismerettel is szolgál a témát kevéssé ismerőknek: a démoni megszállottság állapotainak érzékletes bemutatása rávilágít arra is, milyen ikonológiát ellentételezett Nick Cave első sikeres nagylemeze borítóján:
Nick Cave Let love in című albumán a sátán helyett a szerelmet bocsátja teste kapuján át a világra
Az ördögűzés témája válságtársadalmakban tud igazán nagyot szólni. Az érdeklődőknek a román újhullámos Christian Mungiu: Dombokon túl (2012) című filmjét volna kötelező megnézni. Az ő „Istennel világító, de az áramot nem ismerő kolostorában” minden nép ambivalens istenét megismerhetjük, emberi köntösben.
Ajánljuk:
• vallástörténészeknek
• dramaturgoknak
• kánikulában a mozinál hűvösebb helyet nem találó városlakóknak
• Nick Cave-filológusoknak
• pszichológusoknak
Nem ajánljuk:
• Az ördögűző című film rajongóinak
• megrögzött materialistáknak
• akik még nem látták Christian Mungiu: Dombokon túl című alkotását
Távozz tőlem, Sátán!
Deliver Us from Evil
színes, feliratos, amerikai akció-horror, 2014
rendező: Scott Derrickson, forgatókönyv: Scott Derrickson, Paul Harris Boardman, operatőr: Scott Kevan, zene: Christopher Young, szereplők: Eric Bana (Ralph Sarchie), Edgar Ramirez (Mendoza), Dorian Missick (Gordon), Chris Coy (Jimmy Tratner), Jenna Gavigan (Lucinda), Olivia Munn (Jen Sarchie), Sean Harris (Santino)
bemutató: 2014. július 10.
forgalmazó: InterCom
Boronyák Rita