a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

​Porosz szenet és színtartó fürdőtrikót is hirdetnek az Iparművészetiben

plakat lead

Soha nem volt még a magyar plakátművészet meghatározó időszakából, a két világháború közötti időkből ekkora anyag együtt, mint most az Iparművészeti Múzeumban. Már ezért is érdemes útba ejteni Lechner Ödön palotáját, de a múzeum rátett még egy lapáttal: a plakátokon hirdetett tárgyak közül is sokat előkerített és vitrinbe tett – igencsak helyesen.

A 20-as évek forradalmi változásokat hoztak a magyarországi plakátművészet terén is. Kellett ehhez persze a konstruktivizmus európai diadalútja, no és kellettek az ellentmondásos magyar forradalmak is, melyek után a baloldali elkötelezettségű, és ezt a hatalmat többek között plakátokkal is kiszolgáló művészek, Berény Róbert, Bortnyik Sándor, Kassák Lajossal együtt bécsi, majd berlini emigrációba menekültek. A konszolidáció és az emigrációs törekvések kudarca után viszont minden nehézség nélkül visszatérhettek Magyarországra, magukkal hozva a két fővárosban látottakat. És így egy csapásra vége lett a szecesszió álomvilágának a plakátok terén nálunk is, az új, modern termékeket (villanykörte, rádió, autógumi) és szolgáltatásokat (sétahajó, utazásszervezés, teniszklub) amúgy is már más módon kellett hirdetni.

beletemetkeztek
Beletemetkeztek

Ahogy Cézanne nagy igyekezettel hengerre, kúpra és gömbre egyszerűsítette a természetet, úgy tűntek el a konstruktivista hátterű plakátokról is a bonyolult formák, növényi kacskaringók és a szecesszió pompás hölgyei és virágai. Inkább az optika, a színtan törvényszerűségeit tudatosan használva próbálták az alkotók irányítani a figyelmet, a plakát betűit egyenrangú elemekként szerepeltetve a lapokon. 1930-ban megalakul a Magyar Könyv és Reklámművészek Társasága is, 1935-ben pedig megjelenik Rosner Károly tollából A plakát kézikönyve.

takarekoskaucsuk
Takarékos kaucsuk

A valóban izgalmas, 2009-ben Spanyolországot is megjárt, az Országos Széchenyi Könyvtár gyűjteményére alapuló tárlat most kisnyomtatványokkal, tárgyakkal és a MaNDA által őrzött híradós tudósításokkal kiegészülve kerül a közönség elé. A tárgyak közül legelőbb a Konecsnyi György által tervezett öngyújtó-hamutartó szett tűnik fel, amit a 30-as években a Fővárosi Gázművek osztogatott az arra érdemeseknek reklámajándékként. A cég emblémaként használt lángoló balkezű „csőembere” most is kapós portéka lenne. Ahogy a Kozma Lajos által a Havas-villába tervezett fürdőszoba is jól mutatna egy mai, posztmodern házban a budai hegyekben. S ha már tárgyak, akkor rácsodálkozhatunk egy Orion márkájú, tulajdonképpen egy méretes füleslábosra illesztett mosógépre, vagy a korában rendkívül népszerű, Conus papírhangszóróval megszólaló Standard 3A rádióra 1930-ból. Aminek a plakátját ugyan Csemiczky Tihamér készítette el. Berény és Bortnyik mellett talán Adler György, Irsai István és a Tungsramnak tervező Csemiczky Tihamér rúghatott csak igazán labdába a műfajban a két háború közti Magyarországon.

mintatukor
Mint a tükör

Berény és Bortnyik készít például szenet reklámozó plakátokat („Kohinoor porosz szén 10 kilogrammos kiszerelésben”), állami propagandaplakátokat („1930. október 18-26. Magyar Hét – Magyar árut vásárolj!”). Hirdetnek sajtóterméket (Az Újság című lapot négy egymás mellett elhaladó, lapba temetkező úriemberrel) és terveznek a takarékossági kampányokra is („Palma kaucsuk sarok”). Hirdetnek turista- és üdülőhajókat a Magyar Királyi Folyam- és Tengerhajózási R.t. megbízásából, de a dohányosokat megcélozva reklámozzák a Diadal cigarettapapírt és Modiano szivarkahüvelyt is. Kétségtelenül ők a legjobbak a műfajban, de születtek azért olyan gyöngyszemek is, mint Adler György cipőápoló krémet népszerűsítő munkája, amin egy úriember cipőjének orrát használja tükörként a fésülködéshez.

szavatolt
Tényleg megtartotta

És ott van a Nor-Coc márka fürdőtrikó hirdetése is, amely szavatolja a 3,9 pengőbe kerülő kötött, kis övvel és zippzáros zsebecskével ellátott ruhadarab színtartósságát. És csodák csodája, a vitrinben kettő is van e fürdőruhából. Láthatóan viseltesek, de a színük, a piros és a kék most is ragyog. Nehéz elhinni, de így van, ha nem hiszik, járjanak utána!

Pálffy Lajos

Merészebb, mint a festészet
A modern magyar kereskedelmi plakát 1924-1942
Iparművészeti Múzeum
2014. április 25. - július 27.

• Publikálva: 2014.07.21. 14:33 • Címke: képzőművészet, kiállítás