a rovat írásai

East az Arénában

Több mint négy évtizeddel ezelőtt indult életművét átívelő, története legnagyobb szabású koncertjére készül az East együttes. A hazai progresszív rockszíntér kiemelkedő formációja október 23-án, a nemzeti ünnepen lép fel a Budapest Sportarénában számos vendéggel.

Michael Nyman az Erkelben

Michael Nyman zenéi szólalnak meg a budapesti Erkel Színházban november 6-án a Michael Nyman Band közreműködésével.

Meghalt Aradszky László

Elhunyt Aradszky László táncdalénekes. A hatvanas évek egyik legnagyobb sztárelőadója vasárnap este halt meg, életének 83. évében, közölte a család hétfőn.

Karmesterverseny Kobajasi Kenicsiróval

Az Erkel Színházban kezdődik a Solti György világhírű karmesterről elnevezett Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny kedden a Filharmónia Magyarország szervezésében, a vendégkarmester az 1974-es karmesterverseny győztese, Kobajasi Kenicsiró lesz.

Pisztolyok dőltek Marilyn Mansonra

Rádőlt a díszlet egy része Marilyn Manson amerikai sztárra szombati New York-i koncertjén, a 48 éves zenészt kórházba szállították, a koncertet félbehagyták.

Új lemez és koncert: 55 éves az Omega!

Volt egyszer egy Vadkelet címmel új lemezzel és december 28-án a Papp László Budapest Sportarénában koncerttel ünnepli 55. születésnapját az Omega együttes. A csapat szombaton első koncertjük helyszínén, az egykori Várklubban idézte fel a múltat és beszélt a jelenről.

A fél Pink Floyd újra Pompejiben

A világpremierrel egy időben, csütörtöktől látható a magyarországi mozikban a Live At Pompeii, David Gilmour, a Pink Floyd egykori legendás gitáros-énekese koncertfilmje. A zenész tavaly csaknem fél évszázad után lépett fel újra a pompeji amfiteátrumban.

Parádés évadnyitót tart az Opera

Az Andrássy úti évadnyitánnyal, szabadtéri előadásokkal és divatbemutatóval, az Erkel Színházban pedig hangversennyel kezdődik szombaton a Magyar Állami Operaház 2017/18-as budapesti évada.

Új U2 album a láthatáron!

Ízelítőül bemutatta új albuma egyik számát, a The Blackout című dalt a U2.

Brünnhilde megsérült, egy férfi bújt a jelmezébe

Megsérült a Bayreuthi Ünnepi Játékok záróelőadásán Catherine Foster. Az operaénekesnő a második felvonásra már nem tudott visszatérni, a színpad széléről énekelte tovább Brünnhildét. Szerepét a rendezőasszisztens, ráadásul egy férfi vette át Az istenek alkonyában.

Lord 45

A jubileumi Aréna-koncertje után új, 45 című lemezét mutatja be csütörtökön a Lord zenekar a Budapest Parkban.

Zene összes cikke »

Elvis Costello egy szál gitárral Budapesten

costelloElső magyarországi koncertjére készül az elmúlt négy évtized egyik legjelentősebb angol dalszerző-énekese, Elvis Costello. A 60. születésnapját néhány hete ünneplő zenész, aki október 24-én szólóban lép fel a Művészetek Palotájában, telefonon nyilatkozott a közmédiának New Yorkból.

„Még soha nem hívtak Magyarországra, nagyszerű, hogy ismét eljuthatok egy számomra új városba. Van, hogy zenekarral, van, hogy más szólóelőadókkal közösen koncertezem, nemrég nagyzenekarral léptem fel a Hollywood Bowlban. De Budapestre csak a gitárommal, a zongorámmal és a dalaimmal érkezem” – mondta Elvis Costello.

Mint felidézte, harminc évvel ezelőtt, 1984-ben már lebonyolított egy teljes szólóturnét és akkor játszott ilyen típusú műsorokat, amikor éppen nem zenekaraival, az Attractionsszel vagy az Impostersszel játszott. 1985-ben szólóban adta elő a Live Aid-koncerten a Beatles All You Need Is Love című dalát.

„Óriási esemény volt, emlékszem, mielőtt kiléptem a színpadra, egy barátom vállon veregetett, és azt mondta, ne aggódj, hogy egy milliárdan néznek a tévén keresztül. Egy kicsit megnevettetett és megpróbált lelket önteni belém, mielőtt egy szál gitárral kiállok a stadion 70 ezer fős közönsége elé. Azóta volt, hogy még nagyobb közönség előtt játszottam, ugyanakkor persze felléptem sokkal kevesebb ember előtt is. A leginkább egy kis színházterem intimitása áll a legközelebb hozzám, de jól érzem magam nagy fesztiválokon is. Játszottam Glastonburyben is szólóműsorral. Annak tisztasága, hogy egyedül játszol, nagyon hatásos tud lenni egy nagy tömeg számára is” – fejtette ki Costello.

A brit zenész szerint a legnagyobb kihívás mindig az, ha teljesen új közönség előtt játszik. Hozzátette: ilyenkor fel kell mérni a repertoár erősségét, és össze kell vetni azzal, hogy egy adott országban mik az ismertebb dalai. „A leghíresebb számaim nem mindig a legjobb kompozícióim, viszont azokat játsszák inkább a rádiók. Megpróbálom előadni a híresebb dalokat úgy, hogy egy kicsit átalakítom őket. Szeretem meglepni a nézőket, és eljátszani nekik olyan dalokat, amelyeket még nem hallottak, de remélhetőleg megtetszenek nekik. Megpróbálok elmesélni történeteket, előfordul, hogy két olyan dalt rakok egymás mellé, amelyeket csaknem negyven év különbséggel írtam. Néha keresek két-három számot, amelyek hasonló témakört járnak be, és így az egész műsornak lesz egy történetmesélős jellege. Számomra ezáltal intenzívebbé válhat az előadásmód, és remélhetőleg a közönség is jobban el tud mélyülni érzelmileg.”


   
Elvis Costello a nyolcvanas-kilencvenes években többször is dolgozott Paul McCartney-val. „Kamaszként nagy Beatles-rajongó voltam, éppen akkor nőttem fel, amikor ők felbukkantak és óriási hatással voltak rám. Paullal és a feleségével, Lindával a nyolcvanas évek közepén ismerkedtem meg, ugyanabban a stúdióban vettük fel az aktuális lemezünket. Mindig nagyon barátságosak és vendégszeretőek voltak. Amikor Paul invitált, hogy írjak vele együtt dalokat, és elmentem az első közös zenélésre az ötleteimmel, neki is megvoltak az ötletei, és ebből összejött tizenkét egészen jó szám. Közülük jó néhányat a mai napig játszom a koncerteken. A Veronica különösen fontos számomra, mert a nagyanyámról szól, aztán ott van a So Like Candy, meg egy csomó kevéssé ismert szám. Nemrég vettem elő egy olyan dalt, amelyet Paullal írtam 25 évvel ezelőtt, és még soha nem adtam elő élőben, sőt, még lemezen sem jelentettük meg. Eljátszottam júniusban a Carnegie Hallban, New Yorkban. Változatlanul kapcsolatban vagyunk, Paul írt egy gyönyörű dalt a feleségem, Diana Krall legutóbbi lemezére, a Wallflowerre” – mesélte Elvis Costello.

Tavaly jelentette meg legutóbbi albumát, az amerikai hiphop/neo soul bandával, a Rootsszal közös Wise Up Ghostot. „A zeneiparnak igencsak megváltozott a természete, a formája és persze a mérete. Egy realista pillanatomban azt mondtam, nem látom az esélyét, hogy továbbra is egyfolytában lemezeket tudjak felvenni, de ez persze az időbeosztásomtól is függ. A közös lemez ötlete onnan jött, hogy felléptem Jimmy Fallon műsorában, ahol ők a házi zenekar. Amolyan kísérletezős jelleggel kezdtünk el dalokat felvenni, csak úgy lazán, és mire észbe kaptunk, már kész is volt az album. Két hete a címadó dalt előadtam egy 62 fős nagyzenekarral, ott volt még velünk Steve Nieve az Attractionsből, Dennis Crouch a Sugarcanesből és Karriem Riggins, aki egy remek dzsesszdobos és a feleségemmel szokott játszani”.
   
Costello az elmúlt egy évben írt két musicalt Burt Bacharach-kel, illetve tizenöt zenei témát Bob Dylan „elveszett” dalszövegeihez, amelyek a Basement Tapes sorozatban fognak megjelenni novemberben. Olyan zenészekkel dolgozott rajta, mint Jim James, Marcus Mumford, Rhiannon Giddens és Taylor Goldsmith.



„A budapesti koncerten nagy valószínűséggel eljátszom a Red Shoest vagy a Watching The Detectivest, de az is előfordulhat, hogy felcsendül a Come The Meantimes a Wise Up Ghostról. A dalok nagyon rugalmasak és sokféleképpen lehet értelmezni őket. Nagyon várom a budapesti koncertet” – mondta a zenész.
   
Az Elvis Costellóval készített interjú hétfőn este 19 órától hallható a Petőfi Rádió Kultúrfitnesz című műsorában.

MTI

• Publikálva: 2014.09.22. 15:54