Nemzetközi szakértők egy csoportja szerint százszázalékos bizonyossággal kijelenthető, hogy a Nobel-díjas chilei költő, Pablo Neruda halálát nem rák okozta, ahogy azt annak idején a katonai rezsim állította a dél-amerikai országban.
Hatvan éve, 1957. október 25-én kezdődött az 1956-os forradalom utáni Kádár-kormány nagy nemzetközi visszhangot kiváltó koncepciós jogi eljárása, a „nagy íróper″.
Október 24-én lesz hetvenöt éves Serfőző Simon Kossuth- és József Attila-díjas költő, író.
Kazuo Ishiguro angol írónak ítélte oda idén az irodalmi Nobel-díjat a Svéd Akadémia, amely csütörtökön Stockholmban jelentette be döntését.
Előkerült Ernest Hemingway első elbeszélése, amelyet még tízéves korában írt. A fikciós útinaplót két Hemingway-kutató, Sandra Spanier és Brewster Chamberlin találta meg egy Key West-i magánarchívumban.
Szabó Magda születésének 100. évfordulója alkalmából emlékházat és domborművet avattak az író egykori iskolájában, a debreceni Dóczy gimnáziumban.
Madách Imre Irodalmi Napokat tartanak a szlovákiai Alsósztregován és a Nógrád megyei Csesztvén; a pénteki és szombati rendezvény programjait Arany János születésének 200. évfordulója jegyében állították össze, és megemlékeznek a két költő barátságáról is, tájékoztatta az MTI-t a csesztvei Madách Imre Emlékház munkatársa.
Hatvan éve, 1957. október 3-án halt meg Szabó Lőrinc Kossuth-díjas költő, műfordító.
Kétszáz éve született Tompa Mihály, népdalokból kiinduló édes-bús elégiák és hazafias versek szerzője. Három település református lelkésze, és Petőfi, majd Arany barátja. Aki végül is három faluban élte le életét, és vetette papírra tekintélyes életművét.
A magyar dráma napját 1984 óta rendezik meg Madách Imre Az ember tragédiája című művének 1883. szeptember 21-i ősbemutatójára emlékezve.
Nagy valószínűséggel Stephen Edwin King írással tölti 70. születésnapját is. Na jó, mondjuk inkább, hogy azért reggel még bepötyög néhány bekezdést az aktuális műből, és csak azután adja meg magát a nagy napnak. És ünnepelheti, ünnepeltetheti magát, mert valószínűleg ő a világ legismertebb, és legelismertebb élő írója.
Hervay Gizella Makón született, 1934. október 14-én. Édesapja takarékpénztári igazgató, édesanyja fiatal diplomás lány volt. Apja sokat ivott, szerencsejátékos volt, anyja pedig hiába próbálta elrejteni előle a kulcsokat, az apa kiugrott az ablakon. Szegények lettek, sokat költöztek. Egy darabig nagymamája neveli Pesten, majd zárdába kerül, ahonnan végül apja kimenekíti, elkerül egy nagynénihez, aki ki akarja vinni a gyereket Amerikába. De felbukkan édesanyja, aki immár másvalakihez, egy kőműves család sarjához ment feleségül, hogy menjen haza hozzá és a kislány úgy dönt, hogy inkább rég nem látott anyjához megy haza, immáron a Szilágyságba. A vele, pontosabba saját magával készült interjút olvasgatva méltán érezhetjük úgy, hogy a nemrég tragikus hirtelenséggel elhunyt Borbély Szilárd Nincstelenek című könyvének történetét olvassuk, női szemszögből és élménybeszámolóként, nem regény formájában.
Középiskolás korában már megmutatkozott, hogy mennyire szereti az irodalmat. 42 osztálytársának és a magyartanárának is tetsző színdarabot írt, mindenki kapott szerepet benne. Majd megérkezett az új irodalomtanár, aki szerint József Attila naturalista – ekkor Hervay feláll, tiltakozik és bizonyításul elsorolja a József Attila összest. Ki akarták rúgni, de akkor „magam elé tartottam a kis József Attila-kötetet, és azt mondtam a tanári kar előtt: Ha engem ebből az iskolából kicsapnak, akkor József Attilát csapják ki Ady Endre iskolájából. Nem csaptak ki. Ady Endre megvédte József Attilát, Ady iskolája megvédett engem.” Miután leérettségizett, beiratkozott a kolozsvári Szentgyörgyi István Színművészeti Főiskola. Egy évig járt oda, éjszakánként a csoporttársaival statisztált, s miközben statisztaruháit mosta, énekelt, főképp ismert népdallamokat, saját szövegváltozatban. Csoporttársai bíztatták, hogy írja ezeket le, majd valaki egy ilyen szöveget elvitt az Utunkhoz, Asztalos István főszerkesztőhöz, aki azonnal megbízta egyik munkatársát, hogy tanítsa meg Hervayt verset írni. Így minden hétre kapott rengeteg irodalmat, majd az Utunk munkatársai néha a Szentegyházutcabeli cukrászdában meg is etetették a fiatal költőnőt, mert nagyon sovány volt. Néhány év múlva megjelent önálló verseskötete a Forrás könyvsorozatában, ezért sokan már az első Forrás-generációhoz sorolják őt (ide tartozik Lászlóffy Aladár, Szilágyi Domokos és Veress Zoltán is).
lódenkabát Keleteurópa szegén sorba mindnyájan belebújunk a közös esőben hull a szemét a szánkból hajunkból a rozsdás szegek arcunkról a vakolat fejünk felett összecserélhető lódenkabát az égen összecserélhető sorsok térképei összecserélhető halálok összecserélhető hitek rézgombjai összecserélhető népek belei összecserélhető szerelmek rúzsfoltjai összecserélhető kampók kiakasztott lódenkabátok a szélben... . |
Hervay költészetét főképp Szilágyi Domokos mellett emlegetik, pedig Lászlóffy Aladárral sokkal több rokoni szálat mutat. Irodalomtörténeti szempontból a Forrás első nemzedékének tagja, a társaságról és irodalomtörténeti jelentőségéről Pomogáts Béla tanulmányában olvashatunk. Költészetére jellemző az élettörténettöredékek és az egyedi életek bemutatása. Generációjára jellemző, hogy újrafelfedezik a maguk számára Adyt, József Attilát, Szabó Lőrincet. Hagyományként kezelik a példaképeik verseit, abból indulnak ki, de Hervay például náluk jóval groteszkebb hangnemet üt meg. Gyakorta csak egy pillanatkép látható verseiben, de azok rendkívül élesen láttatnak.
Szilágyi Domokos, a második férj és alkotótárs
1957-ben férjhez megy Csiky Gáborhoz, az Előre munkatársához és Bukarestbe költöznek. Hervay középiskolában tanít és több folyóirat munkatársa. Nemsokára elválnak, majd Hervay hozzámegy Szilágyi Domokoshoz, 1961-ben megszületik kisfiuk, Attila. Nincs könnyű élete, Szilágyi Domokos már akkor sokszor érzi elveszettnek, zaklatottnak magát. Nemsokára el is válnak. Megjelenik Űrlap című kötete, amely Romániai Írók Szövetsége költészeti díját is elnyeri. Eközben, mivel állandó lakása Bukarestben van, folyamatosan próbálkozik azzal, hogy visszaköltözzön Kolozsvárra, de a lakáscsere nem sikerül. Közben megtudta, hogy Szilágyi Domokos öngyilkos lett a Donát út végén található erdőben. Nem engedték a barátai, hogy elmenjen a temetésére. Végül úgy határozott, hogy kamasz fiával Budapestre költözik, a Móra Ferenc Könyvkiadónál szerkesztői állást is ígértek neki. Megcsináltatta az útleveleket, de 1977 februárjában már Budapestre kellett utaznia, nem tudta megvárni fiát. Szilágyi Attila viszont a márciusi nagy bukaresti földrengésben életét vesztette. Hervay ezután idegösszeroppanást kapott. Többször próbálták meg kezelni, de nem tudták meggyógyítani. 1982-ben, több kísérlet után, újból megpróbált véget vetni az életének. Akkor sikerült. Több búcsúlevelet is írt, mindegyiket összetépte, szerettei megbocsátását kérte mindegyikben.
Te vagy az élő én a holt Utolsó levél Szilágyi Domokosnak távirányított szívveréssel megtérek hozzád visszahalok csontodba – jöjjön az éjjel sorsod akartam folytatni – látod idehaza is úgy mint otthon árvák vagyunk Ady szemében Ady árvái – nincs már otthon Ady árvái megtérünk mind lábnyomodban holtunkban élők versben bujdosók valahányan meghalni haza h a z a t é r ő k |
Mindig, mindenhol kívülállónak érezte magát. Választott szülőfőldjeként a Szilágy megyei magyar Diósadot nevezte meg. Mikor felnőttkorában visszatért oda, észrevette, hogy szinte teljesen elfogytak itt a magyarok. Azokkal, akik még ottmaradtak, interjút készítettek, lejegyezte sorsukat, meg akarta örökíteni azt tanulságul. Ez akkoriban veszélyes dokumentációnak számított, nem bízott senkiben, így megsemmisítette a felvételeket és a jegyzeteket. Fia halála után viszont úgy érezte tartozik magának és falujának azzal, hogy ezeket a jajkiáltásokat újraélessze.
„Rekonstruálom a fejemben a magnószalagokat. Az odapusztult jajkiáltást. Mindennap eszembe jut egy mondat. Följegyzem. Van olyan nap, hogy egész emberi sorsok jutnak eszembe. Nemsokára fel tudom mondani fejből az egész odaveszett Szilágyot. És ha nincsenek adataim, ha csak néhány adatra emlékszem bátorságosan, akkor megírom a történelmi folyamatot. A történelmi folyamat végzetes logikáját. Megírom, hogyan jutottunk ide, idáig, hogy már csak szemmel beszélgetünk, ha otthoniakkal találkozom.”
Bakk Ágnes