a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

​Tíz megváltatlan Goya Arnulf Rainertől

rainer leadNo persze, nem gyerekes bosszúkról, unaloműzésképpen elkövetett irkafirkákról van itt szó, a pusztítás, pusztulás után a művész szándékai szerint új életre kelnek ezek a művek.
A 85 éves Arnulf Rainer előtt tiszteleg kamarakiállításával a Magyar Nemzeti Galéria. Rainer, aki első alkotásait még Ausztria szövetséges megszállása (1945-55) alatt hozta létre, töretlen életerővel firkálja össze a saját és mások portréit, régi nagy mesterek alkotásait.

A badeni születésű Arnulf Rainer szürrealistaként indult, majd a híres, vagy éppen hírhedt bécsi akcionizmus környékén tűnik fel. Ő sem kíméli a testét, alkot a különféle drogok, hallucinogén szerek hatása alatt is. De tizenöt évig a bécsi képzőművészeti akadémia tanáraként is dolgozik, és az Osztrák Művészeti Szenátus tagjaként egyike annak a 21 jeles művésznek, akik eldöntik többek között, hogy mely művészek érdemesek az osztrák állami díjra. Amit ő mellesleg már 1978-ban megkapott ettől a szenátustól, 1980-ban pedig képviselhette hazáját a Velencei Biennálén. Rainer a hetvenes és nyolcvanas években készíti el leghíresebb átrajzolós, átfestéses ciklusait, közülük az 1983-84-ben indított Goya-sorozatból láthatunk most a Nemzeti Galéria grafikai kabinetjében tíz darabot.

rainer goya
Goya 9

Rainer, aki a világ leismertebb modern kiállítótereinek (Guggenheim Múzeum, Tate Modern, Pompidou, Stedelijk, stb.) gyakori vendége, és akinek Baden mellett 1993 óta saját múzeuma van New Yorkban is, a portréfotók, múmiaportrék, halotti maszkok átrajzolása mellett előszeretettel nyúl nagy alkotók munkáihoz. Így Goya előtt 1976-ban Leonardo, 1977-ben Messerschmidt és Van Gogh, 1980-81-ben Rembrandt, Egon Schiele és Gustav Klimt került sorra. Rainer saját bevallása szerint Goya embereit, ezek fiziognómiáját „hajszolja, kiemeli és felnyársalja” ezekkel a munkákkal, hogy aztán ezzel az „arcsebészettel hozzásegítse őket a megváltáshoz”. Az átrajzolásokkal, átfestésekkel (a kinagyított fotóra grafittal, olajkrétával, tussal dolgozik rá) mintegy átírja, saját képére formálja Goya alkotásait. A pusztítás, pusztulás egyben új életre keltés is általában, de Rainer erről a sorozatról azt mondja, hogy a félig átváltoztatottak még kiáltoznak, tovább forgolódnak a sírjukban, nem sikerült őket megváltani.

nadler
Nádler István: Nulla No. 1. 2014

A tíz megváltatlan Goya mellett négy hasonló munkamódszerrel alkotó magyar művész Rainert köszöntő munkái is a falakra kerültek. Gaál József vegyes technikával készült Fej című sorozatának lényege a maszk, ami elrejt és jellemez is. Szikszai Károly Táj átiratai Chaim Soutine ritka kisvárosi tájképeinek lendületes, gesztusszerű vonalvezetésű átdolgozása. Kovács Péter Arckereső-Arcvesztő című munkáival keresi a vonalgubancok arcvesztőjébe rejtett arcokat, Nádler István pedig a Rainernek dedikált Nulla sorozattal tudatosítja, hogy a nulla, az origó minden dolog eredője is. Egy fényes fehér papír, amin az akrilba, vagy kazointemperába mártott ecset hagy egyszeri és megismételhetetlen vonalakat. Jelen esetben egy nullát ábrázolva.

RAINER 85 - Tisztelet Arnulf Rainernek
2014. október 15. - 2015. január 4.

Pálffy Lajos

• Publikálva: 2014.11.14. 09:13 • Címke: kiállítás