A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
A konferencia célja Lechner Ödön építészeti elveinek, valamint tervezői munkásságának elhelyezése a kortárs európai skálán, az összehasonlítás lehetőségével, amely az ő, és az őt követő magyar építészek tevékenységét tág horizonttal vizsgálva teret ad a legújabb kutatásoknak.
Szervező intézmények:
Iparművészeti Múzeum, Budapest
Magyar Tudományos Akadémia, Bölcsészettudományi Kutatóközpont, Művészettörténeti Intézet
2014, november 19. (szerda)
17.00 A szervező intézmények köszöntője
A konferencia bevezető előadása: Keserü Katalin (ELTE Művészettörténeti Intézet) Lechner Ödön életműve, Lechner-kutatások
2014. november 20. (csütörtök)
9.00 Bevezető előadás: Stefan Muthesius (University of East Anglia, Norwich) Authenticity : A concept for the late nineteenth-century European applied arts museum
Iparművészet – iparművészeti múzeumok, a szekció elnöke: Sisa József
9.30 Matthias Boeckl (Universität für angewandte Kunst, Wien) Crafts reform, Ringstraße, early modernism in Vienna
10.00 Roland Prügel (Germanisches Nationalmuseum, Nürnberg) Spreading good taste by displaying objects. The Bayerisches Gewerbemuseum in Nuremberg and the applied arts movement (1869–1896)
10.30-11.00 Kávészünet
11.00 Piotr Kopszak (Muzeum Narodowe w Warszawie) - Andrzej Szczerski (Uniwersytet Jagielloński, Kraków) Designing modernity – The Museum of Technology and Industry in Kraków
11.30 Michaela Marek (Humboldt-Universität zu Berlin) The Berlin Kunstgewerbemuseum (Museum of Applied Arts): Everyday aesthetics and economic promotion between common welfare and social segregation
Építészet, építőművészet, mérnöképítészet, a szekció elnöke: Hadik András
12.00 Barry Bergdoll (Columbia University, New York) Fames of color: the emergence of the polychromatic city in Third Republic Paris
12.30 Sisa József (MTA BTK Művészettörténeti Intézet) A berlini Bauakademie szerepe Lechner Ödön és a magyar építészek képzésében, a historizmus lehetőségei és korlátai
13.00-14.00 Ebédszünet
14.00 Rozsnyai József (Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Budapest) A neobarokk, mint a szecesszió előzménye a magyar századfordulós építészek életművében
14.30 Dávid Gyula Innováció vagy kísérlet? A Magyar Királyi Postatakarék pénztárcsarnoka
Ipar, iparművészet, múzeumok Magyarországon, a szekció elnöke: Sármány-Parsons Ilona
15.00 Lichner Magdolna (Iparművészeti Múzeum) Szavak, tárgyak, stratégiák.Az iparművészeti gyűjtés kezdetei a Monarchiában
15.30 Murádin Jenő A kolozsvári Iparmúzeum és gyűjteményei
16.00 Székely Miklós (MTA BTK Művészettörténeti Intézet) Keleti inspirációtól keleti piacokig. A magyarországi iparmúzeumok gyűjteményeinek egy aspektusáról
16.30-17.00 Kávészünet
Orientalizmus és ornamentika, a szekció elnöke: Keserü Katalin
17.00 Klaniczay Gábor (Central European University, Budapest) The consciousness of eastern origins in nineteenth-century Hungary
17.30 Bollók Ádám (MTA BTK Régészeti Intézet) A nemzeti ornamentika bűvöletében. Viták a magyar honfoglalás kori díszítőművészet eredetéről a 19. és a 20. század fordulóján
2014. november 21. (péntek)
9.00 Bevezető előadás: Sármány-Parsons Ilona (Central European University, Budapest) Lechner Ödön stílusának genezise korának nemzetközi aspektusában
Orientalizmus és ornamentika, a szekció elnöke: Keserü Katalin
9.30 Jeremy Howard (University of St Andrews) Orientalist presence and absence in architecture around 1900
10.00 Szántó Iván (ELTE BTK Iranisztikai Tanszék) Az Iparművészeti Múzeum iszlám gyűjteménye a 19. század végén és a „damaszkuszi szoba”
10.30 Magdalena Długosz (Uniwersytet Marii Curie–Skłodowskiej, Lublin) Sarmatism in Polish applied arts and architecture at the turn of the nineteenth century
11.00-11.30 Kávészünet
11.30 Csenkey Éva Lechner Ödön és a Zsolnay gyár stílusteremtő együttműködése
12.00 Gerelyes Ibolya (Magyar Nemzeti Múzeum) Zsolnay Miklós oszmán fali csempe gyűjteménye az európai gyűjtemények tükrében
12.30 Katona Júlia (Szépművészeti Múzeum - Magyar Nemzeti Galéria) Keleti építészet és díszítőművészet az építészképzésben és a rajzoktatásban
13.00-14.00 Ebédszünet
Lechner Ödön – a modern magyar építészet „apafigurája” – Lechner követői, kritikusai, recepciója a 20. század első felében, a szekció elnöke: Csáki Tamás
14.00 Kerékgyártó Béla (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem) Otto Wagner és Lechner Ödön: párhuzamok és eltérések
14.30 Herman van Bergeijk (Delft University of Technology) Soul, mind and the ratio. Dutch architecture around 1900
15.00 Ladislav Zikmund-Lender (Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha) Jan Kotěra between the Evolution and Revolution of the Modernist Idea
15.30 Róka Enikő (Szépművészeti Múzeum - Magyar Nemzeti Galéria) Fejezetek a Lechner-recepcióból
16.00 – 16.30 Kávészünet
16.30 Várallyay Réka (Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ) „Összefogtunk a Lechner tanításainak diadalra juttatása érdekében…” : A Lechner követő Komor Marcell és Jakab Dezső építészete
17.00 Hadik András Lechner és Medgyaszay
17.30 Anthony Gall (Szent István Egyetem) Egy „Nemzeti Művészet” felé – egyéni stílus vagy kollektív törekvés?
A Lechner konferencia programja itt érhető el.
Forrás: imm.hu