Azok a félelmetes első tankok

efg1914 logoAmikor az angolok megelégelték a somme-i csaták húsdarálóit, olyan fegyver kifejlesztésére törekedtek, aminek bevetésével csökkenthetnék a rohamoknál elszenvedett nagy emberveszteségeiket.

Ekkor jött a gondolat, hogy a páncélos hajók mintájára egy a terepen mozgó, páncélozott, tűzfegyverekkel felszerelt járművet kellene készíteni. És meg is született az első harckocsi, valamikor 1916 februárjában. Igaz, valami hasonló harci eszközről már Leonardo is készített rajzot, de hát ő jócskán megelőzte korát, repülő szerkezeteket is tervezett. Az Imperial War Museumban (IWM) őrzött és az Európai Digitális Könyvtárban, az Europeanában közzétett felvételek segítségével az első harckocsik két közismert típusát, az angol Mark IV-et és a német A7V-t is tanulmányozhatjuk.

angol_tank
Mark IV – A képre kattintva jut el a filmhez

A harcászatban az élőerő védelme, megőrzése mindig is foglalkoztatta az embereket. Ezt a célt szolgálta a makedónok falanxa, a rómaiak teknősbéka alakzata, vagy éppen a középkori várostromoknál bevetett, kerekekre szerelt, felépítménnyel bíró faltörő kos is. Talán éppen ez utóbbi eszközök adták az ötletet Leonardónak, hogy egy minden oldalról védett, ágyúkkal jól felszerelt harci kocsit tervezzen. (Csak a lövéskor fellépő erőkkel nem számot a polihisztor.) A brit hadvezetés viszont a legnagyobb titokban egy tényleg bevethető fegyvert állított elő a Holt lövegvontató traktor alvázát felhasználva. Az elnyújtott romboid alakú járművek leponyvázott vasúti szállításánál a kémek megtévesztésére üzemanyagtartály (tank) felirat került a szállítólevélre, ezért ragadt az első Mark I-es szérián a tank elnevezés. Ez az otromba jószág 1916. szeptember 15-én lett először bevetve a Somme mellett. A vonatra pakolt 59 tankból végül 31 jutott el a német állások elé, nagy riadalmat okozva. A Mark I-es továbbfejlesztése, a Mark IV-es két változata (Male és Female) látható a negyedórás propagandafilmben. A 8 méter hosszú, 3-4 méter széles és 2,5 méter magas, 28 tonnát nyomó járműveket egy mindössze 120 lóerős motor mozgatta. Ezért is tudtak csak hat kilométert megtenni óránként, ami egy gyalogtúrázó sebességének felel meg általában. Képesek voltak egy méter mély vízen és három méter széles árkon is átkelni és 56 kilométer volt a hatótávolságuk. A Mark IV-est nyolc ember kezelte, az orrban elhelyezett motor mellett jobbról a sofőr, balról pedig a parancsnok ült. A többiek fegyverekkel foglalkoztak. Természetesen a Male volt az erősebb, két 57 milliméteres ágyút és négy géppuskát hordozott a két oldalsó „gondolában”, a Female „csak” hat géppuskával tudta aprítani a németeket.

tank_
A7VA képre kattintva jut el a filmhez

Akik az első rémület után vagy szétlőtték (6-12 mm-es volt a páncélja, vasmagú puskatölténnyel is át lehetett lőni, esetleg kézigránátköteggel felrobbantani), vagy egyszerűen elfoglalták és gazdáik ellen fordították a lomha járműveket. Ez utóbbira azért is szükség volt, mert a saját tankjuk, az A7V (Sturmpanzervagen) nem vált igazán be a harcokban. A 33 tonnás, doboz alakú járművet ugyan két 200 lóerős motor mozgatta, 9 km/h-val is tudott menni, de 3,3 méter magas volt, és így könnyen felborult. És akkor a benne tartózkodó 18 ember, akik az orrba szerelt 57 mm-es ágyút és a 6 oldalsó géppuskát is kezelték, bizony bajba került. Így aztán az A7V-ből csak 21 darab készült, ezek közül látunk az IWM-ben őrzött két perces filmen németek által 1918 szeptemberében Advance-nál sorsára hagyott két példányt, amiket éppen angol katonák nézegetnek. (Az első igazi páncélos ütközet 1918. április 24-én volt Villers-Bretonneaux mellett, ahol a fentebb tárgyalt két típus csapott össze.)

A másik, hosszabb kisfilm az angolok által az északfrancia kikötőváros, Etaples mellett felállított kiképzőközpontban készült. Ahol fegyvertelen Mark IV-eseket láthatunk különféle szituációkban, a 416-os számú Male leküzd egy ágyútölcsért, az 57-es számú Female átmászik egy 1,2 méter magas akadályon, a 418-as Male fenyőfákat döntöget, más tankok drótakadályokon hatolnak át, meredek lejtőn ereszkednek le, vagy dombtetőn sorakoznak. Egy Female csapdahelyzetből szabadul egy jókora gerenda segítségével, végül a rendező a 454-es Male oldalára rögzíti a kamerát és így láthatjuk annak leereszkedését egy völgybe. A Mark IV-esekből egyébként összesen 1220 példány készült, de sokkal sikeresebbek voltak nála a franciák Renault FT-17-es tankjai, amelyek már hasonlítottak is a mai harckocsikra, 3000 darab készült belőlük és egészen 1944-ig rendszerben voltak.

Pálffy Lajos

• Publikálva: 2014.11.20. 12:09 • Címke: europeana, első világháború 100, efg1914, filmhíradók