A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Ez a 1949-ben elnyert megbízás ugyanis olyan ismertséget hozott a számára, hogy ezután sorra kapta az állami és magán megrendeléseket. A római központi pályaudvar homlokzati fríze tizenhat méteres alumínium lemezekből készült. Tot a vonat mozgását, a vasút összekötő funkcióját érzékeltette vele. Absztrakt, és mégis figurális. Mozgás, sebesség, ritmus van a reliefen.
Termini pályaudvar, Róma
Tóth Imre 1909-ben született Fehérvárcsurgón. 1931-ben ösztöndíjat nyert Dessauba, a Bauhaus műhelyébe. Erről az értesítést épp aznap kapta kézhez, amikor a kőbányai gyűjtőfogházból szabadult három hónap után, egy baloldali tüntetésben való részvétele miatt. A náci hatalomátvétel után kalandos utakon Rómába érkezett, amiről Szerb Antal így emlékezik meg Utas és holdvilág című 1937-ben megjelent regényében: „A szobrász gyalog jött Drezdából Rómába. A Via Flaminián jött be azon az úton, amelyről gimnazista korában megtanulta, hogy ott vonulnak be mindig észak felől a győzedelmes idegenek.”
Még ugyanabban az évben elnyerte a Római Magyar Akadémia ösztöndíját, s 1936-ig a Via Giulián álló palotában lakott és dolgozott. Utána a Spanyol-lépcsőhöz közel eső Via Margutta-i műtermében élt, ahol később igen sok magyar művész fordult meg vendégként. 1943-44-ban az olasz ellenálás tisztjeként a németek ellen harcolt, s ejtőernyős összekötőként a Hortobágyon is landolt.
Dalí társaságában
Alapvetően pénzszerzés céljából, de kalandvágya okán is többször vállalt filmszerepeket. 1974-ben például a Keresztapa trilógia második részében Michael Corleone (Al Pacino) testőrét alakította.
1954-ben betonból készítette el Meteor című térplasztikáját, amit 1960-ban állítottak fel a XVII. nyári olimpia előtt a Pier Luigi Nervi által tervezett római Sportpalota mellett. A művész eképp mutatta be alkotását: „A Meteor és a többi beton dombormű tulajdonképpen épitészeti gondolatok, szóval egy forma, amelyik egy másik forma előtt áll. A kettő relációja. A meteor csak ürügy, mert a meteor maga egy idea, amit én soha nem látok, vagy soha nem láttam. De ugyanakkor jelkép is, egy üzenet, ami valahonnan jön, nem tudjuk, honnan. Én szeretem a munkáimat úgy elnevezni, hogy Jelkép, Szimbólum, Üzenet, Tiltakozás.”
Történelmi ellipszis
1968-ban tért először haza Magyarországra: szülőfaluja, Fehérvárcsurgó katolikus templomába 1969-ben egy hagyományos Madonna-szobrot készített. 1980-ban alkotta meg a Történelmi ellipszist a vatikáni Magyarok Nagyasszonya Kápolnába, ami a Szent Péter Bazilika altemplomában található. A kápolna hátfalán látható Amerigo Tot munkája, egy ovális bronzlap-kompozíció, rajta a koronát küldő II. Szilveszter pápával. A déli harangszót elrendelő III. Callixtus pápa és Kapisztrán Szent János, a kápolnaadományozó VI. Pál pápa, valamint a kápolnát felszentelő II. János Pál pápa látható még az alkotáson.
Amerigo Tot 1984. december 13-án halt meg Rómában. A Farkasréti temetőben helyezték végső nyugalomra. Melocco Miklós által készített síremlékét 1989-ben állították fel. Emlékszobája a Budai Várban, egykori műteremlakásában, a mai Koller Galériában látogatható.
Szörényi Dorottya