a rovat írásai

Egon Schiele múzsájáról nyílt kiállítás Bécsben

Egon Schiele múzsáját, Wallyt és a modell festővel töltött éveit mutatja be a bécsi Leopold Múzeum új kiállítása.

Chagall-kiállítás nyílik Pécsett áprilisban

A 20. század egyik legkiemelkedőbb, legsokoldalúbb képzőművésze, Marc Chagall (1887-1985) alkotásaiból nyílik kiállítás áprilisban Pécsett – jelentette be a Janus Pannonius Múzeum művészettörténeti osztályvezetője szerdán a baranyai megyeszékhelyen, sajtótájékoztatón.

„Új viszonyt kell kiépíteni a látogató és a műtárgy között”

Megújult szemléletű Iparművészeti Múzeumban (IMM) gondolkodik és az intézmény átfogó rekonstrukcióját, valamint bővítését készíti elő Cselovszki Zoltán megbízott főigazgató.

Pályázat 3D-s nyomtatási technológiával készülő műalkotásokra

Háromdimenziós nyomtatási technológiával készülő műalkotásokra hirdetett pályázatot a Design Terminál What-to-print-in-3D címmel; a leadási határidő március 30.

Tanszékvezető természetművész a Vízivárosban

Hogy hogyan is lesz egy természetművész tanszékvezető egy vidéki főiskolán, arra talán korunk sokat emlegetett művészetfelfogása adhat némi magyarázatot: a művészet az, amit fogyasztunk.

Az aluljárók Robin Hoodja

Egyik lábbal az underground művészek között, a másikkal a legdrágább galériákban – a New York-i festő és rajzoló sztár: Keith Haring.

​Békebeli Esősnap Sötéttarka Százvíz

Hundertwasser nélkül Bécs, vagy még inkább Ausztria igencsak kevesebb lenne. Ugyan az építészszakma egy része a mai napig fúj rá, ugyanakkor épületei, átépítései szemet gyönyörködtetően ott vannak szerte a nagyvilágban. 15 éve aludt el a bolondos művész, Ausztria felé hajózva.

A Bigot-pavilon című tárlat holnap zár

Csütörtökön látogatható utoljára a Bigot-pavilon című kiállítás a budapesti Iparművészeti Múzeumban. A francia szecessziós épületkerámiákat felvonultató tárlat darabjait eddig mintegy 70 ezren látták.

Aranyérmekben és színekben rekorder

Csók István lehet az a magyar festő, aki négy ország aranyérmét is megkapta különféle műveiért. Persze, büszke volt ezekre a díjakra, ugyanakkor talán Balatonaligán érezte a legjobban magát, ahol 25 évig töltötte családjával a nyarakat. Itt készült a Keresztapa reggelije, amibe belesűrűsödik mindaz, ami békebeli.

Fényművészeti kiállításokat és konferenciát szervez a Műcsarnok

Fényművészeti kiállításokkal és nemzetközi konferenciával kapcsolódik a nemzetközi fény évének sorozatához a Műcsarnok.

Bahget Iskander szír származású fotóművész képei az OSZK-ban

Bahget Iskander szír származású fotóművésznek az arab világgal és a magyar tanyavilággal kapcsolatos képeit, valamint portréit mutatja be az a kiállítás, amely Egy marék világ címmel péntektől látható az Országos Széchényi Könyvtárban (OSZK) Budapesten.

Művészet összes cikke »

Abramović családja

Marina Abramović videoinstallációjáról

abramovicleadMarina Abramović a performanszművészet szupersztárja. Már ha ilyen címkéket használhatunk az élő művészet nagyjaira.

A szerb származású Abramović performanszaival az erőszakra, a történelem és a politika kegyetlenségeire hívta fel a figyelmet úgy, hogy közben nézőinek – a performanszok résztvevőinek – komfortzónáját feszegette, és több akciójában saját testi épségét is kockáztatta.

Az április 22-ig a Műcsarnokban látható videóinstalláció laoszi tartozkodása idején készült. Az üresség nyolc leckéje happy enddel című ötcsatornás videóinstalláció a laoszi kisgyermekek katonásdi játékát mutatja be. Az ismertető szerint a performanszművész azt vette észre a környezetében játszó gyermekeken, hogy mennyire élethűen játsszák el a harci helyzeteket, mennyire betartják azok játékszabályait és dramaturgiáját. Van tárgyalási rész, kivégzés, harc, túszul ejtés. Az első részben az öt képernyő békés vízesést, fát és egy csendes faházat mutat. Majd a második részen már feltűnnek a katonának öltözött gyerekek. Később, a kvázi-kegyetlensége miatt szinte nézhetetlen részben, egymást végzik ki. Itt a kegyetlenség érzetét nem a kivégzés utánzása, hanem a gyermekek játékának komolysága kelti. Hasonlóan megrázó rész, amelyben egy kislány székre állva egy népdalt énekel, miközben a többi képernyőn szimultán látható, amint alvó gyermekfejeket piros fény pásztáz.

Abramovic
Marina Abramović Az üresség nyolc leckéje happy enddel (Forrás: mucsarnok.hu)

Abramović alkotása a kontraszton alapul. Ez a kontraszt a megrázó kegyetlenség érzetével játszik. A végén a happy endet a gyermekek fegyverégetési rítusa jelenti, amelyet a vízesés békés képe kísér a szimultán képernyőkön. A nyolc kép sajátos dramaturgiát követ: a legmegrázóbb képek a cselekmény felénél láthatóak, viszont az izgalmas és feszültségnövelő pillanatok a második felében. A kiállítás különlegessége, hogy rajzokat, a háborús helyszín makettjét, valamint nagyméretű fotókat is lehet látni. Utóbbiak sorozatcíme a Család, amelyet a gyerekek Abramović-csal együtt alkotnak. Mindnyájan egyenruhában, vidám arccal néznek a kamerába. Nem lehet eldönteni, hogy játékos harcuk vidámsága csak a játék öröme, vagy a kegyetlenség lehetőségéből származó adrenalin hatása.

Bakk Ágnes

• Publikálva: 2012.04.16. 13:55 • Címke: kiállítás, ajánló