a rovat írásai

Döntöttek a Capa Központ ösztöndíjairól

A Capa-nagydíj zsűrije Kudász Gábor Arionnak Az emberi lépték, Sopronyi Gyulának Kilencven perc, valamint Stiller Ákosnak Roma Biblia című pályaműveikért ítélte oda a fejenként 500 000 forintos támogatással járó ösztöndíjat.

Sikerkiállítás Berlinben

Az impresszionizmust és az expresszionizmust együtt bemutató tárlat nyílt pénteken Berlinben a két festészeti irányzat remekműveiből.

Királyok és művészek fotósa

A világhírű fotóművész, Juan Gyenes (alias Gyenes János) élete javát Spanyolországban élte le. Végigfotózta a művészvilágot Bartóktól Chaplinig, de ő készítette Francóról az utolsó, János Károly királyról pedig az első hivatalos fényképet is.

A jelenlévő jövő Koreából

A Koreai Modern és Kortárs Művészetek Nemzeti Múzeumának (MMCA) médiaművészeti gyűjteményét mutatja be a Koreai Kulturális Központ május 20-tól Budapesten.

Biciklivel múzeumban

Május 22-én „Várból a Parkba – Bringázz egy egyenlőbb világért!

Az árverésen elkelt legdrágább 10 műtárgy

Árverési világrekordot döntött egy 179 millió 365 ezer dollárért (49 milliárd forint) elkelt Picasso-festmény hétfőn a Christie's aukciósháznál New Yorkban, ezzel a Les Femmes d'Alger – Version O (Az algíri nők – O változat) című mű lett minden idők legdrágább, aukción eladott műalkotása.

Hitler fürdőkádját is kipróbálta

Lee Miller amerikai fotóművész, Man Ray tanítványa szürreális alkotásokat, divat-, portré-, és úti képeket, valamint háborús riportfotókat készített. Kiállítása most nyílt a bécsi Albertinában.

Az örmény kiállítás nyerte a Velencei Biennálét

A diaszpórában élő örmény művészek munkáiból válogató, Armenity/Haiyutioun című kiállításával Örményország nyerte el a legjobb nemzeti pavilonnak járó Arany Oroszlánt az 56. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén, az All the World's Futures című főkurátori kiállítás művészei közül pedig az amerikai Adrian Pipert jutalmazták Arany Oroszlánnal.

​Nemzeti tragédiáink legnagyobb krónikása

180 éve született Kolozsváron Székely Bertalan, nagy nemzeti tragédiáink utolérhetetlen krónikása.

Hazatért egy Barabás Miklós-festmény

A Magyar Nemzeti Múzeumnak ajándékozta Barabás Miklós akvarelljét, az egyik aradi vértanút, Leiningen Károly grófot ábrázoló portrét az Angliában élő Ambrus Győző. A kedden ünnepélyesen átadott alkotás hollétéről több mint száz éven át nem lehetett tudni.

​Először Budapestre jött el a kínai Munkácsy

Szenzációs kiállítás nyílott a Magyar Nemzeti Galériában Kína egyik legnevesebb festőművészének 110 munkájából.

Művészet összes cikke »

Abramović családja

Marina Abramović videoinstallációjáról

abramovicleadMarina Abramović a performanszművészet szupersztárja. Már ha ilyen címkéket használhatunk az élő művészet nagyjaira.

A szerb származású Abramović performanszaival az erőszakra, a történelem és a politika kegyetlenségeire hívta fel a figyelmet úgy, hogy közben nézőinek – a performanszok résztvevőinek – komfortzónáját feszegette, és több akciójában saját testi épségét is kockáztatta.

Az április 22-ig a Műcsarnokban látható videóinstalláció laoszi tartozkodása idején készült. Az üresség nyolc leckéje happy enddel című ötcsatornás videóinstalláció a laoszi kisgyermekek katonásdi játékát mutatja be. Az ismertető szerint a performanszművész azt vette észre a környezetében játszó gyermekeken, hogy mennyire élethűen játsszák el a harci helyzeteket, mennyire betartják azok játékszabályait és dramaturgiáját. Van tárgyalási rész, kivégzés, harc, túszul ejtés. Az első részben az öt képernyő békés vízesést, fát és egy csendes faházat mutat. Majd a második részen már feltűnnek a katonának öltözött gyerekek. Később, a kvázi-kegyetlensége miatt szinte nézhetetlen részben, egymást végzik ki. Itt a kegyetlenség érzetét nem a kivégzés utánzása, hanem a gyermekek játékának komolysága kelti. Hasonlóan megrázó rész, amelyben egy kislány székre állva egy népdalt énekel, miközben a többi képernyőn szimultán látható, amint alvó gyermekfejeket piros fény pásztáz.

Abramovic
Marina Abramović Az üresség nyolc leckéje happy enddel (Forrás: mucsarnok.hu)

Abramović alkotása a kontraszton alapul. Ez a kontraszt a megrázó kegyetlenség érzetével játszik. A végén a happy endet a gyermekek fegyverégetési rítusa jelenti, amelyet a vízesés békés képe kísér a szimultán képernyőkön. A nyolc kép sajátos dramaturgiát követ: a legmegrázóbb képek a cselekmény felénél láthatóak, viszont az izgalmas és feszültségnövelő pillanatok a második felében. A kiállítás különlegessége, hogy rajzokat, a háborús helyszín makettjét, valamint nagyméretű fotókat is lehet látni. Utóbbiak sorozatcíme a Család, amelyet a gyerekek Abramović-csal együtt alkotnak. Mindnyájan egyenruhában, vidám arccal néznek a kamerába. Nem lehet eldönteni, hogy játékos harcuk vidámsága csak a játék öröme, vagy a kegyetlenség lehetőségéből származó adrenalin hatása.

Bakk Ágnes

• Publikálva: 2012.04.16. 13:55 • Címke: kiállítás, ajánló