a rovat írásai

​A barátság legyőzi a háborúkat és a hegyeket

Minden szakmai féltékenységet, irigységet mellőző barátság is lehet két művész között, erre jó példa a katalán Maillol és a magyar Rippl-Rónai története, akik előbb közel tíz esztendőt voltak együtt Franciaországban, majd Rippl-Rónai haláláig leveleztek és tervezgették a találkozást. A két, egymásra is ható művész párhuzamos életútjáról a Magyar Nemzeti Galériában láthatunk egy remek kiállítást.

Alan Sonfist és a land art kezdetei a Szépművészeti kamarakiállításán

Alan Sonfist Időtájkép címmel a land art (környezeti művészet) legismertebb alkotóját és az irányzat kezdeteit mutatja be a Szépművészeti Múzeum csütörtökön megnyílt kamarakiállítása.

Rekordáron kelt el az amerikai filmben felfedezett festmény

Hetvenmillió forintért kelt el Berény Róbert mintegy kilenc évtized után, kalandos körülmények között hazakerült, Alvó nő fekete vázával című főműve a Virág Judit Galéria szombat esti aukcióján, amelyen csaknem 220 tételt kínáltak az érdeklődőknek a Budapest Kongresszusi Központban. Ennyi pénzt még nem fizettek Berény-képért.

Szobrász, ejtőernyős és Michael Corleone garbós testőre

Róma fő pályaudvara, a híres Termini homlokzatának domborművét a magyar származású Amerigo Tot készítette 1953-ban. A pályaudvar nevét egy közelben álló régi fürdőről, Diocletianus Termáiról kapta, Tot pedig pályafutásának talán legnagyobb sikerét érte el ezzel a munkával.

Isten és Ádám mutatóujja vagy a háromszög és a kör találkozása

A 19.-20. század fordulóján minden mozgott és mindenki hatott mindenkire a modern művészetben, de Vaszilij Kandinszkij volt az, aki a „konzervatív” figurális expresszionizmustól eljutott az Első absztrakt akvarellig, amin a színek és az amorf formák vették át a hatalmat. 70 éve halott a festő, aki nagy utat járt be szó szerint és képletesen is.

Claudel, a zseni: „lázadás a természet ellen?”

Úgy tűnik, semmi sem menti meg Camille Claudelt attól, hogy örökre az elnyomott és megalázott tehetséges nők mintaképe legyen. A fiatal szobrásznőben égő tűz mellett Rodin csak tíz évig érezte jól magát: elfogadta, amit kapott, sőt, kihasználta Claudelt, de életműve nélküle is hatalmas. Mint ahogy Camille is az őt megillető helyre jutott, miután megjárta a poklokat.

Audrey Hepburn-tárlat Londonban

Audrey Hepburn életén és karrierjén végigkalauzoló nagyszabású fotókiállítás nyílik jövő júliusban a londoni National Portrait Galleryben.

Filmmel, majd ecsettel az embert nyomorító diktatúrák ellen

A filmrendező Fábri Zoltán olajfestményeiből láthatunk válogatást a Magyarság Házában. Ritkán látható alkotások ezek, a rendező filmjei jóval ismertebbek. De aki látott már Fábri-filmet, azt nem éri meglepetés a kiállításon sem. Mert ahogy filmjein, úgy festményein is központi szerepet kap az emberség megőrzése és az erőszak ellen való tiltakozás.

Hazakerült Berény Róbert egyik elveszettnek hitt főműve

Mintegy kilenc évtized után visszakerült Magyarországra Berény Róbert festőművész egyik elveszettnek hitt főműve, az Alvó nő fekete vázával című festmény, amelyet a Virág Judit Galéria bocsát aukcióra december 13-án.

Két kézzel festett öt pengőért, tál ételért, sörért

Scheiber Hugó nem volt válogatós, szeretett enni és inni, ugyanakkor mindig kifogástalanul öltözött. Szájában az elmaradhatatlan szivarral járta a buja pesti éjszakát, nem volt jó otthon a lánytestvéreivel és anyjával megosztott szobakonyhában. A Kieselbach Galéria jóvoltából nézhetjük meg száz jól megválogatott munkáját.

Isten, a hit és a hagyomány ereje a jól végzett munka örömével

Mi lenne velünk Somogyi Győző nélkül?! Furcsa lehet első látásra ez a megállapítás, de ha végignézzük a 72 éves művész életét és munkásságát, bizony hamar kiderül, hogy közel járunk az igazsághoz. És óhatatlanul megfogalmazódik bennünk a következő kérdés: miért kellett egy hatvanas évektől alkotó művésznek fél évszázadot várnia, hogy a közönséggel együtt egy helyen láthassa művészetének, életművének legszebb darabjait.

Művészet összes cikke »

Abramović családja

Marina Abramović videoinstallációjáról

abramovicleadMarina Abramović a performanszművészet szupersztárja. Már ha ilyen címkéket használhatunk az élő művészet nagyjaira.

A szerb származású Abramović performanszaival az erőszakra, a történelem és a politika kegyetlenségeire hívta fel a figyelmet úgy, hogy közben nézőinek – a performanszok résztvevőinek – komfortzónáját feszegette, és több akciójában saját testi épségét is kockáztatta.

Az április 22-ig a Műcsarnokban látható videóinstalláció laoszi tartozkodása idején készült. Az üresség nyolc leckéje happy enddel című ötcsatornás videóinstalláció a laoszi kisgyermekek katonásdi játékát mutatja be. Az ismertető szerint a performanszművész azt vette észre a környezetében játszó gyermekeken, hogy mennyire élethűen játsszák el a harci helyzeteket, mennyire betartják azok játékszabályait és dramaturgiáját. Van tárgyalási rész, kivégzés, harc, túszul ejtés. Az első részben az öt képernyő békés vízesést, fát és egy csendes faházat mutat. Majd a második részen már feltűnnek a katonának öltözött gyerekek. Később, a kvázi-kegyetlensége miatt szinte nézhetetlen részben, egymást végzik ki. Itt a kegyetlenség érzetét nem a kivégzés utánzása, hanem a gyermekek játékának komolysága kelti. Hasonlóan megrázó rész, amelyben egy kislány székre állva egy népdalt énekel, miközben a többi képernyőn szimultán látható, amint alvó gyermekfejeket piros fény pásztáz.

Abramovic
Marina Abramović Az üresség nyolc leckéje happy enddel (Forrás: mucsarnok.hu)

Abramović alkotása a kontraszton alapul. Ez a kontraszt a megrázó kegyetlenség érzetével játszik. A végén a happy endet a gyermekek fegyverégetési rítusa jelenti, amelyet a vízesés békés képe kísér a szimultán képernyőkön. A nyolc kép sajátos dramaturgiát követ: a legmegrázóbb képek a cselekmény felénél láthatóak, viszont az izgalmas és feszültségnövelő pillanatok a második felében. A kiállítás különlegessége, hogy rajzokat, a háborús helyszín makettjét, valamint nagyméretű fotókat is lehet látni. Utóbbiak sorozatcíme a Család, amelyet a gyerekek Abramović-csal együtt alkotnak. Mindnyájan egyenruhában, vidám arccal néznek a kamerába. Nem lehet eldönteni, hogy játékos harcuk vidámsága csak a játék öröme, vagy a kegyetlenség lehetőségéből származó adrenalin hatása.

Bakk Ágnes

• Publikálva: 2012.04.16. 13:55 • Címke: kiállítás, ajánló