a rovat írásai

A rövid lábú nők mestere

Vajon miért lettek olyan vaskosak, rövid, erős lábúak Maillol női, tehetnénk fel a kérdést. A neves francia szobrász kortársa és riválisa, Rodin sem ódzkodott a nagy tömegektől, de kőből, márványból kibomló aktjaira mégis a szenvedély mellett kecsesség is jellemző.

Álmodó magyarok – Történetek Debrecen irodalmából

Új, állandó irodalmi kiállítás nyílt csütörtökön a debreceni Déri Múzeum Medgyessy emlékmúzeumában.

Múzeumok őszi fesztiválja – Több mint 1700 program hat héten át

Országszerte 168 múzeumban több mint 1700 program várja a látogatókat a Múzeumok őszi fesztiválján szeptember 29. és november 9. között.

Cangiante – Keserü Ilona kiállítása a Szépművészetiben

A színhasználat kérdését vizsgálja Cangiante címmel Keserü Ilona művészetében a Szépművészeti Múzeum 1800 utáni gyűjteményének csütörtökön megnyílt kabinetkiállítása.

Bőrödön viseled

Miért sértődnek meg a férfiak, ha nőiesnek titulálják őket és ennek ellenére miért komikus az, ha egy férfi női ruhát ölt magára? Milyen társadalmi szerepeket vállalunk magunkra szabadon és melyek azok, amelyeket ránk kényszerítenek? – Kiállítás nyílik a társadalmi konstrukciók vizuális kódjairól a Capa Központban.

Csodálatos rendszer – Tolvaly Ernő kiállítása a Lumúban

A magyar képzőművészet „titokzatos alakja”, a 2008-ban elhunyt Tolvaly Ernő életművének első összegző kiállítása nyílt meg csaknem száz művel, Csodálatos rendszer címmel csütörtökön a Ludwig Múzeumban.

A magyar műipar állócsillagai

Róth Miksa üvegműves, Thék Endre asztalos és bútorgyáros, valamint Jungfer Gyula díszműkovács munkásságára emlékező kiállítás nyílik A magyar műipar állócsillagai címmel pénteken Budapesten, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalában.

​Nagy mester kis egóval

Az a szerencse, hogy az anyai tiltás ellenére az 1929-es születésű Ábrahám Rafael az ELTE magyar-angol szaka mellett a sötét ötvenes években rajzolni járt esténkén a Dési Huber Körbe.

A Műcsarnok tiszta lappal szeretne indulni

A szélesebb közönség felé szeretne nyitni a Műcsarnok szeptember 1-jén hivatalba lépett új vezetése. A vizuális kommunikációnak a 21. században kiemelt szerepe van, ezen belül a vizuális kultúra legexkluzívabb ága, a képzőművészet segít kimondani a kimondhatatlant is – mondta el a Műcsarnok csütörtöki sajtóreggelijén a kortárs kiállítóhely művészeti ügyvezetője.

​Egy pint bor különleges ruhában

Tiszafüreden élhetett valami délceg obsitos huszár, jó boros ember. Miskának hívhatták, talán neki készítette egyik helyi fazekas az első zsinóros mentés embert formázó, füles boroskancsót.

Hungarikonok művészeti installációban

Augusztus 30. és 31-én újból kinyitott a Várkert Bazár és nem csak a felújítás alatt álló épületet csodálhattuk meg a végleges átadás előtti fázisban, hanem egy különleges kiállítás keretében „hungarikonokat” is láthattunk: Hernádi Gyula szemüvegétől Polgár Judit sakkfiguráján át John Lennon nyakkendőjét is megnézhettük.

Művészet összes cikke »

Abramović családja

Marina Abramović videoinstallációjáról

abramovicleadMarina Abramović a performanszművészet szupersztárja. Már ha ilyen címkéket használhatunk az élő művészet nagyjaira.

A szerb származású Abramović performanszaival az erőszakra, a történelem és a politika kegyetlenségeire hívta fel a figyelmet úgy, hogy közben nézőinek – a performanszok résztvevőinek – komfortzónáját feszegette, és több akciójában saját testi épségét is kockáztatta.

Az április 22-ig a Műcsarnokban látható videóinstalláció laoszi tartozkodása idején készült. Az üresség nyolc leckéje happy enddel című ötcsatornás videóinstalláció a laoszi kisgyermekek katonásdi játékát mutatja be. Az ismertető szerint a performanszművész azt vette észre a környezetében játszó gyermekeken, hogy mennyire élethűen játsszák el a harci helyzeteket, mennyire betartják azok játékszabályait és dramaturgiáját. Van tárgyalási rész, kivégzés, harc, túszul ejtés. Az első részben az öt képernyő békés vízesést, fát és egy csendes faházat mutat. Majd a második részen már feltűnnek a katonának öltözött gyerekek. Később, a kvázi-kegyetlensége miatt szinte nézhetetlen részben, egymást végzik ki. Itt a kegyetlenség érzetét nem a kivégzés utánzása, hanem a gyermekek játékának komolysága kelti. Hasonlóan megrázó rész, amelyben egy kislány székre állva egy népdalt énekel, miközben a többi képernyőn szimultán látható, amint alvó gyermekfejeket piros fény pásztáz.

Abramovic
Marina Abramović Az üresség nyolc leckéje happy enddel (Forrás: mucsarnok.hu)

Abramović alkotása a kontraszton alapul. Ez a kontraszt a megrázó kegyetlenség érzetével játszik. A végén a happy endet a gyermekek fegyverégetési rítusa jelenti, amelyet a vízesés békés képe kísér a szimultán képernyőkön. A nyolc kép sajátos dramaturgiát követ: a legmegrázóbb képek a cselekmény felénél láthatóak, viszont az izgalmas és feszültségnövelő pillanatok a második felében. A kiállítás különlegessége, hogy rajzokat, a háborús helyszín makettjét, valamint nagyméretű fotókat is lehet látni. Utóbbiak sorozatcíme a Család, amelyet a gyerekek Abramović-csal együtt alkotnak. Mindnyájan egyenruhában, vidám arccal néznek a kamerába. Nem lehet eldönteni, hogy játékos harcuk vidámsága csak a játék öröme, vagy a kegyetlenség lehetőségéből származó adrenalin hatása.

Bakk Ágnes

• Publikálva: 2012.04.16. 13:55 • Címke: kiállítás, ajánló