a rovat írásai

Lombképek, ügyiratgrafikák, monumentális agyagemberek

Van úgy, hogy az ember egy helyen, mondjuk egy városban éli le az életét. Ezek olyan helyek, ahol egy ízig-vérig képzőművész is otthon érezheti magát. Épp úgy, mint Ujházi Péter Székesfehérváron. A 75 éves művésznek a Várfok Galéria szervezett Budapesten születésnapi tárlatot.

Fényképezte Zsigmond Vilmos

A Harmadik típusú találkozások, a Szarvasvadász vagy a Fekete Dália Oscar-, BAFTA- és Emmy-díjas operatőre, az idén 85. születésnapját ünneplő Zsigmond Vilmos eddigi életművét bemutató grandiózus kiállítás nyílik a Tavaszi Fesztivál első programjaként április 11-én a Ludwig Múzeumban. A világon most először lesznek láthatóak a neves operatőr 1950-es évektől napjainkig készített fotográfiái. A mintegy 150 fotót és számos filmes bejátszást felsorakoztató anyag június 21-éig látogatható.

Kurzusok a betonról és a megosztásról

A megosztás a témája az idei, már az ötödik Beton kurzusnak, amelyen hat felsőoktatási intézmény mintegy 60 diákja vesz részt és készít köztéri betonalkotásokat.

A játékösztön nyomában a Lumú új kiállítása

Fájdalmas videojátékon, énekre mozgó golyóroboton és egyéb, játékként kipróbálható installációkon keresztül kutatja a játékösztön mibenlétét a /////////fur//// néven alkotó német médiaművész-páros, Volker Morawe és Tilman Reiff no pain no game című kiállítása, amely péntektől látható a Ludwig Múzeumban.

​33. Sajtófotó – Vissza a képet saját közegébe!

Jelentős és frappáns formai újítással találkozhat az érdeklődő az idei, 33. sajtófotó kiállításon a Capa Centerben. A rendező, Szigeti Tamás éltető közegükbe, kvázi újságok lapjaira helyezte el a képeket.

ENSZ-inspirálta kiállítás Bécsben

A politika és művészet kapcsolódik össze a csütörtökön este a bécsi múzeumi negyedben megnyíló kiállítás anyagában, amelynek munkáit az Egyesült Nemzetek Szervezetének tevékenysége inspirálta.

Mesés csodák vagy csodás mesék fehér papíron

Vannak emberek, akik csodákra képesek egy fehér papír és egy toll segítségével. A 49 éves Németh Miklós grafikáit nézegetve jutott ez eszembe. A zalaegerszegi művész rajzait végre a fővárosban is láthatjuk, igaz csak egy parányi szobácskában, a várbeli Koller Galéria emeletén.

A fény éve a Műcsarnokban

A fény nemzetközi évéhez kapcsolódva pénteken este nyílik meg és szombattól látogatható Csáji Attila Fényút című, fényművészeti kiállítása a Műcsarnokban.

A testem maga az esemény

A bécsi akcionizmusról nyílik kiállítás a bécsi Modern Művészeti Múzeumban, nemzetközi kitekintéssel.

​Aki a művészettörténet legszebb nőit festette

Nem tudom változott-e valami azóta Firenzében, de 15 éve még három és fél órát kellett sorban állni, hogy az ember megnézhesse Botticelli remekműveit. Mert ott vannak, a Primavera és a Vénusz születése, és ott kígyózott a sor is az árkádok alatt, amibe már reggel érdemes volt beállni, hogy maradjon aztán idő a gyönyörködésre. 570 esztendeje született a mester, aki mindezt a szépséget megalkotta, aki sokak szerint a művészettörténet legszebb nőit festette, miközben sosem nősült meg.

​Kiolvadt a test, szárnyra kapott az angyal

Balogh Tibor hét festményét nézem egy piciny galériában a Mátyás téren, és az Amaro Drom 2006 és 2011 között készült 24 címlapját, Balogh munkáit.

Művészet összes cikke »

Abramović családja

Marina Abramović videoinstallációjáról

abramovicleadMarina Abramović a performanszművészet szupersztárja. Már ha ilyen címkéket használhatunk az élő művészet nagyjaira.

A szerb származású Abramović performanszaival az erőszakra, a történelem és a politika kegyetlenségeire hívta fel a figyelmet úgy, hogy közben nézőinek – a performanszok résztvevőinek – komfortzónáját feszegette, és több akciójában saját testi épségét is kockáztatta.

Az április 22-ig a Műcsarnokban látható videóinstalláció laoszi tartozkodása idején készült. Az üresség nyolc leckéje happy enddel című ötcsatornás videóinstalláció a laoszi kisgyermekek katonásdi játékát mutatja be. Az ismertető szerint a performanszművész azt vette észre a környezetében játszó gyermekeken, hogy mennyire élethűen játsszák el a harci helyzeteket, mennyire betartják azok játékszabályait és dramaturgiáját. Van tárgyalási rész, kivégzés, harc, túszul ejtés. Az első részben az öt képernyő békés vízesést, fát és egy csendes faházat mutat. Majd a második részen már feltűnnek a katonának öltözött gyerekek. Később, a kvázi-kegyetlensége miatt szinte nézhetetlen részben, egymást végzik ki. Itt a kegyetlenség érzetét nem a kivégzés utánzása, hanem a gyermekek játékának komolysága kelti. Hasonlóan megrázó rész, amelyben egy kislány székre állva egy népdalt énekel, miközben a többi képernyőn szimultán látható, amint alvó gyermekfejeket piros fény pásztáz.

Abramovic
Marina Abramović Az üresség nyolc leckéje happy enddel (Forrás: mucsarnok.hu)

Abramović alkotása a kontraszton alapul. Ez a kontraszt a megrázó kegyetlenség érzetével játszik. A végén a happy endet a gyermekek fegyverégetési rítusa jelenti, amelyet a vízesés békés képe kísér a szimultán képernyőkön. A nyolc kép sajátos dramaturgiát követ: a legmegrázóbb képek a cselekmény felénél láthatóak, viszont az izgalmas és feszültségnövelő pillanatok a második felében. A kiállítás különlegessége, hogy rajzokat, a háborús helyszín makettjét, valamint nagyméretű fotókat is lehet látni. Utóbbiak sorozatcíme a Család, amelyet a gyerekek Abramović-csal együtt alkotnak. Mindnyájan egyenruhában, vidám arccal néznek a kamerába. Nem lehet eldönteni, hogy játékos harcuk vidámsága csak a játék öröme, vagy a kegyetlenség lehetőségéből származó adrenalin hatása.

Bakk Ágnes

• Publikálva: 2012.04.16. 13:55 • Címke: kiállítás, ajánló