a rovat írásai

Rippl-Rónai által készített Ady-portré került elő

Rippl-Rónai József (1861-1927) által készített Ady Endre-portréra bukkant a festő munkásságának egyik kutatója a napokban. Mivel eredeti Rippl-Rónai alkotás ritkán kerül elő, az esetet művészettörténeti szenzációnak tartja a kaposvári Rippl-Rónai Múzeum.

Videomapping és az aktív látás

Riders on the Mall (ROM) címmel audiovizuális művészeti- és kísérleti technológiai seregszemlének ad otthont péntektől vasárnapig Budapesten a Művelődési Szint (Müszi).

​Nagybánya a Falk Miksa utcában

120 éve, május 5-én jelent meg Hollósy Simon barátaival Nagybányán, hogy a szabadban való festészetet műveljék a gyönyörű környezetben. A nagybányai festőket 25 éve kutató MissionArt Galéria most 12 képpel mutatja be ezt a 12 évtizedet. Köztük egészen jókkal és kevésbé sikerültekkel, de csupa Nagybányához kötődő művész munkáival.

Műgyűjtéstől a képtárig

Százhatvan éve, 1856. május 22-én vetette meg Moszkvában Pavel Mihajlovics Tretyakov orosz kereskedő, gyáros, műgyűjtő és mecénás a róla elnevezett világhírű képtár alapját.

​Itália, a magyarok és a Selyemút a Forrás Galériában

Azonos utakon járó képzőművészeket fogott egy csokorba a kurátor a Forrás Galéria kiállításán. Nagy Maya a Velencei Képzőművészeti Akadémiáról, további jeles olasz akadémiákról, valamint a Képzőművészeti Egyetem tanáraitól és hallgatóitól válogatott munkákat. Emellett kínai és török művészek alkotásait is láthatjuk a Teréz körút 9-ben.

Szabadság, mozgás és egyéniség egy képen

Százhúsz éve, 1896. május 18-án született Kolozsvárott Munkácsi Márton, vagy ahogy a világ ismerte, Martin Munkácsi, az egyik legismertebb magyar fotóművész, akinek munkássága itthon nemzedékek számára maradt ismeretlen, pedig a világ 10 legjobb fotósa között tartják számon.

Közösségi projekt a 15. Velencei Építészeti Biennálén

Egy pusztuló egri épület közösségi megújítását mutatja be Fábián Gábor és Fajcsák Dénes aektivátorok – Helyi aktív építészet című projektje, amely a 15. Velencei Építészeti Biennále magyar pavilonjában május 28. és november 27. lesz látható.

Nagybánya 120 év – MissionArt 12 kép

A nagybányai művésztelep megalakulásának 120. évfordulója alkalmából Nagybánya 120 év – MissionArt 12 kép címmel szerdától látható kiállítás Budapesten a MissionArt Galériában.

Elhunyt Deim Pál Kossuth-díjas festőművész

Életének 84. évében elhunyt Deim Pál Kossuth-díjas festőművész, grafikus – tudatta a család hétfőn, május 9-én.

​Restaurálják a Feszty-körképet

Restaurálják Feszty Árpád A magyarok bejövetele című körképét az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkban, a látogatók előtt zajló munkálatok előreláthatólag augusztusig tartanak.

Nem csak a Martinász, hanem Bartók és a hollóházi korpusz is

A száz éve született Somogyi Józseffel úgy voltam, látván Martinász című szobrát valamelyik tankönyvemben, hogy nem érdekel, mint ahogyan a szocialista realizmus megannyi, egykor agyondicsért alkotása sem. Aztán találkoztam Somogyi József más köztéri alkotásaival is, és módosult a véleményem. A kerek évforduló kapcsán most a Vigadóban nyílt kiállítása Kisfaludi-Strobl tanítványának.

Művészet összes cikke »

Abramović családja

Marina Abramović videoinstallációjáról

abramovicleadMarina Abramović a performanszművészet szupersztárja. Már ha ilyen címkéket használhatunk az élő művészet nagyjaira.

A szerb származású Abramović performanszaival az erőszakra, a történelem és a politika kegyetlenségeire hívta fel a figyelmet úgy, hogy közben nézőinek – a performanszok résztvevőinek – komfortzónáját feszegette, és több akciójában saját testi épségét is kockáztatta.

Az április 22-ig a Műcsarnokban látható videóinstalláció laoszi tartozkodása idején készült. Az üresség nyolc leckéje happy enddel című ötcsatornás videóinstalláció a laoszi kisgyermekek katonásdi játékát mutatja be. Az ismertető szerint a performanszművész azt vette észre a környezetében játszó gyermekeken, hogy mennyire élethűen játsszák el a harci helyzeteket, mennyire betartják azok játékszabályait és dramaturgiáját. Van tárgyalási rész, kivégzés, harc, túszul ejtés. Az első részben az öt képernyő békés vízesést, fát és egy csendes faházat mutat. Majd a második részen már feltűnnek a katonának öltözött gyerekek. Később, a kvázi-kegyetlensége miatt szinte nézhetetlen részben, egymást végzik ki. Itt a kegyetlenség érzetét nem a kivégzés utánzása, hanem a gyermekek játékának komolysága kelti. Hasonlóan megrázó rész, amelyben egy kislány székre állva egy népdalt énekel, miközben a többi képernyőn szimultán látható, amint alvó gyermekfejeket piros fény pásztáz.

Abramovic
Marina Abramović Az üresség nyolc leckéje happy enddel (Forrás: mucsarnok.hu)

Abramović alkotása a kontraszton alapul. Ez a kontraszt a megrázó kegyetlenség érzetével játszik. A végén a happy endet a gyermekek fegyverégetési rítusa jelenti, amelyet a vízesés békés képe kísér a szimultán képernyőkön. A nyolc kép sajátos dramaturgiát követ: a legmegrázóbb képek a cselekmény felénél láthatóak, viszont az izgalmas és feszültségnövelő pillanatok a második felében. A kiállítás különlegessége, hogy rajzokat, a háborús helyszín makettjét, valamint nagyméretű fotókat is lehet látni. Utóbbiak sorozatcíme a Család, amelyet a gyerekek Abramović-csal együtt alkotnak. Mindnyájan egyenruhában, vidám arccal néznek a kamerába. Nem lehet eldönteni, hogy játékos harcuk vidámsága csak a játék öröme, vagy a kegyetlenség lehetőségéből származó adrenalin hatása.

Bakk Ágnes

• Publikálva: 2012.04.16. 13:55 • Címke: kiállítás, ajánló