a rovat írásai

Kiállítás a retro komputerművészetről

A számítógépes művészet magyar képviselőinek első külföldi, 1990-es csoportos bemutatkozásának rekonstrukcióján keresztül ad átfogó képet a művészeti ág rendszerváltozás előtti történetéről a Magyar Nemzeti Galéria június 24-én nyíló új kiállítása.

Kiállítás Juhász Ferenc és Hantai Simon barátságáról

Élő búcsú címmel a tavaly elhunyt Juhász Ferenc előtt tisztelgő kiállítás nyílik a Kieselbach Galériában, ahol mintegy 50, nagyobbrészt eddig sosem kiállított Hantai Simon-alkotás idézi fel a 20. század második felének egyik legjelentősebb magyar költője és a világhírű magyar származású festő barátságát.

​Öntöttvas kályháktól indulva a szobrászok közül a legmesszebbre

Minden idők talán legtöbbet foglalkoztatott magyar szobrásza reggelente jelmezt öltött és kürtszóval vonult ki lóháton az Epreskertből. Megtehette, az ő „birtoka” volt, saját maga rendezte be, hogy aztán a számtalan megrendelés mellett tanítványokkal vegye körül magát és negyven évig itt tanítson.

​Székely lovai a bécsi Belvedere-ben

Székely Bertalan híres mozgástanulmányai közül is kiállítanak két tablót Bécsben, az Alsó-Belvedere palotában. A június 9-től látogatható tárlat témája a fotográfia, mint 19. századi új médium felhasználása a korszak festészetében Makarttól Klimtig.

​Talpas Kossuth, Caola borotvakrém és zsilettpengék

Stalter György életművéből válogatott Kincses Károly a Mai Manó Ház jelenleg is látható kiállításán. A kurátornak, aki talán a legtöbb fotókiállítást rendezte ebben az országban, nagyon nehéz dolga lehetett.

​A könyvek helyett a természetet tanulmányozta

A katalán szecesszió egyedi stílusáról ismert mesterének, Antoni Gaudínak életében inkább csak gúnyban volt része, ma azonban épületei turisták millióit csábítják Barcelonába.

Japán napok a Hopp Ferenc Múzeumban és a Kogart Házban

Teaceremóniával, zenei bemutatókkal, képregényekkel, japán rajzfilmekkel és jelmezversennyel is várják a keleti ország kultúrája iránt érdeklődőket a Japán napok programjai szombaton és vasárnap a Hopp Ferenc Múzeumban és a Kogart Házban.

Végre ​Modigliani is megérkezik Budapestre

A Magyar Nemzeti Galériában június végétől október elejéig látható Modigliani-kiállítás az olasz festő életművének első nagyszabású bemutatója Magyarországon. A több mint nyolcvan alkotást felvonultató tárlatra a világ több nagy múzeuma és magángyűjteménye kölcsönzött műveket – közölte a Magyar Nemzeti Galéria.

Kiállítás a fényképészet és a festészet kapcsolatáról

A fényképészet és a festészet kapcsolatát vizsgálják Bohus Réka, Eperjesi Ágnes és Robitz Anikó absztrakt ihletettségű fotográfiái, melyekből Triangle címmel látható csoportos kiállítás péntektől a budapest TOBE Galleryben.

​Akik felismerik az idő jeleit – a Kosztándi házaspár kiállítása

Kosztándiék kiállítása van a Forrás Galériában. Kosztádni B. Katalin és Kosztándi Jenő Kézdivásárhelyen élték le az életüket, a hosszú udvarok városában. Ott, ahonnan már kéklenek a nagy hegyek, és ahol még mindig túlnyomó többségben vannak a magyarok. És ezt köszönhetjük többek között olyan embereknek is, mint ők, akik hat évtizede dolgoznak azon, hogy a magyar kultúra a Kárpát-medence legkeletebbi magyar városában megmaradjon.

Közel negyven éve mester az Epreskertben

Kő Pál Kossuth- és Munkácsy Mihály-díjas szobrász, érdemes művész, a nemzet művésze június 2-án hetvenöt éves.

Művészet összes cikke »

Abramović családja

Marina Abramović videoinstallációjáról

abramovicleadMarina Abramović a performanszművészet szupersztárja. Már ha ilyen címkéket használhatunk az élő művészet nagyjaira.

A szerb származású Abramović performanszaival az erőszakra, a történelem és a politika kegyetlenségeire hívta fel a figyelmet úgy, hogy közben nézőinek – a performanszok résztvevőinek – komfortzónáját feszegette, és több akciójában saját testi épségét is kockáztatta.

Az április 22-ig a Műcsarnokban látható videóinstalláció laoszi tartozkodása idején készült. Az üresség nyolc leckéje happy enddel című ötcsatornás videóinstalláció a laoszi kisgyermekek katonásdi játékát mutatja be. Az ismertető szerint a performanszművész azt vette észre a környezetében játszó gyermekeken, hogy mennyire élethűen játsszák el a harci helyzeteket, mennyire betartják azok játékszabályait és dramaturgiáját. Van tárgyalási rész, kivégzés, harc, túszul ejtés. Az első részben az öt képernyő békés vízesést, fát és egy csendes faházat mutat. Majd a második részen már feltűnnek a katonának öltözött gyerekek. Később, a kvázi-kegyetlensége miatt szinte nézhetetlen részben, egymást végzik ki. Itt a kegyetlenség érzetét nem a kivégzés utánzása, hanem a gyermekek játékának komolysága kelti. Hasonlóan megrázó rész, amelyben egy kislány székre állva egy népdalt énekel, miközben a többi képernyőn szimultán látható, amint alvó gyermekfejeket piros fény pásztáz.

Abramovic
Marina Abramović Az üresség nyolc leckéje happy enddel (Forrás: mucsarnok.hu)

Abramović alkotása a kontraszton alapul. Ez a kontraszt a megrázó kegyetlenség érzetével játszik. A végén a happy endet a gyermekek fegyverégetési rítusa jelenti, amelyet a vízesés békés képe kísér a szimultán képernyőkön. A nyolc kép sajátos dramaturgiát követ: a legmegrázóbb képek a cselekmény felénél láthatóak, viszont az izgalmas és feszültségnövelő pillanatok a második felében. A kiállítás különlegessége, hogy rajzokat, a háborús helyszín makettjét, valamint nagyméretű fotókat is lehet látni. Utóbbiak sorozatcíme a Család, amelyet a gyerekek Abramović-csal együtt alkotnak. Mindnyájan egyenruhában, vidám arccal néznek a kamerába. Nem lehet eldönteni, hogy játékos harcuk vidámsága csak a játék öröme, vagy a kegyetlenség lehetőségéből származó adrenalin hatása.

Bakk Ágnes

• Publikálva: 2012.04.16. 13:55 • Címke: kiállítás, ajánló