a rovat írásai

A szentek ábrázolásától a hősies vaskohászokig

110 éve született Domanovszky Endre, a polgári osztályból induló festő, aki már gimnazista korában rajzversenyt nyert, főiskolásként rangos helyeken állított ki, de aztán a kommunistákkal együtt megérkező szocialista realizmus egyik sokat foglalkoztatott képviselője lett. Pontosabban annak tartották, de hát ő jóval több volt, mint egy propagandisztikus világot megjelenítő szakmunkás.

Magyar hősök és a fenevad 66 képmása

Somogyi Győző 127 festményét, valamint Párkányi Raab Péter 66 fotográfiáját vonultatja fel A Döntés című kiállítás, amely vasárnap délután nyílt meg a Szent István Király Múzeum Csók István Képtárában Székesfehérváron.

Fotók a történelmi Pozsony vármegye középkori templomairól

Görföl Jenő fotóiból nyílt kiállítás a szombathelyi Bolyai Gimnáziumban. A történelmi Pozsony vármegye középkori templomai címmel. A fotós „civilben″ a Csemadok országos titkára, érdeklődése a középkori magyar templomok mellett az 1848-49-es forradalom és szabadságharccal kapcsolatba hozható sírokra és műemlékekre is kiterjed.

Tűzben született szobrok Szentendrén

Tűzben született címen a lendvai nemzetközi bronzöntő művésztelep gyűjteményéből nyílt kiállítás a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. (MANK) szentendrei galériájában pénteken, a tárlatot a Szlovén Köztársaság nagykövete nyitotta meg.

Múzeumként éledt újjá a lebombázott palota

Még ​pénteken ünnepélyesen megnyitották a Barberini Múzeumot, Potsdam új képzőművészeti kiállítóhelyét. A nyitó kiállításra a világ számos neves múzeumaiból, Párizsból, Szentpétervárról, Jeruzsálemből, Washingtonból, valamint magángyűjtőktől is érkeztek kölcsönkapott művek, köztük Monet és Rodin alkotásai – közölte csütörtökön Hasso Plattner, a múzeum alapítója.

Prutkay Péter dobozba zárt világai

Grafikáktól a dobozképekig címmel nyílt szerdán Prutkay Péter Munkácsy Mihály-díjas képzőművész mintegy 100 alkotását bemutató tárlat a Pesti Vigadóban.

Mostani Lélekfestészet Dunaújvárosban

Mostani Lélekfestészet – Birkás István 70 címmel nyílik kiállítás pénteken a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetben, amely a hetvenéves festőművész tekintélyes életművéből válogat. Birkás István az MTI érdeklődésére elmondta: mintegy ötven kiállítása volt egyénileg, de azokon mindig az éppen aktuális képeit állította ki. Most először lesz látható a teljes életműve – tette hozzá.

Szentendrén van a 100 évig lappangó Czóbel

A 104 évig lappangó Czóbel-festmény, a Ringelspiel (Körhinta) volt a BÁV novemberi aukciójának szenzációja. Most három hónapig Szentendrén, a Czóbel-múzeumban nézhetik meg eme elveszettnek hitt színpompás alkotást.

Százezer látogatót célzott meg az Art Capital

Erősíteni akarják a szentendrei Art Capital nemzetközi jellegét a szervezők, 2017-ben a kiállítások kurátori rendszerben valósulnak meg, a kurátorok pedig többek között Lengyelországból, Romániából, Németországból, Szlovéniából, Finnországból, Oroszországból és Spanyolországból érkeznek.

Értékmentés másképp: Itthon a páratlan Kossuth-fénykép

Igazi kuriózum, egy Kossuth Lajosról 1852 tavaszán Amerikában készült dagerrotípia került nemrégiben a Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára gyűjteményébe a Magyar Nemzeti Bank (MNB) letétjeként. A felbecsülhetetlen értékű darabot 25 ezer dollárért vásárolta meg a Nemzeti Bank az Értéktár Program újabb állomásaként.

Karddal és ecsettel is harcolt az önkény ellen

Száz éve, 1917. január 10-én halt meg Madarász Viktor, a magyar romantikus történelmi festészet nagy alakja. Jogot tanult, 1848-ban honvédnek állt, végül forradalmár festő lett, de később vaskereskedésel is foglalkozott.

Művészet összes cikke »

Abramović családja

Marina Abramović videoinstallációjáról

abramovicleadMarina Abramović a performanszművészet szupersztárja. Már ha ilyen címkéket használhatunk az élő művészet nagyjaira.

A szerb származású Abramović performanszaival az erőszakra, a történelem és a politika kegyetlenségeire hívta fel a figyelmet úgy, hogy közben nézőinek – a performanszok résztvevőinek – komfortzónáját feszegette, és több akciójában saját testi épségét is kockáztatta.

Az április 22-ig a Műcsarnokban látható videóinstalláció laoszi tartozkodása idején készült. Az üresség nyolc leckéje happy enddel című ötcsatornás videóinstalláció a laoszi kisgyermekek katonásdi játékát mutatja be. Az ismertető szerint a performanszművész azt vette észre a környezetében játszó gyermekeken, hogy mennyire élethűen játsszák el a harci helyzeteket, mennyire betartják azok játékszabályait és dramaturgiáját. Van tárgyalási rész, kivégzés, harc, túszul ejtés. Az első részben az öt képernyő békés vízesést, fát és egy csendes faházat mutat. Majd a második részen már feltűnnek a katonának öltözött gyerekek. Később, a kvázi-kegyetlensége miatt szinte nézhetetlen részben, egymást végzik ki. Itt a kegyetlenség érzetét nem a kivégzés utánzása, hanem a gyermekek játékának komolysága kelti. Hasonlóan megrázó rész, amelyben egy kislány székre állva egy népdalt énekel, miközben a többi képernyőn szimultán látható, amint alvó gyermekfejeket piros fény pásztáz.

Abramovic
Marina Abramović Az üresség nyolc leckéje happy enddel (Forrás: mucsarnok.hu)

Abramović alkotása a kontraszton alapul. Ez a kontraszt a megrázó kegyetlenség érzetével játszik. A végén a happy endet a gyermekek fegyverégetési rítusa jelenti, amelyet a vízesés békés képe kísér a szimultán képernyőkön. A nyolc kép sajátos dramaturgiát követ: a legmegrázóbb képek a cselekmény felénél láthatóak, viszont az izgalmas és feszültségnövelő pillanatok a második felében. A kiállítás különlegessége, hogy rajzokat, a háborús helyszín makettjét, valamint nagyméretű fotókat is lehet látni. Utóbbiak sorozatcíme a Család, amelyet a gyerekek Abramović-csal együtt alkotnak. Mindnyájan egyenruhában, vidám arccal néznek a kamerába. Nem lehet eldönteni, hogy játékos harcuk vidámsága csak a játék öröme, vagy a kegyetlenség lehetőségéből származó adrenalin hatása.

Bakk Ágnes

• Publikálva: 2012.04.16. 13:55 • Címke: kiállítás, ajánló