a rovat írásai

Prekoncepcióval a World Pressre

Bevallom, hogy az előzmények miatt némi prekoncepcióval érkeztem az idei World Press kiállításra, a Néprajzi Múzeumba. Biztos voltam benne, hogy halálhörgés és vértenger fogad, és ismét szembesülhetek az emberi szenvedés megannyi formájával. Ezért is bíztam a kísérőkiállításként, mintegy feloldásul idehozott párizsi fotókban. És nem igazam lett?!

​Carsten Stabenow megszólaltatja a Műcsarnokot

Igazán innovatív módon hangművészeti kiállításra vállalkozott a Műcsarnok. A 12 meghívott művész jobbára helyspecifikus hangművészeti installációkat állított össze az impozáns méretű terekben.

Az utolsó pillanatig forgatta az ecsetet

Valahol ott van a lényeg, hogy a késő barokkban, a rokokóban rengeteg festő működött a nagy művészeti centrumokban, de a perifériákon is. Mégis, szinte bármelyiket odatehetjük egy Watteau kép mellé, az nem veszít fényéből, nem halványítja el semmi. 330 éve született a festő, akit sajnos nagyon korán, 36 éves korában elvitt a tuberkulózis.

Varázslók a Nemzeti Múzeumban

Amikor 1956 véres őszén az oroszok az Iparművészeti Múzeumot sem kímélték, megannyi más felbecsülhetetlen érték mellett darabokra tört egy zöld üveg díszkancsó is.

Fotóutca Fesztivál a hétvégén

Fotóutca Fesztivál néven közös rendezvénysorozatot szervez október 9. és 12. között a Nagymező utcában a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ és a Mai Manó Ház.

A mosoly, amit nem lehet sminkkel és plasztikázással előállítani

A Párbeszéd Házában olvasom újra Petrás Mária hitvallását, mielőtt sorra venném a kápolna falára akasztott műveket. „Imádságos harangozással kezdődött a nap és azzal is ért véget.”

Somogyi Győző életműve a Vigadóban

A Kárpát-medence magyarok lakta területeiről érkezett gyerekek festették meg nagy méretben Somogyi Győző Matyó Madonnáját. Az akcióval a Salföldön élő Kossuth-díjas grafikus és festőművész életműkiállítását köszöntötték, amely a Vigadóban fog megnyílni október 4-én.

A rövid lábú nők mestere

Vajon miért lettek olyan vaskosak, rövid, erős lábúak Maillol női, tehetnénk fel a kérdést. A neves francia szobrász kortársa és riválisa, Rodin sem ódzkodott a nagy tömegektől, de kőből, márványból kibomló aktjaira mégis a szenvedély mellett kecsesség is jellemző.

Álmodó magyarok – Történetek Debrecen irodalmából

Új, állandó irodalmi kiállítás nyílt csütörtökön a debreceni Déri Múzeum Medgyessy emlékmúzeumában.

Múzeumok őszi fesztiválja – Több mint 1700 program hat héten át

Országszerte 168 múzeumban több mint 1700 program várja a látogatókat a Múzeumok őszi fesztiválján szeptember 29. és november 9. között.

Cangiante – Keserü Ilona kiállítása a Szépművészetiben

A színhasználat kérdését vizsgálja Cangiante címmel Keserü Ilona művészetében a Szépművészeti Múzeum 1800 utáni gyűjteményének csütörtökön megnyílt kabinetkiállítása.

Művészet összes cikke »

Abramović családja

Marina Abramović videoinstallációjáról

abramovicleadMarina Abramović a performanszművészet szupersztárja. Már ha ilyen címkéket használhatunk az élő művészet nagyjaira.

A szerb származású Abramović performanszaival az erőszakra, a történelem és a politika kegyetlenségeire hívta fel a figyelmet úgy, hogy közben nézőinek – a performanszok résztvevőinek – komfortzónáját feszegette, és több akciójában saját testi épségét is kockáztatta.

Az április 22-ig a Műcsarnokban látható videóinstalláció laoszi tartozkodása idején készült. Az üresség nyolc leckéje happy enddel című ötcsatornás videóinstalláció a laoszi kisgyermekek katonásdi játékát mutatja be. Az ismertető szerint a performanszművész azt vette észre a környezetében játszó gyermekeken, hogy mennyire élethűen játsszák el a harci helyzeteket, mennyire betartják azok játékszabályait és dramaturgiáját. Van tárgyalási rész, kivégzés, harc, túszul ejtés. Az első részben az öt képernyő békés vízesést, fát és egy csendes faházat mutat. Majd a második részen már feltűnnek a katonának öltözött gyerekek. Később, a kvázi-kegyetlensége miatt szinte nézhetetlen részben, egymást végzik ki. Itt a kegyetlenség érzetét nem a kivégzés utánzása, hanem a gyermekek játékának komolysága kelti. Hasonlóan megrázó rész, amelyben egy kislány székre állva egy népdalt énekel, miközben a többi képernyőn szimultán látható, amint alvó gyermekfejeket piros fény pásztáz.

Abramovic
Marina Abramović Az üresség nyolc leckéje happy enddel (Forrás: mucsarnok.hu)

Abramović alkotása a kontraszton alapul. Ez a kontraszt a megrázó kegyetlenség érzetével játszik. A végén a happy endet a gyermekek fegyverégetési rítusa jelenti, amelyet a vízesés békés képe kísér a szimultán képernyőkön. A nyolc kép sajátos dramaturgiát követ: a legmegrázóbb képek a cselekmény felénél láthatóak, viszont az izgalmas és feszültségnövelő pillanatok a második felében. A kiállítás különlegessége, hogy rajzokat, a háborús helyszín makettjét, valamint nagyméretű fotókat is lehet látni. Utóbbiak sorozatcíme a Család, amelyet a gyerekek Abramović-csal együtt alkotnak. Mindnyájan egyenruhában, vidám arccal néznek a kamerába. Nem lehet eldönteni, hogy játékos harcuk vidámsága csak a játék öröme, vagy a kegyetlenség lehetőségéből származó adrenalin hatása.

Bakk Ágnes

• Publikálva: 2012.04.16. 13:55 • Címke: kiállítás, ajánló