a rovat írásai

Elhunyt Gross Arnold festőművész, grafikus

Életének 86. évében csütörtökön Budapesten meghalt Gross Arnold Kossuth- és Munkácsy-díjas grafikus, festőművész, a nemzet művésze – tájékoztatta az MTI-t pénteken a művész családja.

Maillol hatása a magyar szobrászatra

A Rippl-Rónai és Maillol című nagykiállításhoz kapcsolódva Aristide Maillol magyar szobrászatra gyakorolt hatását vizsgálja a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) csütörtöktől látogatható kamaratárlata.

​Forradalmi festészet az erdőszélen

Ha megkérdezzük, kik voltak az első festők, akik állványukkal és ecseteikkel kivonultak a természetbe, akkor legtöbben az impresszionistákat fogják emlegetni. Pedig őket jó húsz évvel megelőzte egy társaság, a barbizoniak, akik ki mertek menni a műterem ajtaján, otthagyták Párizst és letelepedtek a fontainebleaui erdő szélén. Közéjük tartozott a 140 éve halott Jean-François Millet, aki nem csak a francia vidéki tájat festette, hanem az ott élő embereket is. Egyesek szerint túl komor színekkel.

A breton, akire féltékeny volt Breton

Volt valami abban a fiatalemberben, aki 1922-ben, leszerelve a katonaságtól meglátott egy Giorgio de Chirico képet, és festő lett. Mégpedig jól jegyzett művész, a szürrealisták egyik ikonja. Pedig Dalí és Max Ernst mellett nem volt egyszerű levegőhöz jutni egy breton hajóskapitány fiának.

​A Nagy Háborúról mai fejjel, olajjal, ecsettel, mindennel

A Nagy Háború 1917-ben, az USA belépése után eldőlt. A húsdaráló persze tovább működött, a katonák harcoltak, a költők lelkesítettek, a haditudósítók – köztük a festőművészek – hőstettekről számoltak be. Talán csak Mendnyánszky László volt a kivétel, akinek jórészt vázlatban maradt háborús képein már megjelenik a borzalom, a szenvedés, az öldöklés hiábavalósága is. 100 év után is ezeket a végkövetkeztetéseket láthatjuk viszont a Vigadó Galéria 56 művészt felvonultató, megemlékező kiállításán.

Helyreállítják William Turner egykori házát

Helyreállítják és megnyitják a nagyközönség előtt Joseph Mallord William Turner (1775-1851) angol romantikus festő egykori twickenhami otthonát, amelynek rekonstrukcióját 1,4 millió fonttal (570 millió forint) támogatja a brit nemzeti lottóbevétel bizonyos hányadát örökségvédelmi és kulturális célokra fordító Örökségi Lottóalap.

Szegény amerikai magyarok

Első pillanatra is nagyon jó ötletnek tűnt, hogy fiatal fotográfusokat küldünk a messzi New Yorkba, hogy megnézzék, hogyan élnek ott manapság a magyarok. Igen, friss agyak és szemek kellenek az ilyen feladathoz, gondoltam, miközben a Capa Központba tartottam.

​A házasság nagy nyavalya

Nem én mondom, hanem Györffy Gábor írta rá ezt a sommás megállapítást egy Mai Manó által fényképezett, őt és családját ábrázoló fotográfia hátlapjára. A Mai Manó Ház névadója, a Nagymező utca 20. építtetője kora elismert gyerekfényképésze volt, 300 műtermi fotográfiáját láthatjuk egykori házának második emeletén.

​A barátság legyőzi a háborúkat és a hegyeket

Minden szakmai féltékenységet, irigységet mellőző barátság is lehet két művész között, erre jó példa a katalán Maillol és a magyar Rippl-Rónai története, akik előbb közel tíz esztendőt voltak együtt Franciaországban, majd Rippl-Rónai haláláig leveleztek és tervezgették a találkozást. A két, egymásra is ható művész párhuzamos életútjáról a Magyar Nemzeti Galériában láthatunk egy remek kiállítást.

Alan Sonfist és a land art kezdetei a Szépművészeti kamarakiállításán

Alan Sonfist Időtájkép címmel a land art (környezeti művészet) legismertebb alkotóját és az irányzat kezdeteit mutatja be a Szépművészeti Múzeum csütörtökön megnyílt kamarakiállítása.

Rekordáron kelt el az amerikai filmben felfedezett festmény

Hetvenmillió forintért kelt el Berény Róbert mintegy kilenc évtized után, kalandos körülmények között hazakerült, Alvó nő fekete vázával című főműve a Virág Judit Galéria szombat esti aukcióján, amelyen csaknem 220 tételt kínáltak az érdeklődőknek a Budapest Kongresszusi Központban. Ennyi pénzt még nem fizettek Berény-képért.

Művészet összes cikke »

Abramović családja

Marina Abramović videoinstallációjáról

abramovicleadMarina Abramović a performanszművészet szupersztárja. Már ha ilyen címkéket használhatunk az élő művészet nagyjaira.

A szerb származású Abramović performanszaival az erőszakra, a történelem és a politika kegyetlenségeire hívta fel a figyelmet úgy, hogy közben nézőinek – a performanszok résztvevőinek – komfortzónáját feszegette, és több akciójában saját testi épségét is kockáztatta.

Az április 22-ig a Műcsarnokban látható videóinstalláció laoszi tartozkodása idején készült. Az üresség nyolc leckéje happy enddel című ötcsatornás videóinstalláció a laoszi kisgyermekek katonásdi játékát mutatja be. Az ismertető szerint a performanszművész azt vette észre a környezetében játszó gyermekeken, hogy mennyire élethűen játsszák el a harci helyzeteket, mennyire betartják azok játékszabályait és dramaturgiáját. Van tárgyalási rész, kivégzés, harc, túszul ejtés. Az első részben az öt képernyő békés vízesést, fát és egy csendes faházat mutat. Majd a második részen már feltűnnek a katonának öltözött gyerekek. Később, a kvázi-kegyetlensége miatt szinte nézhetetlen részben, egymást végzik ki. Itt a kegyetlenség érzetét nem a kivégzés utánzása, hanem a gyermekek játékának komolysága kelti. Hasonlóan megrázó rész, amelyben egy kislány székre állva egy népdalt énekel, miközben a többi képernyőn szimultán látható, amint alvó gyermekfejeket piros fény pásztáz.

Abramovic
Marina Abramović Az üresség nyolc leckéje happy enddel (Forrás: mucsarnok.hu)

Abramović alkotása a kontraszton alapul. Ez a kontraszt a megrázó kegyetlenség érzetével játszik. A végén a happy endet a gyermekek fegyverégetési rítusa jelenti, amelyet a vízesés békés képe kísér a szimultán képernyőkön. A nyolc kép sajátos dramaturgiát követ: a legmegrázóbb képek a cselekmény felénél láthatóak, viszont az izgalmas és feszültségnövelő pillanatok a második felében. A kiállítás különlegessége, hogy rajzokat, a háborús helyszín makettjét, valamint nagyméretű fotókat is lehet látni. Utóbbiak sorozatcíme a Család, amelyet a gyerekek Abramović-csal együtt alkotnak. Mindnyájan egyenruhában, vidám arccal néznek a kamerába. Nem lehet eldönteni, hogy játékos harcuk vidámsága csak a játék öröme, vagy a kegyetlenség lehetőségéből származó adrenalin hatása.

Bakk Ágnes

• Publikálva: 2012.04.16. 13:55 • Címke: kiállítás, ajánló