Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Nehéz lenne úgy írni a filmről, hogy a „poént” ne lőjük le. Vajon mi lehet a vége egy filmnek Keresztút címmel, amelyben a főszereplő és Krisztus közötti párhuzam az első fejezettől kezdve egyértelmű? Katartikus hatása nem a kiszámíthatatlanságban, vagy a csattanóban rejlik.
Statikus világ ábrázolása statikus kamerahasználattal, egyszerű eszközökkel teszi elénk a látványt. Ez egyrészt a véleményalkotási feladatunk magárahagyottságát erősíti, másrészt olykor annyira érezteti a levegő és mozgás nélküli teret, hogy menekülni támad kedvünk. Kevés mozgás, többnyire csak a szereplők beszéde és mimikája viszi előbbre a történetet. A vacsorajelenetnek például több szempontból is résztvevői vagyunk; gyakorlatilag a perspektíva is azt sugallja, hogy egy asztalközösségben vagyunk a szereplőkkel, és ez csak növeli fájdalmas tehetetlenségérzetünket. Az utolsó vacsora közösségét idézi elő közreműködésünkkel, annak minden szakrális és hétköznapi velejárójával. Mariát ekkor alázzák meg legjobban.
Egy asztalközösségben a szereplőkkel
Egy, a katolikus egyház egységétől elszakadt Szent X. Pius Papi Testvériség közösséghez tartozozó bigott család személyiségromboló ideológiája rajzolódik ki előttük. A film azonban nem egy adott ideológiáról szól, hanem mindarról, ami tönkreteheti egy gyerek fejődését, életét. Merev, mindenféle változást elutasító közegben élni és felnőtté válni lehetetlen. Maria a felnőttkor küszöbén egy torzult, előregyártott válaszokkal teli közegben teszi fel a 14 évesek átlagos kérdéseit. A film igazi konfliktusai egy hétköznapi, de gigantikus problémává, mi több, bűnné torzult eseményen keresztül mutatkoznak meg: Mariát egy iskolatársa, Christian kórusba hívja, ahol Bach mellett bizony gospelt és soult is énekelnek. A kislány azt hazudja, hogy egy barátnője meghívására menne, mert egy fiúval kapcsolatba lépni talán még a sátáni gospel és soul ritmusok éneklésénél is nagyobb véteknek számít a családban.
Mi teheti tönkre egy gyerek fejődését, életét
Maria igazi keresztje az anyjával való beteg kapcsolat. Az anya, aki a legmerevebben tarja és tartatja be a vallási gyökerű törvényeket, már a családon belüli erőszak fogalmát meríti ki a mindennapos megalázásokkal, korlátozásokkal. Az anya a felnőtt, mégis a filmben többször elhangzik, hogy Maria Bernadette-et, a francia babysittert csodálja, és éppen a felnőttsége és érettsége miatt. Bernadette lesz Maria bérmaanyja. Ez szabad választás a felnőtté válási rítus részeként, szemben a biológiai anyával való korlátozó, elnyomó kapcsolattal. Az anya-archetípus még két módon jelenik meg a filmben: Maria anyaként gondozza néma és a szülei részéről elhanyagolt kisöccsét. És anyaként jelenik meg Szűz Mária is. Amikor Maria haldoklik, és biztonságra, (anyai) gyöngédségre vágyik, Bernadette kezét fogva, mintegy biztosítva magnak ezt a minimumot a földön s majd a túlvilágon is, könyörgőn kérdezi a francia lánytól: és ugye ott lesz a halál után Jézus anyja is.
A felnőtté válás küszöbén
A bérmálás szentségét a felnőtté válás küszöbén szolgáltatja ki a egyház a tudatos, reflektáltan vállalt vallási meggyőződés megpecsételéseként – szemben a kisgyermekkori keresztséggel. Maria életében mind a civil, mind a vallási értelemben vett felnőttség halálra van ítélve. A bérmálási szertartás alatt veszíti el öntudatát. Valódi ön-tudata pedig soha nem is fejlődhetett ki szabadon. A rendező ránk bízza az ítéletalkotást, a fundamentalista, egyértelmű válaszok és döntéssablonok helyett a nézői szabadságra apellálva. De valljuk be, véleményünket azért nem nehéz megalkotni, a filmnek van egy-két pontja, ahol nemre, vallásra, korra és politikai felfogásra való tekintet nélkül mindenki behúzna egyet a mamának.
Mindenki behúzna egyet a mamának
Véleményakotásunkat megsegíti pszichológiai érzékenységünk is. Csoda dolgában sem nehéz belátnunk, hogy az autizmus jeleit mutató kisfiú igenis elhanyagolt, megfélemlített, és amikor napokig nem szól hozzá anyaként funkcionáló testvére – mert éppen a kórházban haldoklik – nem csoda, hogy keresi, hangosan kiált érte, utána. De néma segítségért kiáltása végig jelen van a filmben, szimbolizálva a elnyomott vélemény- és szólás-szabadságot. Így sem időben, sem térben nem érezzük átütőnek, természetfelettinek a csodát, azon túl, hogy erkölcsi érzékünket is bántja a Maria áldozatának anyai interpretáció szerinti legitimizálása. Az anya ugyanis a koporsóválasztás közben boldog, önelégült extázisban várja a csoda szerepének egyházjogi kanonizációját Maria boldoggá avatásának ügyében. Szabad ordítani.
Mária áldozat-szerepe több síkon is értelmezhető
A filmben szereplők közül az önazonos, valódi keresztények egytől egyig idegenek, a szó szoros és átvitt értelmében is, külföldiek (Bernadette, a francia babysitter, a muzulmán orvos, aki felismeri, hogy Maria erőszakos befolyás alatt áll). És ez a már bibliai toposz sem idegen nekünk, a messziről jött idegen a zárt, ítélkező, kirekesztő, megbélyegző kultúrában általában istenkáromlás és a ifjúság megrontása miatt lesz kultúraidegen Szókratésztól napjainkig.
Az áldozat kérdése már nehezebb. Maria áldozat-szerepe több síkon is értelmezhető. Nagyon jól lehet látni az áldozat két fő, elkülöníthető jelentését: áldozattá válni és áldozatot hozni. Míg az első egy passzív, elszenvedő állapot, ahol mindig van egy tettes, egy agresszor, aki áldozattá tesz, általában az áldozat beleegyezése, szabad együttműködése nélkül, addig a másik, az áldozatot hozni egy aktív, önkéntes, szabad cselekvés valamiért, valakiért. Maria 1. Áldozata a családjának és áldozata egy fanatikus vallási szemléletnek 2. Áldozatot vállal, egy rosszul értelmezett vallási szemlélet miatt. Az önként vállalt áldozat legalábbis kérdéses egy ilyen közegben.
A fejünkben ott motoszkál a Hullámtörés Bessének ugyancsak sokféleképpen értelmezhető áldozata és az azt követő csoda. Mindkét film olyasmit sugall, mintha az áldozattá vált, vagy inkább áldozattá tett szereplő determinált áldozata is az önként és szabadon felajánlott áldozat természete szerint működne. A kérdés, hogy ez az áldozathozatal mennyire lehet szabad, önkéntes egy ilyen közegben. És ha nem az, beteljesítheti-e feladatát? Vagy éppen ezért szállhat fel az Úr elé? Nincs egyértelmű válasz. Szerencsére. A film legidegesítőbb mondatai az „Alles in Ordnung”-ok. Hát nagyon nincs rendben semmi. Szerencsére. Vagy hála érte Istennek.
Azoknak ajánlom:
• akiket nyomaszt még egy-két gyerekkori hittanóráról ittmaradt kérdés
• és azoknak is, akiket zavar az „Alles in Ordnung”
• Charlieknak és nem Charlieknak amúgy egyaránt
Keresztút
Kreuzweg, színes, feliratos, német-francia filmdráma, 107 perc, 2014
rendező: Dietrich Brüggemann, forgatókönyvíró: Anna Brüggemann, Dietrich Brüggemann, operatőr: Alexander Sass, szereplők: Lea van Acken (Maria), Franziska Weisz (anya), Michael Kamp (apa), Anna Brüggemann (doktornő), Hanns Zischler (temetkezési vállalkozó), Florian Stetter (Weber atya)
Moldován Szilvia