A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Fájdalmas videojátékon, énekre mozgó golyóroboton és egyéb, játékként kipróbálható installációkon keresztül kutatja a játékösztön mibenlétét a /////////fur//// néven alkotó német médiaművész-páros, Volker Morawe és Tilman Reiff no pain no game című kiállítása, amely péntektől látható a Ludwig Múzeumban.
Csöppet sem hagyományos kiállítást láthat a Lumú közönsége: a tárlat arra hivatott, hogy felidézze a látogatóban a homo ludenst, a játékos embert – mondta el a csütörtök esti megnyitón Fabényi Júlia, a Lumú igazgatója. Az interaktív kiállítást a krakkói Goethe Intézet kezdeményezte a Játékösztön címet viselő nemzetközi programsorozat részeként, felkérve a német művészpárost a kiállításra – idézte fel a megnyitó előtti sajtóvezetésen a budapesti Goethe Intézet kulturális osztályának vezetője. Nagy Márta elmondása szerint Volker Morawe korábban űrelektronikusként dolgozott, Tliman Reiff interfész-tervezéssel foglalkozott. A kölni Médiaművészeti Főiskolán ismerkedtek meg, majd közös munkájuk során olyan rendhagyó installáció alapjait rakták le, amelyek nem csupán játékra hívnak, de mindenekelőtt a mediális interakció mechanizmusaira kérdeznek rá. No pain no game című kiállításukat Krakkó után eddig Ljubjanában és Prágában mutatták be, és 2016-ig még számos más európai városban lesz látható – közölte Nagy Márta.
////furer//// facebox (fotó: Volker Morawe, Tilmann Reiff)
Volker Morawe és Tilman Reiff elmondása szerint a tíz installációból álló anyag korábbi és erre a kiállításra készült játékokat egyaránt tartalmaz. The ////furer//// című munkájuk egyfajta szónoklatmondó gép, amely a szavak hatalmára kíván rámutatni. A használók hétféle – utóbb történelmi hazugságnak vagy éppen világjobbító beszédnek bizonyult – szónoklat közül választhatnak, melyeket egy apró bohócfigura mond el. A páros legismertebb alkotása a New York-i MoMA-ban is bemutatott PainStation, amely a játékos hibáit valódi fizikai fájdalmakkal büntető videojáték. Mint a művészek emlékeztettek: a virtuális világban megengedhető bármilyen hiba, hiszen a felhasználók ennek nem érzik valódi következményeit, a PainStation ellenben különböző módokon képes fájdalmat okozni. Ez azonban sokakat csak ösztönöz, számos játékos akár sebeket is hajlandó okozni magának a győzelem érdekében – számoltak be. Énekszóval irányítható golyórobotok képezik a His Master′s Voice című játék lényegét, míg az Amazing elnevezésű installációban egy kéttengelyű labirintusban lehet énekelve golyókat terelgetni.
Painstation
Nem igazi játékként, inkább találkozóhelyként működik a facebox, melynek két szembefordított monitorjába dughatják be fejüket a látogatók, ily módon kevés, de annál közelebbi barátot szerezve, a világhálónál sokkal intimebb körülmények között. A tőzsde játékos leképezését nyújtja a Golden Calf játék, mellyel négy játékos tud egy virtuális piacon részvényekkel kereskedni, a ////furminator egy olyan hiperrealisztikus flipper, melyben a golyók a játékos arca felé tartanak, az OIS lámpája pedig újfajta nézőpontból vizsgálja a virtualitás és a valóságos világ kapcsolatát. A SnakePit játékmező a régi Nokia-telefonok kígyós játékát ötvözi némi testmozgással, míg a SoundSlam egy olyan ökölvívó-ring, amelyben egy virtuális edző irányítja és értékeli a játékost a Lumú május 10-ig látogatható kiállításán.
MTI