a rovat írásai

A kegyelemből agyonlőtt aradi ezredes

Igen, a 200 éve született örmény származású Lázár Vilmos nem is volt tábornok, csak az ezredesi rendfokozatot érte el, mégis halálra ítélték és kivégezték. Mivel éppen osztrák tábornoknak, Wallmoden altábornagynak adta meg magát, kegyelemből por és golyó általi halálra ítéltetett, nem akasztották, mint egy köztörvényest.

Milyen is volt ’56 egy vasi, vagy zalai faluban?

Mindenki ismeri 1956 októberének fővárosi eseményeit, arról viszont kevesebb szó esik, hogyan zajlott a forradalom és a hatalomátvétel mondjuk egy kis vasi, vagy zalai faluban. Ahol leginkább a rádiót hallgatva tudtak tájékozódni az emberek. A kérdést egy az adatbázisunkban fellelhető dokumentum segítségével próbáljuk megválaszolni.

Prágáé a Szláv eposz

Prága a jogos tulajdonosa Alfons Mucha Szláv eposz című  festményciklusának, nem a Mucha család, döntött a prágai városi bíróság. A Szláv eposz tulajdonjogát John Mucha, Alfons Muchának, a szecesszió világhírű cseh mesterének unokája 2016-ban vitte bíróság elé.

Zárásig ingyenes a Nemzeti Ige-Idők című tárlata

A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) miniszteri keretének terhére a november 5-i zárásig ingyenesen tekintheti meg minden látogató a Magyar Nemzeti Múzeum Ige-Idők című kiállítását, jelentette be Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere.

Utazás a 19. századba: teljes pompájában tündököl a zugligeti indóház

A Hűvösvölgybe tartó 56-os villamos vonalán még meglévő 19. századi, fából készített megállókhoz hasonló épületet tettek rendbe a Zugligetben. Az 1868-ban átadott zugligeti lóvasútvonal végállomásán 1885-re készült el a ma is látható indóház, amiben még tíz évvel ezelőtt is bérlakások voltak, állapota pedig folyamatosan romlott. Egészen mostanáig.

Seuso kincsei Fehérvárra utaznak

Vidéken először Székesfehérváron lesz látható a teljes Seuso-kincs, a Szent István Király Múzeum lesz ugyanis az október 29-én induló magyarországi vándorkiállítás első állomása.

Újra üvölt a palmürai oroszlán

Helyreállították és vasárnap Damaszkuszban kiállították a híres palmürai oroszlánszobrot, amelyet az Iszlám Állam terrorszervezet fegyveresei súlyosan megrongáltak a szíriai romváros első, 2015-ös megszállása alatt.

Érosz a Nagy Háborúban – kiállítás 16-os karikával

Nem kis feladatra vállalkozott a kecskeméti Katona József Múzeum szakembergárdája, amikor eldöntötték, hogy a Nagy Háború centenáriumára összehoznak egy tábori bordélyokat bemutató utazó kiállítást. A háború pillangói főcímmel futó kamaratárlat aztán nem véletlenül nagy népszerűségnek örvendezett eddigi állomáshelyein.

A kastély újra a régi fényében tündököl majd

Mintegy 19 millió lejjel (1,29 milliárd forinttal) támogatja az Európai Regionális Fejlesztési Alap a Kolozs megyei önkormányzat tulajdonában levő válaszúti (Rascruci) Bánffy-kastély felújítását, közölte csütörtökön a romániai Regionális Fejlesztés, Közigazgatás és Európai Források Minisztériuma.

Sissi és Magyarország Kínában

A Magyar Nemzeti Múzeum 2017 júniusában nagyszabású kiállítást nyitott a Sanghaj Múzeumban „Sissi és Magyarország – a magyar arisztokrácia fényűző élete a 17-19. században” címmel, amelyet csaknem 700 000 látogató tekintett meg. A kiállítás most tovább vándorolt: szeptember 27-én Pekingben, a Tiltott városban nyitják meg, ahol a közönség január 3-ig látogathatja – közölte a Nemzeti Múzeum.

Itt a Spintharus davidbowiei!

Hírességekről, többek között Barack Obamáról és feleségéről, Michelle-ről, David Bowie-ról és David Attenborough-ról neveztek el 15 újonnan felfedezett pókfajt, amelyeket a Vermonti Egyetem tudósai és hallgatói azonosítottak.

Művelődés összes cikke »

​Megszentelt ágakkal az ördög ártalmai ellen

viragvasarnap_leadVirágvasárnap a húsvétot megelőző nagyhét kezdete, ezen a kora tavaszi napon Jézus jeruzsálemi bevonulására emlékezik a keresztény világ.

Magyarországon az éghajlat miatt pálma helyett virágzó fűzfaágak megszentelésével és körmenetben való hordozásával kezdődik az ünnep. A szentelt barka aztán fontos szerephez jut, vagy inkább jutott a mindennapokban, végül pedig a tűz martalékává válik, hogy hamvazószerdán a hamujával a homlokunkra rajzolt keresztként emlékeztessen bennünket halandóságunkra.

„…mindnyájan azon hívek, akik ájtatosan fogának vélek élni, minden testi s lelki veszedelmektől Istennek kegyelme által megőriztetnének. Mert abban áll azoknak megszentelések, hogy azok a lakosok, akiknek hajlékába találtatnak e megszentelt ágak, az ördögnek minden ártalmitól szabadok legyenek. Hogy azoknak mindennapi szemlélése minket arra integessen, miképpen kellessék a mi életünknek ártatlanságával, azaz a jóságos cselekedeteknek gyakorlásával virágzanunk.” – Így ír a virágvasárnap megszentelt barka kapcsán Somogyi Elek az 1792-ben Pesten kiadott Idvességes múlatság, az az: kérdések, és feleletek az anyaszentegyházban előforduló dolgokról és ájtatosságokról, mellyek hiteles irókból egybe-szedegettettek, és minden renden lévő férfiak s aszszonyok lelki vigasztalásukra intéztettek című munkájában. Ezekben a régi mondatokban a szentelt barka „haszna” mellett ott van a keresztény tanítás lényege is.

viragvasarnap_zirc
A zirci plébániatemplom freskója a virágvasárnapról

Jézus jeruzsálemi bevonulása mind a négy evangéliumban szerepel, de csak János írja le, hogy a város lakói pálmaágakat fektettek Jézus szamarának patái alá. Máté, Márk és Lukács leteregetett ruhákról beszél, és valóban, ahogy manapság Cannes-ban vörös szőnyegen vonulnak fel a celebek, az ókori Keleten az út befedése a legnagyobb megtiszteltetés jele volt. Vélhetően azt akarták elérni, kinyilvánítani vele, hogy az útjuk pora (a Bibliában többször is előforduló fogalom) ne érhesse a megtisztelt vendég lábát. Jézus Betániából, a Jeruzsálemtől három kilométerre lévő városkából az Aranykapun át érkezett a városba és a templomba tartott, mikor a hírére összeverődött tömeg köszöntötte és dicsőíteni kezdte. Azok a bizonyos jánosi pálmaágak aztán megmaradtak az ünnep latin elnevezésében (Dominica palmarum – pálmavasárnap) és a német Palmsontag-ban is.

viragvasarnap

Az első körmenetek a 6. századtól indultak, mára ezek jórészt a templomokba szorultak vissza. A virágvasárnapi mise másik fontos része a krisztusi szenvedéstörténet, a passió eléneklése volt. Mivel Európa nagyobbik részén nem él meg a pálma, egy viszonylag korán rügyező, virágzó fával, a fűzzel helyettesítették. A magyar néphagyományból tudjuk, hogy sokszor ezen ágak összegyűjtése és a templomba való eljuttatása is különféle szokások szerint történt, a mise elején megejtett szentelés után pedig egészen változatos felhasználásukról írnak a néprajzosok. Míg manapság jobb esetben egyszerű szobadíszként kerülnek a vázába, a szentelt barkák még a múlt század elején is a tisztaszobák fontos kellékei voltak. Máshol pedig éppen ide nem kerülhettek be, mert a hiedelmek szerint legyek invázióját hozták akkor a házra. Biztos helyük volt még az zsuppal, náddal fedett házak kiugró eresze alatt, hogy a tűztől és bajtól óvjanak. Máshol a szántó négy sarkában lettek letűzve, hogy jó termést biztosítsanak. Az istállóban elhelyezve vigyáztak, hogy egészségesek legyenek, és jól tejeljenek a tehenek, de hasonló célokkal bizonyos vidékeken került belőlük az ólakba, méhkasokba és tiszta vízért a kutakba is. Nagy vihar és égzengés esetén a kémény alján lettek meggyújtva, hogy elűzzék a fellegeket, de a húsvét, a feltámadás közeledtével a sírokra is vittek belőlük.

viragvasarnap

A moldvai Klézsén a legények ezen a napon fűzfasípot fújtak, hogy erre a feltámadásra emlékeztessék a halottakat. A virágvasárnap legelterjedtebb szokása viszont a kiszehajtás volt, leginkább Pest, Hont, Nógrád és Heves megyékben. A délutáni litánia után a lányok szalmával tömték ki egy, vagy több előző őszön, vagy éppen farsangkor elkelt társuk ruháit, majd énekelve a patak/folyó partjára vonultak a bábuval. Itt aztán levetkőztették, és darabokra szedték, majd mindenki egy csomó szalmát a vízbe vetett. Akié bekerült a sodrásba és elúszott, az biztosan férjez is ment a közeljövőben, akié pedig partot ért, az attól félhetett, hogy a megesett lányok táborát fogja gyarapítani. A kiszehajtás párja a villőzés volt, mikor a patak partján vágott leveles ágakkal, énekelve vonulnak a lányok a faluba. Ide köthető a máig ismert Bújj, bújj, zöldág kezdetű dal, aminek éneklése közben párosával összekapaszkodva átbújtak a két legnagyobb lány felemelt kezei alatt. A barka tehát fontos szerepet kapott a tavasz köszöntésében, a feltámadásban, ugyanakkor ott van az élet végén, a halál közelében is. Az ágak elégetése után visszamaradó hamuval írja a Húshagyó keddet követő Hamvazószerdán, a Nagyböjt kezdetén a hívek homlokára a pap a keresztet. És elhangzik az embert magába nézésre késztető mondat: Porból lettél, és visszatérsz a porba.

Pálffy Lajos 

• Publikálva: 2015.03.27. 08:16 • Címke: művelődéstörténet

Kapcsolódó írások