A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Vaszary János jóval elfogadottabb festőnek számít ma is, mint gróf pályatársa, akinek – mint tudjuk – ő adta talán a leghasználhatóbb útravalókat indulásánál. Vaszary iskolázottabb festő volt, Székely Bertalan tanítványa a Mintarajziskolában, ami után München, majd a párizsi Julian Akadémia következett. És Vaszaryt meg is fogta Párizs, nem úgy, mint bicskei kastélyában, vagy fővárosi lakásában élő gróf urat, aki sokat utazott, de talán mégis csak itthon érezte legjobban magát. Aztán Batthyány Gyula ugyanúgy festett egész életében, míg Vaszary óhatatlanul végigment a korszak „izmusain”, mint ezt a Virág Judit Galéria kiállításán is érzékelhetjük. Igaz, csak jelzésszerűen, egy-egy kép erejéig van jelen a naturalizmus (Leányka veteményeskertben, 1893, Megjött a parancsolat, 1894) és a szecesszió (Piroska menyasszony, 1898, Nő macskával, 1909), és hiányoznak a Nagy Háborúban készült, a német expresszionizmus hatását mutató képek, de attól még egy igazi, ízig-vérig Vaszary-kiállítást láthatunk, ami már-már feszegeti a rendelkezésre álló tereket.
Leányka veteményeskertben
És ha már terek, akkor ki gondolta volna, hogy mennyire tudnak élni egynémely virágcsendéletek, Tatán vagy Párizsban festett képek a feketére festett térben, „személyre szóló” megvilágításban! Valósággal felragyognak a száz éve, fekete alapra kent színek, és jót tesz ez a miliő a harmincas évek foltokból, vonalakból összeálló, temperamentumos alkotásainak is. A többször is megfestett Duna korzó, háttérben a királyi vár tömbjével, vagy Siófok, Róma, Versailles és Párizs utcaképei itt sorakoznak előttünk a tatai kert intimitásával együtt. Mert végül is Tata, a Toroczkai Wigand Ede által tervezett ház és kertje volt az, ami menedéket nyújtott Vaszarynak az 1918-19-es zavaros időkben. És ide lehetett visszatérni egy-egy mozgalmas itáliai út után is, mert 1926-tól a festő minden nyarat Olaszországban, fürdőkben töltött.
Akt a tengerparton
Pirano, Assisi, Rimini, Trieszt, Alassio, Pesaro és Viareggio strandjai, színes csíkos napernyői vibrálnak a meglehetősen minimalista módon, néhány színes foltból és odavetett vonalból összeálló képeken, amiket levegőssé tesz a fehér alap. No és a nők a nyaralóhelyeken, aktok az ablakokban, az erkélyeken, a tengerparton. Tele van a tengerrel a galéria legalsó terme, és van egy igazán jól sikerült installáció is: az 1937-es, San Remóban tett látogatás után festett Akt a tengerparton nője elé projektorral odavetítették az örökké izgő-mozgó tengert, és néhány mondatot a festőtől. Arról, hogy mit gondolt a világról, és a művészetről.
Duna-korzó
Amúgy ez volt az utolsó itáliai út, Vaszary 73 évesen halt meg nagy hirtelen. Mi pedig köszönjük meg Virág Juditnak, hogy egy hónapra összeszedte nekünk virtuóz, színpompás képeit. És éljünk a lehetőséggel!
Pálffy Lajos
Vaszary János magángyűjteményekben
A tárlat ingyenesen megtekinthető 2015. március 28. és április 25. között a Virág Judit Galériában.