A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Sylvia Plachy 13 évesen, szüleivel együtt 1956. december 10-én lépte át az osztrák határt. A lovaskocsi után pedig a menekülttábor következett, és ahogy az szokott lenni, a kézipoggyászban elférő dolgokon kívül minden Magyarországon maradt. Itt maradt a gyermekkor a maga varázslataival, elveszett a haza is és ott a magas hegyek alatt, talán még a táborban, születtek meg az első fotográfiák. A szülők döntése után pedig jött Amerika, ahol éveket kellett várni az állampolgárságra, jött egy teljesen új világ minden kamaszlányra ható csábításával és félelmességével. Amiket talán a legegyszerűbben úgy lehet megismerni, birtokba venni, hogy lefényképezzük őket.
forrás: Mai Manó Ház
Sylvia Plachy 1964-ben, 21 évesen kezdi el tanulni is a fényképészetet, és mindjárt egy olyan tanárja akad, amilyen csak az igazán szerencséseknek adatott meg. André Kertész az illető, akitől Plachy valóban kitűnően megtanulta rögzíteni a pillanatot. És később, utazásokkal teli élete során kamatoztatta is ezt a megszerzett tudást, arra jó bizonyíték ez a közel 140 fotográfia, amit most a Mai Manó két szintjén végignézhetünk.
(forrás: Mai Manó Ház)
Az első időszak azonban mégis inkább New Yorké volt, és a Village Voice hetilapé, ahol három évtizedig jelentek meg képei, és ahol nyolc éven át futott a Nagy Almát bemutató fotóesszéje, a Nem irányított városnézés. Ezekből a fotográfiákból állt össze 1990-ben az első album is, amivel együtt egy Tom Waits-lemezhez is hozzájuthatott a városra, és Plachyra kíváncsi elme. És aztán sorra jöttek a folyamatos sikereket és elismeréseket hozó albumok, díjak, egyéni kiállítások világszerte. És az utazások, köztük több magyarországi is, mert ugye mégiscsak sok minden itt maradt, nem fért fel arra a bizonyos lovaskocsira. Szüleitől örökölt, és Oscar-díjas gyermekének tovább adott nyitottsága, kíváncsisága viszont mindig kéznél volt, így juthatott el a világ legtöbb pontjára, többnyire olyankor, amikor érdemes volt egy fotósnak oda eljutni.
forrás: Mai Manó Ház
A hely és a történelem együtt fontos részét képezik munkásságának. Természetesen ott van a 9.11 porfelhőjében, Kuvait égő olajkútjainál, a német kommunisták 40., egyben utolsó pártgyűlésének csarnokában, és 1976 gulyáskommunizmusos Budapestjén, amikor egy kisgyermek mászott fel a drabális Tanácsköztársaság-emlékmű talapzatára. De mindemellett Nápolyban észreveszi az öreg falra jól-rosszul felfestett Michelangelo másolatot, Brünn temetőjének bepárásodott urnaszekrényeit, a younshuói kormoránnal halászó embert, vagy a Szicíliában hazafelé igyekvő feketébe öltözött vénasszonyt. És az emberek, a bolygó főszereplői mellett észreveszi az epizodistákat, a statisztákat is, egy pókot a kólaautomatán. A manhattani vándorsólymot, a Moszkvában kócmadzagon vezetett végtelenül szomorú tekintetű kutyát vagy a falnak feszülő elefánt kiutat kereső szemét. És ha már főszereplők, hát még ott vannak különleges művészportréi, és a családi indíttatású képek, de ezekről már nem írnék, május 17-ig a Mai Manóban még meg lehet nézni őket.
Pálffy Lajos
Sylvia Plachy – Mikor lesz holnap
2015. február 15. – május 17.
Mai Manó Ház