a rovat írásai

East az Arénában

Több mint négy évtizeddel ezelőtt indult életművét átívelő, története legnagyobb szabású koncertjére készül az East együttes. A hazai progresszív rockszíntér kiemelkedő formációja október 23-án, a nemzeti ünnepen lép fel a Budapest Sportarénában számos vendéggel.

Michael Nyman az Erkelben

Michael Nyman zenéi szólalnak meg a budapesti Erkel Színházban november 6-án a Michael Nyman Band közreműködésével.

Meghalt Aradszky László

Elhunyt Aradszky László táncdalénekes. A hatvanas évek egyik legnagyobb sztárelőadója vasárnap este halt meg, életének 83. évében, közölte a család hétfőn.

Karmesterverseny Kobajasi Kenicsiróval

Az Erkel Színházban kezdődik a Solti György világhírű karmesterről elnevezett Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny kedden a Filharmónia Magyarország szervezésében, a vendégkarmester az 1974-es karmesterverseny győztese, Kobajasi Kenicsiró lesz.

Pisztolyok dőltek Marilyn Mansonra

Rádőlt a díszlet egy része Marilyn Manson amerikai sztárra szombati New York-i koncertjén, a 48 éves zenészt kórházba szállították, a koncertet félbehagyták.

Új lemez és koncert: 55 éves az Omega!

Volt egyszer egy Vadkelet címmel új lemezzel és december 28-án a Papp László Budapest Sportarénában koncerttel ünnepli 55. születésnapját az Omega együttes. A csapat szombaton első koncertjük helyszínén, az egykori Várklubban idézte fel a múltat és beszélt a jelenről.

A fél Pink Floyd újra Pompejiben

A világpremierrel egy időben, csütörtöktől látható a magyarországi mozikban a Live At Pompeii, David Gilmour, a Pink Floyd egykori legendás gitáros-énekese koncertfilmje. A zenész tavaly csaknem fél évszázad után lépett fel újra a pompeji amfiteátrumban.

Parádés évadnyitót tart az Opera

Az Andrássy úti évadnyitánnyal, szabadtéri előadásokkal és divatbemutatóval, az Erkel Színházban pedig hangversennyel kezdődik szombaton a Magyar Állami Operaház 2017/18-as budapesti évada.

Új U2 album a láthatáron!

Ízelítőül bemutatta új albuma egyik számát, a The Blackout című dalt a U2.

Brünnhilde megsérült, egy férfi bújt a jelmezébe

Megsérült a Bayreuthi Ünnepi Játékok záróelőadásán Catherine Foster. Az operaénekesnő a második felvonásra már nem tudott visszatérni, a színpad széléről énekelte tovább Brünnhildét. Szerepét a rendezőasszisztens, ráadásul egy férfi vette át Az istenek alkonyában.

Lord 45

A jubileumi Aréna-koncertje után új, 45 című lemezét mutatja be csütörtökön a Lord zenekar a Budapest Parkban.

Zene összes cikke »

Zseni vagy „legjobb esetben elmebeteg”?

scrjabin_leadSzáz éve halt meg Alekszandr Nyikolajevics Szkrjabin orosz zongoraművész, zeneszerző. Ő volt az első orosz komponista, aki komolyan hatott a nyugati zenei gondolkodás fejlődésére: a kortársai által fantasztának tartott, de eredeti eszméket megfogalmazó Szkrjabin alkotásaiban fokozatosan bontotta fel a tonalitást.

Moszkvában született 1872. január 7-én (az ortodox naptár szerint 1871 karácsonyán). Diplomata apja keveset volt otthon, anyját korán elvesztette, nagyanyja és nagynénje nevelte fel. A zeneszerző a női környezetet okolta azért, hogy sokan femininnek tartották, alacsony termetét pedig pökhendiséggel próbálta ellensúlyozni. A konzervatórium mellett katonai akadémiát is végzett, de mivel itt kinevették és gúnyolták, a zene mellett kötelezte el magát. Zongoraművészi oklevelét huszonegy évesen, kitüntetéssel szerezte meg, érdekes módon zeneszerzésből soha nem kapott diplomát, mert vizsgáit rendre elmulasztotta. Akadémiai évei alatt közeli barátja volt Szergej Rahmanyinov, akivel együtt is laktak, Rahmanyinov később előszeretettel tűzte koncertjeinek műsorára Szkrjabin műveit.

scrjabin
A moszkvai Zeneakadémia szigorú tanára, Zverev tanítványai körében: balról a második Szkrjabin, a negyedik Rahmanyinov
   

Szkrjabin első nyilvános koncertjét 1894-ben adta Pétervárott. Bár kezének fesztávja alig érte el az egy oktávot, ragyogó technikája révén ünnepelt zongorista lett. Bejárta Európát és Amerikát, 1898-tól a moszkvai konzervatórium zenetanára volt, de nyers stílusa miatt öt év alatt alig tucatnyi tanítványa akadt. 1903-ban feleségét és négy gyermekét hátrahagyva egy fiatal nőrajongójával európai utazásra indult, hatéves nyugat-európai tartózkodása alatt fejlesztette ki sajátos zenei világát. 1910-ben hazatért, utolsó koncertjét 1915-ben adta, nem sokkal később egy száján keletkezett furunkulus miatt vérmérgezést kapott, és alig 43 évesen meghalt.

scrjabin
Ezen a képen 24 éves
   
Pályafutása kezdetén briliáns, Chopin hatását tükröző romantikus darabokat – noktürnöket, mazurkákat, prelűdöket – komponált, ezek mégsem tükrözték szerzőjük erős egyéniségét. A század végén zenekari darabokkal próbálkozott, de csak csekély elismertségre tett szert. Nyugat-európai útja során, a múlt század első éveiben ismerkedett meg Helena Blavatsky asszony vallásfilozófiájával, a teozófiával, amely azt hirdeti, hogy a „titkos tudás” az emberi elme számára ugyan nem hozzáférhető, de spirituális tudatunk az eksztázis pillanataiban mégis képes felfogni. A mindig is ingatag lelkiállapotú Szkrjabint ettől kezdve rögeszmésen foglalkoztatta a mindenséggel való misztikus egyesülés gondolata, az eksztázis művészi ábrázolása. (Élete egy időszakában magát is Istennek tartotta, e hitében megerősítette, hogy karácsonykor született – egyszer még vízen járni is megpróbált a Genfi-tavon, az őt kimentő halászoknak pedig prédikálni kezdett.)
   
Az eksztázis elérése érdekében kifejlesztette sajátos harmónia-rendszerét, a „misztikus hangzatot” (kvartakkordot). A tonalitással nem szakított teljesen, de 1912-13-ban komponált tíz zongoraszonátája közül az utolsó ötnek már nincs előjegyzése, és atonális elemeket is tartalmaznak. Szkrjabin tudatában a hangokhoz színek társultak, zenekarába minden színt és tüzet bele akart olvasztani, a hangokhoz pedig a hatás érdekében a mű bizonyos pontjain színes fények vetítését írta elő. A végeredmény bonyolult és nehezen követhető lett, vágyott (a hétköznapi ember számára homályos) célját nem érte el. Kortársai vagy ócsárolták, vagy magasztalták, Tolsztoj lángelmének nevezte, Sztravinszkij viszont azt mondta róla, hogy csak fenomenális zongorajátéka érdemel figyelmet.

scrjabin
Szkrjabin színköre: a színek és a hangok kapcsolata
   
Élete utolsó korszakában nagyszabású zenei triptichonon dolgozott, 1904-ben készült el az Isteni költemény, 1908-ban Az eksztázis költeménye, majd 1910-ben a Prométheusz, a tűz költeménye. A Prométheuszt napjainkig a legforradalmibb kompozíciók közé sorolják: a darabban, amelynek alapja egy hat hangból álló egyszerű akkord, a szólózongora jelképezi a világmindenséggel (a zenekarral) harcban álló embert. A bemutatón a szerző az általa feltalált fényzongorán játszotta szólamát, de a technikai nehézségek miatt ezt az „összművészeti” változatot ritkán adják elő. Művészete betetőzésének az új világ születését tudtul adó L'Acte Préalable című misztériumjátékot szánta, amelyben a látvány, a tánc mellett még a szagok is nagy szerepet kaptak volna. A műből csak a szöveg és néhány töredék készült el, ezeket Alekszandr Nemtin öntötte előadható formába.
   
Egy mondás szerint senki nem volt nála híresebb életében és gyorsabban elfeledett halála után. A szovjet szocialista realizmus idején kiátkozták, egyik nyugati kritikusa „legjobb esetben elmebetegnek” minősítette, az 1930-as években a BBC tiltólistára tette. Művészete iránt napjainkban ismét egyre nagyobb az érdeklődés, az amerikai Aaron Copland például tematikus műveit „gyökeresen új érzéseket kifejező” alkotásoknak nevezte, hozzátéve: a zenetörténet egyik legnagyobb tévedése, hogy Szkrjabin mindezt a klasszikus szonátaforma kényszerzubbonyába próbálta belegyömöszölni.

MTI

• Publikálva: 2015.04.27. 09:52 • Címke: zene, évforduló