a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

Az örmény kiállítás nyerte a Velencei Biennálét

velence_biennale_logoA diaszpórában élő örmény művészek munkáiból válogató, Armenity/Haiyutioun című kiállításával Örményország nyerte el a legjobb nemzeti pavilonnak járó Arany Oroszlánt az 56. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén, az All the World's Futures című főkurátori kiállítás művészei közül pedig az amerikai Adrian Pipert jutalmazták Arany Oroszlánnal.

A nemzetközi zsűri indoklása szerint Örményország idén egy diaszpórában élő népről szóló kiállítással jelentkezett, amelyben minden művész kifejezte kötődését lakóhelyéhez, de a közös kulturális örökséghez való viszonyát is. A pavilon egy palimpszesztet idéz – olyan kéziratot, amelyről lekaparták az eredeti írást, hogy újra írni lehessen rá –, és a kortárs művészet alkotásait egy történelmi-kulturális helyszínen, a velencei San Lazzaro degli Armeni kolostorszigeten jeleníti meg. A díj indoklása utalt arra is, hogy idén emlékeznek világszerte az örmény genocídium száz éves évfordulójára: az Adelina Cüberyan von Fürstenberg kurátor által rendezett kiállítás pedig ebben az évben az összetartás és a kultúrák közötti párbeszéd iránti állhatatosságot képviselte.
       
Adrian Piper The Probable Trust Registry: The Rules of the Game 1-3 című munkájával nyerte el az Arany Oroszlánt. A zsűri kiemelte, hogy Piper úttörő művészként megújította a konceptuális művészetet, beillesztve abba a személyes szubjektivitást. Az All the World's Futures kiállítás legígéretesebb fiatal művészének járó Ezüst Oroszlánt Im Hueng-Soon nyerte el Factory Complex című videoinstallációjával, melyben a koreai művész az ázsiai női dolgozók nehéz munkakörülményeit vizsgálja a művészet eszközeivel.
       
A német Harun Farocki, a szíriai Abounaddara collective és az algériai Masszinissza Szelmani munkáit különdíjjal jutalmazta a zsűri, melynek tagjai idén Naomi Beckwith, Sabine Breitwieser, Mario Codognato, Randzsit Hoszkote és Yongwoo Lee voltak. Szintén különdíjjal ismerték el az Egyesült Államok They Come to Us Without a Word című kiállítását, a legendás amerikai video- és performanszművész, Joan Jonas munkáját.
       
A szakemberek üdvözölték az idei biennále kiemelkedő minőségét és a résztvevő nemzetek egyre növekvő számát, valamint azt a tényt, hogy a mustra kiemelt figyelmet fordít a legégetőbb geopolitikai kérdések vizsgálatára.
       
Okwui Enwezor főkurátor javaslatára az Arany Oroszlán-életműdíjat a ghánai El Anatsui kapta meg, az amerikai Susanne Ghez pedig Arany Oroszlán-különdíjban részesült életművéért.

MTI

• Publikálva: 2015.05.10. 14:36 • Címke: hír, képzőművészet