a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

Mi rejlik a múzeum kulisszái mögött?

nagy muzeum film leadAz Örökmozgó Filmmúzeumban is beleshetünk a múzeumok kulisszái mögé.

A Nagy múzeum egy rendhagyó, szellemes és humoros dokumentumfilm, mely által bepillanthatunk egy világhírű kulturális intézmény színfalai mögé. Johannes Holzhausen rendező és stábja több mint két éven át gyűjtött anyagot a bécsi Szépművészeti Múzeumról szóló filmjükhöz. A kommentárok, interjúk megvilágítják az intézményben zajló különböző munkafolyamatokat, például azt, hogyan kell megteremteni a tökéletes teret egy műtárgy prezentálására. Az ügyvezető igazgatótól a takarítóbrigádig, a rakodómunkásoktól a művészettörténészig a múzeumban dolgozó valamennyi munkatárs ugyanannak a gépezetnek egy önálló fogaskereke.

das grosse museum

A film a napi rutintevékenységek mellett a múzeumi dolgozókra és munkájuk mikrodrámáira fókuszál. Egy restaurátor éppen rájön, hogy az éppen vizsgált Rubens festményt többször átfestette alkotója; egy másik keményen küzd, hogy néhány pótelemmel helyreállítson egy antik csatahajó modellt; a látogatókat kiszolgáló csapat egyik tagja úgy érzi, a team munkája nem illeszkedik megfelelően a múzeum működésébe; a gyűjtemény egy idősebb vezetője a nyugdíjazásra készül; egy művészettörténész átéli egy aukció minden izgalmát és frusztrációját; a pénzügyi vezető szerint pedig a 3-as szám túl agresszívnek tűnik az új promóciós anyagon. Mindezektől a film jóval több, mint egy kulturális intézmény egyszerű portréja, mely a pénzügyi problémák és a versenytársak nyomása közepette függetlensége megtartásáért küzd. A Nagy múzeum mélyenszántó témákat is érint: hogyan lehet egybehangolni a műtárgyak megóvását a nyilvánosság elé tárással? Milyen szerepet játszik a művészet a nemzeti identitás megjelenítésében?

das grosse museum

Johannes Holzhausen korábbi filmjeiben megismert jellegzetes stílusával óvatosan egyensúlyoz az egyedi pillanatok és az átfogó narráció között. A precíz kameramunka (Joerg Burger, Attila Boa) és a pontos vágás (Dieter Pichler) a nyugodt szemlélődés atmoszféráját teremtik meg, jelezve, hogy a film szereplői is egy olyan intézmény szolgálatában állnak, amely túlmutat egyedi emberi sorsokon. Ebben az értelemben A Nagy múzeum az ideiglenességről és a mulandóságról is szól. Összekapcsolja a múzeum napi ügyvitelének praktikumát a múlttal, a Habsburg Monarchia idejébe nyúló tradíciókkal és a műtárgyak időtlenségével.

das grosse museum

A rendező, aki ugyancsak hallgatott művészettörténetet, számára a legfontosabb szempont a műtárgyakat csakis a munka kontextusában mutassa meg, soha nem csak magukban. Elismerte, hogy egyetlen alkalommal mégis megszegte: a film végén. Másik elve az volt, hogy puszta interjút sem készít, „mivel sokkal érdekesebb megmutatni egy intézmény munkáját működés közben, mintha beszélnek róla. Azon is sokat gondolkodtam, hogyan mutassam be a múzeum változatos struktúráját – nem úgy létezik, mint egy múzeum, inkább több helyszínen található különböző kollekciók halmaza. Én mégis úgy mutatom be ezeket, mintha egy épületben lennének, mivel a film nem az egyes helyszínekről szól. Kihagytam az Innsbruck közeli Ambras kastélyt, mivel nagyon bonyolult lett volna megoldani a logisztika és a narráció szempontjából. Kihagytam az Etnológiai Múzeumot és a Színházi Múzeumot is, pedig ezek is az intézmény részei. Egy kivételt azért tettem, nem akartam kihagyni a Kasperl bábuval felvett jelenetet, amely a Színház Múzeum kollekciójába tartozik.”

Vetítési időpontok az Örökmozgó Filmmúzeumban:

Július 2. 20.00 óra
Július 4. 18.00 óra
Július 5. 20.00 óra
Július 10. 20.00 óra

mandarchiv.hu

• Publikálva: 2015.07.02. 12:49 • Címke: múzeum, örökmozgó, hír