Egészen előkelő helyen van Magyarország a régióban az unió digitális könyvtárába való feltöltések számát tekintve. A 2008-ban induló Europeana Közép-Kelet európai feltöltői között Ausztria mögött a második helyen állunk az egymilliót jócskán meghaladó anyaggal.
Csaknem 4000, Rómáról készült 16-20. századi történelmi ábrázolást, köztük festményeket, nyomtatványokat és rajzokat digitalizált és tett közzé a világhálón kutatók egy csoportja.
Elkészült a közgyűjteményi digitalizálási stratégia, amelynek célja biztosítani a közgyűjteményi tartalmak minél szélesebb körű, akadálytalan hozzáférését a kultúrafogyasztók számára.
A Norvég Nemzeti Könyvtár digitalizálja a nigériai irodalmat egy olyan példa nélkül álló konstrukció keretében, amely a felek reményei szerint mintaként szolgál más országok számára is, és segít létrehozni egy önálló afrikai digitális könyvtárat.
Magyar Október címmel készített az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) szabadon elérhető online adatbázist, amelyen keresztül az 1956-os forradalomról fennmaradt fotókat és mozgóképes anyagokat az események helyszíneihez rendelve térképen böngészhetik az érdeklődők, valamint elérhetik a Szabad Európa Rádió magyar osztályának archív hanganyagait is.
Alapos vizsgálatok után Rembrandtnak tulajdonított egy tulajdonában lévő állatrajzot a braunschweigi Herzog Anton Ulrich Múzeum.
Ezentúl szabadon letölthetők és felhasználhatók azok a digitalizált fotók, amelyek a New York-i Metropolitan Múzeum gyűjteményének egy jelentős részéről készültek – jelentette be az intézmény.
A Vatikán legféltettebb kincsei is megcsodálhatók a Vatikáni Múzeumok teljesen megújult és modernizálódott honlapján, amelyet most mutattak be a sajtónak.
A British Library Endangered Archives programja legújabb támogatásának köszönhetően egy moldvai cigány közösség családi hagyatékanyagát böngészhetjük online.
Az Endangered Archive projektjeiről már korábban is tudósítottunk. Egyik legutóbbi vállalkozásuk keretében régi burmai negatívokat digitalizáltak és tettek nagy felbontásban elérhetővé. A szocialista Burma életébe bepillantást nyújtó fotók ritka kuriózumnak számítanak.
Most már nem csak magyar forrásokat, hanem az angol nyelvű dokumentumokat és forrásanyagokat is tanulmányozhatjuk online.
Igazi piacképes szakképzéssel jelentkezik a Budapesti Műszaki Egyetem: idén ősztől indul a játéktervező és játékelemző diplomát adó képzés, ahol nem csak az egyetem munkatársai fognak oktatni, hanem magyar és nemzetközi nagymenő játéktervező cégek képviselői is.
A borsos árú képzés rendkívül gazdag és intenzív programot ígér: nappali formában heti négy napot tölthetnek a jelentkezők játéktervezéssel, programozással, produkciós folyamatok megismerésével. Dr. Seres Szilvia, a BME Szociológia és Kommunikáció Tanszékének munkatársa, aki már régóta foglalkozik digitális szolgáltatás- és tartalomfejlesztéssel is, koordinálja a szakot. Tavaly augusztusban merült fel komolyabban az ötlet, hogy elindítaná kollégáival a szakot, amelybe nem csak programozókat és játéktervezőket vonnának be, hanem UX-szakembereket, szociológusokat és pszichológusokat is. Olyan oktatókat hívott el az akadémiai szférából és a BME oktatói köréből, mint az Ergonómia és Pszichológia Tanszék vagy az Irányítástechnika és Informatika Tanszék képviselői; de arra is törekedett, hogy az iparág jeles képviselőit is megnyerje, mint Tóth Krisztiánt, a POSSIBLE vezérigazgatóját, Kirstoffer Waardahlt, a CRYTEK stúdióvezetőjét, vagy Beregi Tamás író-forgatókönyvírót, aki a Pixelhősök című könyvével alapművet írt a játékok kedvelői számára.
Dr. Seres Szilvia már egy éve szervezi a képzést. Nemrég az Oktatási Hivatal akkreditációs pecsétjét is megkapták (forrás: Design Terminal Facebook-oldala)
A szakirányú továbbképzés során 60 kreditet lehet szerezni és a technológiai ismereteken túl elméletet és felhasználó élménytervezést is lehet tanulni. A képzés végén minden hallgató, aki sikeresen elvégzi a szakot (hangsúlyozták az oktatók, hogy a borsos tandíj ellenére is buktatnak, ha szükséges, mert felhasználható és a későbbi játéktervező cégek számára is garantált tudással szeretnék útjukra bocsátani a jövő szakembereit) egy analóg és digitális játékokkal teli portfólióval távozhat. A POSSIBLE CEE-je kis betekintést engedett a játékaiba (nemrég Lost Sound című játékukért Cannesban megkapták a Bronze Liont, amely a kreatív szakmák Oscar-díjának számít), majd elmondta, hogy mennyire szükségük van itthon képzett szakemberekre, hiszen a szakmára leginkább a learning-by-doing autodidakta képzési módszer jellemző. Ugyanakkor azt is garantálták, hogy a képzés végeztével a hallgatók krémjét, kb. hat embert azonnal alkalmaznának is. Kristof Waardahl szerint azért is fontos a szak beindulta, mert a CRYTEK nemzetközi karrierjében számtalanszor előfordult, hogy Németországban a cégek magyar játéktervezőket alkalmaznak, akik kint tanultak és később megbízható és kreatív munkaerőnek bizonyultak. Ugyanakkor a női jelentkezőket is szeretnék bátorítani, hiszen sajnos még mindig ritka, hogy nők is aktívan részt vegyenek a tervezésben. Bemutatta a szak másik női oktatóját, aki ugyancsak a BME és a POSSIBLE munkatársa, Tóvölgyi Sarolta, aki a felhasználói élményfelméréssel (user experience) foglalkozik.
Tóth Krisztián, CEE, POSSIBLE (forrás: Design Terminal Facebook-oldala)
Bár valószínűleg kevesen engedhetik meg maguknak, hogy kifizessék a 600 000 forint tandíjat félévenként, de a szervezők dolgoznak azon, hogy legyen néhány ösztöndíjas hely. Jelentkezni augusztus 21. éjfélig lehet egy, a képzés oldalán található űrlap kitöltésével és a kötelezően csatolandó dokumentumok, oklevélmásolat és motivációs levél (egy A4-es oldal) feltöltésével.
mandarchiv.hu