a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

Tarr Béla és az operaszerű film

tarr film leadRészlet Hajnóczy Csaba hamarosan megjelenő tanulmányából.







3.3 „Operaszerű film”

Operát nem azért nézünk, (nézünk?) hogy „megtudjunk”, hanem azért, hogy „átéljünk”. Az áriák, a kettősök, a kórusok, a finálék nem a cselekmény terepei. „Wo die andern Künste sagen, das bedeutet, sagt die Musik: das ist” – idézi Appia Richard Wagnert, majd így folytatja: „A jelenséget kísérő zene ... a «belső lényeget» fejezi ki. Ezért kifejezésének természete örök, s ez szemben áll minden dramatikus cselekmény esetleges karakterével.”[1]

Tarr művészete rokona az opera műfajának, mivel valami hasonlót csinál a képpel is. Nem az „esemény” fontos számára, legalábbis nem az esemény fonala. Tőle magától tudjuk, hogy mit gondol a történetekről. A „mindig banális narratíva” csupán  ürügy a belső lényeg kifejtésére. A klasszikus opera története, paradox módon, egy egyensúly-visszaállítási gesztussal kezdődött. A későreneszánsz kóruspolifónia csúcskorszakában, a XVI. század utolsó évtizedeiben a költői szó, a gondolat súlyának rehabilitációja  került fókuszba, az öncélúvá vált kompozíciós technika ellenében.

Az operaszerű film laza gyűjtőfogalom. Nem lehet vagy legalábbis nem kecsegtet nagy eredményekkel, ha definiálni próbáljuk. A háttere ugyanúgy a kényes multimediális egyensúly, amely – persze saját, műfajilag megalapozott keretei között – az operát is folytonos változásokra, állandó megújulásra késztette. Csak utalunk itt a barokk korszak olasz és francia operájának különbségeire, a zenei/vokális virtuozitás lépten-nyomon előtüremkedő túlburjánzására, Gluck újításaira, Wagner zene elleni vádjaira a dráma védelmében.

Az „operai film” megjelenése kapcsolódik azokhoz a filmrendezőkhöz, akik új szemlélettel nyúltak a klasszikus operairodalomhoz. Ingmar Bergman (Varázsfuvola, 1975), Joseph Losey (Don Giovanni, 1979), Jean-Pierre Ponnelle (Rigoletto, 1982; Cosí fan tutte, 1988), Hans-Jürgen Syberberg (Parsifal, 1982)  új módon fogalmazták meg zene és látvány, drámai tartalom és megjelenítés lehetőségeit. Emblematikus műveik által átértelmeződtek a multimédia összetevőinek szerepei, és új vonulatot inspiráltak a nagyjátékfilmben.

A képhez különböző rendezők különböző filmjei tartoznak. A Keresztapa-trilógia (Coppola)[2], a XIX. századi olasz operához kapcsolódik, az operatikus soundtrack (a cselekmény értelmében)  a Keresztapa III-ban  Mascagni főművét, a Cavalleria rusticana-t (Parasztbecsület) integrálja. A Fitzcarraldo (Herzog)[3], a Moonstruck (Holdkórosok, Jewison)[4] szintén tematikusan kapcsolódnak a nagyoperához, cselekményükben és a médiumokban egyaránt. Az És a hajó megy (Fellini)[5] éppúgy a saját világát teremti meg, mint ahogy a későbbiekben, egyes sajátságaik folytán Tarantino populáris mozijai is kapcsolódnak a zsánerhez[6].

 

A látvány, mint „díszlet” operaisága

Tarr korai, dokumentarisztikus környezetábrázolással dolgozó filmjei (Családi tűzfészek, 1977, Szabadgyalog, 1980, Panelkapcsolat, 1982) után az Őszi almanachban (1984) változásokat hozott. Stílusának korábbi elemeiből megtartotta a szereplőkhöz kapcsolódó realista  eszközöket, a konfliktusok bemutatását, az improvizált dialógusokat, viszont a film helyszíne egy szürrealitásba hajló, költőien teátrális lakásbelső lett, amelyet Pauer Gyula alakított ki. Nem mellékes, hogy ez volt Tarr egyetlen színes játékfilmje, a színekkel, világítással való kísérletezés terepe. Az ezt követő Kárhozattal kezdve más vizuális stílus született, de a környezetnek, mint látványnak „főszereplők” közé emelése innen kezdve nem változott.

Balassa Péter a nyolcvanas évek operatikus filmjeinek látványelemeiről szólva az ancienne régime francia udvari kultúrájáig, Watteau festészetéig nyúl vissza. “Watteau előre megadta a film-operai színpadképek esszenciáját, amennyiben festészete természeti színpad: csalit. Ez a bozótos az emberi kapcsolatok történetének, szövevényének nem-verbális megjelenítését szolgálja, a muzikalitás és a dekorativitás útján.”[7] Tarr képei, a  Kárhozattól a fogva: a csalit lepusztulásának, az emberi kapcsolatok sivárságának, utóbb végső dekadenciájának képei.



[1] Appia, p79

[2] Filmográfia: Coppola

[3] Filmográfia: Herzog

[4] Filmográfia: Jewison

[5] Filmográfia: Fellini

[6] Pulp Fiction (1994), Django Unchained (2012)

[7] Balassa: Behajózás Opera szigetére. Filmvilág 1987/7

 

A teljes tanulmány hamarosan megjelenik az MTA BTK Zenetudmányi Intézetének a gondozásában.

 

Hajnóczy Csaba

• Publikálva: 2015.07.21. 13:15 • Címke: zene