A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Kassán meglátni a napvilágot, Szepsiben felnőni, Nyitrán egyetemre járni, majd Léván tanárkodni – így indul egy fiatal felvidéki festő pályája, akinek a dolgok mélyére hatoló, mikrovilágokba vezető képeit most a Forrás Galériában láthatjuk. Tóth Tímea a pillanatnyi állandót szeretné megragadni, rendkívül érzékeny, fogékony, kíváncsi, gazdag lelkivilágú művész.
Más nem is igen lehet, hiszen neki, mint minden kisebbségben élő magyarnak valamivel több kell a boldoguláshoz. Bár a képzőművészet világa inkább „demokratikus”, mint az élet más területei, mégis, ha valaki kisebbségiként itt próbál érvényesülni, annak iparkodnia kell. Ugyanakkor nem válhat görcsössé ez az igyekezet, és nem vezethet megalkuvásokhoz sem. Tóth Tímea képi világa távol áll az előbb említett hibáktól, játékos, egyfajta mesevilág talán. Természet- és emberábrázolásai innen indulnak, ugyanakkor mélyre hatolnak, objektívek és szubjektívek is egyszerre, ahogy minden művész, ő is szubjektumán keresztül mutatja meg nekünk a világot. A mi világunkat, ami lehet harmonikus, de félelmetes is.
Így lesznek a „tájképein” szereplő pipacsos, katángos, cickafarkas rétekből sajátos kis mikrovilágok, amik a kiemelkedő, színükben uralkodó virágok mögött, mellett sejlenek fel. Ahová képzeletünk segítségével beléphetünk, de leguggolhatunk 2013-as November című kép alkonyatba oldódó száraz kórójához is, vagy feloldódhatunk a 2015-ben festett Nyár kékségében. Esetleg elindulhatunk a 2010-es, messzire vezető Nyári úton. Tóth Tímea alakjai is ezen az úton járnak, gesztusaikban, testtartásukban ott van a lényegük. A Flört (2006) szeme is éppen elég ahhoz, hogy tisztában legyünk a helyzettel. A Mérleg (2006) furcsa lényt tartó nőalakja, vagy a Szépség és a szörny (2010) rettenetet lágyan ölelő hölgye olyan titkok, melyeknek megfejtésére nem mindenki képes.
Tóth Tímea a tanárkodás után volt Budapesten, Berlinben és Kecskeméten rajzfilmes, dolgozott, mint könyvtáros, de kereste a kenyerét gyári munkásként is. Viszont mindvégig kitartott a 2002-ben megkezdett festés mellett, mert bevallása szerint a festészet számára az egyedüli, ami változatlan, ami örök, minden más változik, elmúlik – tehát valahol lényegtelen.
Tóth Tímea felvidéki festőművész kiállítása
Forrás Galéria
2015. október 14. és október 29.
Pálffy Lajos