A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Három évig tartó teljes körű felújítás után csütörtökön újra megnyitja kapuit a párizsi Rodin Múzeum. A 16 millió euróba (öt milliárd forintba) kerülő munkálatok költségének felét a múzeum önerőből teremtette elő.
A megrepedezett tetőszerkezettől és falaktól a vezetékhálózaton át a padlóig az elmúlt három évben teljesen megújult a 18. századi Hotel Biron, amelyet Rainer Maria Rilke költő tanácsára vett birtokba 1908-ban Auguste Rodin (1840-1917). A francia szobrász, aki alkotásai bemutatóhelyének használta az Invalidusok és az Eiffel-torony közelében található kétszintes palotát, egész életében egy saját, állandó múzeum kialakításáról álmodott. Ezért halála után minden művét a francia államra hagyta, amely kívánságának megfelelően 1919-ben a szobrász legfőbb műveit bemutató múzeummá alakítottá át a palotát.
Az évente 700 ezer látogatót – 80 százalékban külföldit – fogadó épület renoválását követően a 18 teremben kiállított közel hatszáz alkotást a korábbiaktól teljesen eltérő, új koncepció szerint mutatja be a múzeum. „A szobrok és a látogató közti közvetlen kapcsolat megtalálása volt a cél, a palotát körülölelő park hangulatának bevonásával” – hangsúlyozta a sajtóbemutatón Catherine Chevillot igazgató. A parkban vannak kiállítva Rodin olyan híres alkotásai, mint a Gondolkodó, a Pokol kapuja vagy a Calais-i polgárok.
A múzeum esti fényben (forrás: Rodin Múzeum honlapja)
A termeket Rodin korának megfelelően állították helyre, a zöldesszürkére festett falak és a faborítás előtt valamennyi szobor a természetes fényt idéző megvilágítást kapott, amely napszakonként, illetve az időjárás fényeinek megfelelően egy számítógépes programmal módosítható. A szándékosan kevés felirat franciául, angolul és spanyolul szűkszavúan tájékoztat, mert az igazgatónő szerint egy múzeumban nem az olvasásra, hanem a művek szemlélésére kell a hangsúlyt helyezni.
A művek kronologikus és azon belül tematikus bemutatása több meglepetéssel is szolgál. Az eddig a raktárban porosodó gipszváltozatok kiállításával a szobrok megszületésének történetét illusztrálja a múzeum, amely külön részt szentel a grafikai és fotógyűjteménynek. Egy különterem pedig korabeli fotók segítségével mutatja be, hogyan élt Rodin az épületben. Azokat a festményeket (Van Gogh, Edward Munch, Eugene Carriere, Monet) és antik műtárgyakat is láthatják a látogatók, amelyek a szobrász hatalmas magángyűjteményét képezték.
A Rodin Múzeum belülről (fotó: © Agence photographique du musée Rodin – Jérôme Manoukian)
A felújítás költségének 49 százalékát a francia kulturális minisztérium finanszírozta, 51 százalékát pedig önerőből teremtette elő a múzeum. A Cantor Alapítvány – amely az 1950-es évek óta támogatja a gyűjteményt – 1,8 millió euróval járult hozzá a szobrok új állványzatainak kialakításához. A mecenatúrát végző alapítvány egyébként eddig 750 Rodin-művet vásárolt a 34 ezer darabból álló párizsi gyűjteménytől más múzeumok számára.
Rodin ugyanis nem csak a műveit, hanem a szerzői jogait is a francia államra hagyta. És miután minden műnek 12 engedélyezett példánya létezik, a múzeum ezek eladásából évente 3-6 millió euró bevételre tesz szert. „Jelentős tartalékot hoztunk létre, de ezt tovább kell növelnünk a park felújítására, amely 10 millió euróba fog kerülni, valamint a Párizs közeli Meudonban található másik Rodin Múzeum renoválására, amely szintén 10 millió euró lesz” – mondta az igazgatónő.
MTI