a rovat írásai

Europeana: Magyarország a régió élén áll a feltöltésben

Egészen előkelő helyen van Magyarország a régióban az unió digitális könyvtárába való feltöltések számát tekintve. A 2008-ban induló Europeana Közép-Kelet európai feltöltői között Ausztria mögött a második helyen állunk az egymilliót jócskán meghaladó anyaggal.

Digitalizálták az Örök Várost

Csaknem 4000, Rómáról készült 16-20. századi történelmi ábrázolást, köztük festményeket, nyomtatványokat és rajzokat digitalizált és tett közzé a világhálón kutatók egy csoportja.

Közgyűjteményi digitalizálási stratégia: előny a fogyasztónál

Elkészült a közgyűjteményi digitalizálási stratégia, amelynek célja biztosítani a közgyűjteményi tartalmak minél szélesebb körű, akadálytalan hozzáférését a kultúrafogyasztók számára.

Norvégia egyszerűen digitalizálja Nigéria irodalmát

A Norvég Nemzeti Könyvtár digitalizálja a nigériai irodalmat egy olyan példa nélkül álló konstrukció keretében, amely a felek reményei szerint mintaként szolgál más országok számára is, és segít létrehozni egy önálló afrikai digitális könyvtárat.

Itt van szinte minden, ami '56-ról fennmaradt

Magyar Október címmel készített az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) szabadon elérhető online adatbázist, amelyen keresztül az 1956-os forradalomról fennmaradt fotókat és mozgóképes anyagokat az események helyszíneihez rendelve térképen böngészhetik az érdeklődők, valamint elérhetik a Szabad Európa Rádió magyar osztályának archív hanganyagait is.

Rembrandt rajzára leltek a digitalizálás során

Alapos vizsgálatok után Rembrandtnak tulajdonított egy tulajdonában lévő állatrajzot a braunschweigi Herzog Anton Ulrich Múzeum.

375 ezer műalkotás fotója ingyen

Ezentúl szabadon letölthetők és felhasználhatók azok a digitalizált fotók, amelyek a New York-i Metropolitan Múzeum gyűjteményének egy jelentős részéről készültek – jelentette be az intézmény.

57 útvonalon sétálgathatunk a Vatikánban

A Vatikán legféltettebb kincsei is megcsodálhatók a Vatikáni Múzeumok teljesen megújult és modernizálódott honlapján, amelyet most mutattak be a sajtónak.

Moldvai cigány családi hagyatékok digitalizálása

A British Library Endangered Archives programja legújabb támogatásának köszönhetően egy moldvai cigány közösség családi hagyatékanyagát böngészhetjük online.

A független Burma a helyi lakosok fotóin

Az Endangered Archive projektjeiről már korábban is  tudósítottunk. Egyik legutóbbi vállalkozásuk keretében régi burmai negatívokat digitalizáltak és tettek nagy felbontásban elérhetővé. A szocialista Burma életébe bepillantást nyújtó fotók ritka kuriózumnak számítanak.

Itt az új Lánchíd-adatbázis

Most már nem csak magyar forrásokat, hanem az angol nyelvű dokumentumokat és forrásanyagokat is tanulmányozhatjuk online.

Digitalizálás összes cikke »

Mit látott Jane Austen?

what jane saw lead

Jane Austen híres kultúrafogyasztó volt, s az ő korában kezdett kibontakozni a modern múzeumlátogatási kultúra. Azt, hogy milyen is lehetett a modern múzeumról alkotott kép az 1800-as évek elején, a Texasi Egyetem próbálja érzékeltetni egy érdekes digitális projekttel.

A világ egyik első, a középosztály szórakoztatására és művelésére szánt kiállítás Londonban, a Shakespeare Galleryben volt látható, amelyet 1789-ben John Boydell könyvkiadó nyitott meg. Fontos ponttá vált a múzeum a londoni társasági életben, többször említik regényekben, levelzésekben (például Jane Austen is). Minden kiállított kép valamelyik Shakespeare-dráma egy-egy jelenetét idézte meg, a múzeumnak pedig volt egy boltja is, ahol szuveníreket lehetett vásárolni. Az intézmény 1805-ben bezárt, a kiállított festményeket egy aukció során kiárusították, a Pall Mall sétány 52. alatt található épületet pedig 1870-ben lebontották. 

shakespeare muzeum
2016-ban Shakespeare halálának 400. évfordulója lesz

Janine Barchas Jane Austen-kutató, a What Jane Saw projekt vezetője, az austini University of Texas (UT) Liberal Arts Instructional Technology laboratórium kutatóival és hallgatóival fejlesztette ki a múzeum digitális lenyomatát, amely azt rekonstruálja, hogy Jane Austen 1796-os látogatása során (amely egy történészek által alátámasztott, megtörtént momentum) milyennek láthatta a három helyiséget. Az alkotók szerint ez azért is fontos, mert ez a múzeum a modern múzeum koncepciójának előfutára, amely a kultúrára kiéhezett középosztályt szólítja meg. A The Shakespeare Gallery képeinek és belsőjének felidézése nem volt könnyű feladat, hiszen nem csak katalógusokat kellett bújni, hanem a rendelkezésre álló forrásokból kellett kikövetkeztetni a festmények méreteit is (például, ha valamit drágábban adtak el, akkor az feltehetően nagyobb méretű kép volt).

shakespeare gallery

A projekt egy korábbi What Jane Saw projektre épül, amely egy 1813-as Joshua Reynolds kiállítást mutat be, amelyet Jane Austen ugyancsak láthatott, miközben Mrs. Darcy-t kereste (ahogy azt egy aznapi levelében le is írja). Ezt a kiállítást közvetlenül a korábbi Shakespeare Gallery épületében lehetett látni, és ehhez már elkészült a galéria belső falainak szerkezete, ahova csak az új képeket kellett „felakasztani”. Az ott kiállított 86 munkának több mint fele elveszett, de fennmaradt például egy akvarell, amely a belső teret örökítette meg. A kiállítás szervezője, akit manapság kurátornak nevezhetnénk, nem a belépjegyekből kívánta fenntarthatóvá tenni az amúgy csillagászati, 150 000 fontban kerülő vállalkozást, hanem a múzeumshopban kapható minőségi metszetekből.

shakespeare gallery
A készítők a megfelelő Shakespeare-idézeteket is hozzárendelték a képekhez

Ugyanakkor, valószínűsíthetően Boydell által szervezve, különböző reklámfogások, polgárpukkasztó performanszok is történtek a terekben, amelyek botrányosságuk miatt még több látogatót vonzottak: 1792-ben Frances Burney feljegyezte, hogy a kiállításon tett látogatása során mennyire megbotránkozott egy hölgy viselkedésén (akiről később kiderült, hogy Mary Wells, híres színésznő): egy csokrot szorongatva járta végig a helyiségeket, miközben folyamatosan mormogva véleményt nyilvánított. Boydell végül kénytelen volt a kormánynak adni a galériáját a teljes gyűjteménnyel, amely a napóleoni háborúk miatt nemsokára összeomlott. 1805-ben végül a kiállítás teljes anyaga a lottónyeremények között szerepelt.

Az online látogatók bejárhatják a három napfényes galériahelyiséget és megcsodálhatják Reynolds, Henry Fuseli, Benjamin West és más angol festők munkáit, miközben a megfelelő Shakespeare-idézeteket is hozzáolvashatják a képekhez. Persze ez nem teljesen olyan, mintha a múltba léptünk volna, de a 18. századi társasági élethez, az akkori modern múzeumlátogatókhoz, köztük akár Jane Austenhez is közelebb kerülhetünk.

Bakk Ágnes

• Publikálva: 2015.12.28. 09:04 • Címke: irodalomtörténet, színház, kiállítás