Egészen előkelő helyen van Magyarország a régióban az unió digitális könyvtárába való feltöltések számát tekintve. A 2008-ban induló Europeana Közép-Kelet európai feltöltői között Ausztria mögött a második helyen állunk az egymilliót jócskán meghaladó anyaggal.
Csaknem 4000, Rómáról készült 16-20. századi történelmi ábrázolást, köztük festményeket, nyomtatványokat és rajzokat digitalizált és tett közzé a világhálón kutatók egy csoportja.
Elkészült a közgyűjteményi digitalizálási stratégia, amelynek célja biztosítani a közgyűjteményi tartalmak minél szélesebb körű, akadálytalan hozzáférését a kultúrafogyasztók számára.
A Norvég Nemzeti Könyvtár digitalizálja a nigériai irodalmat egy olyan példa nélkül álló konstrukció keretében, amely a felek reményei szerint mintaként szolgál más országok számára is, és segít létrehozni egy önálló afrikai digitális könyvtárat.
Magyar Október címmel készített az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) szabadon elérhető online adatbázist, amelyen keresztül az 1956-os forradalomról fennmaradt fotókat és mozgóképes anyagokat az események helyszíneihez rendelve térképen böngészhetik az érdeklődők, valamint elérhetik a Szabad Európa Rádió magyar osztályának archív hanganyagait is.
Alapos vizsgálatok után Rembrandtnak tulajdonított egy tulajdonában lévő állatrajzot a braunschweigi Herzog Anton Ulrich Múzeum.
Ezentúl szabadon letölthetők és felhasználhatók azok a digitalizált fotók, amelyek a New York-i Metropolitan Múzeum gyűjteményének egy jelentős részéről készültek – jelentette be az intézmény.
A Vatikán legféltettebb kincsei is megcsodálhatók a Vatikáni Múzeumok teljesen megújult és modernizálódott honlapján, amelyet most mutattak be a sajtónak.
A British Library Endangered Archives programja legújabb támogatásának köszönhetően egy moldvai cigány közösség családi hagyatékanyagát böngészhetjük online.
Az Endangered Archive projektjeiről már korábban is tudósítottunk. Egyik legutóbbi vállalkozásuk keretében régi burmai negatívokat digitalizáltak és tettek nagy felbontásban elérhetővé. A szocialista Burma életébe bepillantást nyújtó fotók ritka kuriózumnak számítanak.
Most már nem csak magyar forrásokat, hanem az angol nyelvű dokumentumokat és forrásanyagokat is tanulmányozhatjuk online.
Jane Austen híres kultúrafogyasztó volt, s az ő korában kezdett kibontakozni a modern múzeumlátogatási kultúra. Azt, hogy milyen is lehetett a modern múzeumról alkotott kép az 1800-as évek elején, a Texasi Egyetem próbálja érzékeltetni egy érdekes digitális projekttel.
A világ egyik első, a középosztály szórakoztatására és művelésére szánt kiállítás Londonban, a Shakespeare Galleryben volt látható, amelyet 1789-ben John Boydell könyvkiadó nyitott meg. Fontos ponttá vált a múzeum a londoni társasági életben, többször említik regényekben, levelzésekben (például Jane Austen is). Minden kiállított kép valamelyik Shakespeare-dráma egy-egy jelenetét idézte meg, a múzeumnak pedig volt egy boltja is, ahol szuveníreket lehetett vásárolni. Az intézmény 1805-ben bezárt, a kiállított festményeket egy aukció során kiárusították, a Pall Mall sétány 52. alatt található épületet pedig 1870-ben lebontották.
2016-ban Shakespeare halálának 400. évfordulója lesz
Janine Barchas Jane Austen-kutató, a What Jane Saw projekt vezetője, az austini University of Texas (UT) Liberal Arts Instructional Technology laboratórium kutatóival és hallgatóival fejlesztette ki a múzeum digitális lenyomatát, amely azt rekonstruálja, hogy Jane Austen 1796-os látogatása során (amely egy történészek által alátámasztott, megtörtént momentum) milyennek láthatta a három helyiséget. Az alkotók szerint ez azért is fontos, mert ez a múzeum a modern múzeum koncepciójának előfutára, amely a kultúrára kiéhezett középosztályt szólítja meg. A The Shakespeare Gallery képeinek és belsőjének felidézése nem volt könnyű feladat, hiszen nem csak katalógusokat kellett bújni, hanem a rendelkezésre álló forrásokból kellett kikövetkeztetni a festmények méreteit is (például, ha valamit drágábban adtak el, akkor az feltehetően nagyobb méretű kép volt).
A projekt egy korábbi What Jane Saw projektre épül, amely egy 1813-as Joshua Reynolds kiállítást mutat be, amelyet Jane Austen ugyancsak láthatott, miközben Mrs. Darcy-t kereste (ahogy azt egy aznapi levelében le is írja). Ezt a kiállítást közvetlenül a korábbi Shakespeare Gallery épületében lehetett látni, és ehhez már elkészült a galéria belső falainak szerkezete, ahova csak az új képeket kellett „felakasztani”. Az ott kiállított 86 munkának több mint fele elveszett, de fennmaradt például egy akvarell, amely a belső teret örökítette meg. A kiállítás szervezője, akit manapság kurátornak nevezhetnénk, nem a belépjegyekből kívánta fenntarthatóvá tenni az amúgy csillagászati, 150 000 fontban kerülő vállalkozást, hanem a múzeumshopban kapható minőségi metszetekből.
A készítők a megfelelő Shakespeare-idézeteket is hozzárendelték a képekhez
Ugyanakkor, valószínűsíthetően Boydell által szervezve, különböző reklámfogások, polgárpukkasztó performanszok is történtek a terekben, amelyek botrányosságuk miatt még több látogatót vonzottak: 1792-ben Frances Burney feljegyezte, hogy a kiállításon tett látogatása során mennyire megbotránkozott egy hölgy viselkedésén (akiről később kiderült, hogy Mary Wells, híres színésznő): egy csokrot szorongatva járta végig a helyiségeket, miközben folyamatosan mormogva véleményt nyilvánított. Boydell végül kénytelen volt a kormánynak adni a galériáját a teljes gyűjteménnyel, amely a napóleoni háborúk miatt nemsokára összeomlott. 1805-ben végül a kiállítás teljes anyaga a lottónyeremények között szerepelt.
Az online látogatók bejárhatják a három napfényes galériahelyiséget és megcsodálhatják Reynolds, Henry Fuseli, Benjamin West és más angol festők munkáit, miközben a megfelelő Shakespeare-idézeteket is hozzáolvashatják a képekhez. Persze ez nem teljesen olyan, mintha a múltba léptünk volna, de a 18. századi társasági élethez, az akkori modern múzeumlátogatókhoz, köztük akár Jane Austenhez is közelebb kerülhetünk.
Bakk Ágnes