a rovat írásai

Bánsági Ildikó 70

Október 19-én hetvenéves Bánsági Ildikó Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Nemzet Művésze.

Megáldották a musicalt

Megáldotta a Vatikán a Sixtus-kápolnáról és Michelangelóról szóló, Sting zenéjére épülő musicalt, amelynek premierjét március 15-én tartják Rómában.A zenét Michelangelo Buonarroti (1475-1564) freskói inspirálták.

Ötven éves lett a Hair

Ötven éve, 1967. október 17-én mutatták be a New York-i off-Broadway egyik kis színházában a Hair című musicalt, a hippikorszak kultuszművét, amelynek filmváltozatát 1979-ben Milos Forman készítette el. A Hair a hippikultúra és a vietnami háború elleni tiltakozás talán legismertebb alkotása, egy korszak lenyomata, amelynek dalait milliók fújják kívülről.

Hangemberek az Újszínházban

A magyar szinkron indulásáról, a szinkronszakma, a színpadi és a filmvilág nagyságairól is megemlékezik az Újszínház Hangemberek című új darabja, mondta Csernák János színművész az M1 aktuális csatornán.

Bormámor Hamvas művei alapján Szentendrén

Bormámor címmel borkóstolóval egybekötött modern zenés játékot mutatnak be Szentendrén Hamvas Béla művei alapján.

Szilágyi Tibor 75

Szilágyi Tibor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, rendező, kiváló művész augusztus 28-án töli be a hetvenötödik életévét.

Elhunyt Lórán Lenke

Életének 91. évében vasárnap elhunyt Lorán Lenke színésznő, a hírt a család közölte az MTI-vel.

Új Bánk bán a Nemzetiben

Megkezdődött az évad a budapesti Nemzeti Színházban, amely az idén ünnepli fennállásának 180. és jelenlegi épülete megnyitásának 15. évfordulóját.

Básti Juli kerek szülinapja

Augusztus 10-én ünnepli 60. születésnapját Básti Juli Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő. A színészlegenda Básti Lajos és Zolnay Zsuzsa Jászai-díjas színésznő leánya Budapesten született 1957. augusztus 10-én. Nagybátyja Zolnay Pál filmrendező volt.

Színház 10 éve a viszáki pajtában

Tízéves a Kaszás Attila Pajta Színház, amely az őrségi Viszákon hétfőtől egy héten át várja az érdeklődőket. Különleges hangulatú, kulturális élményekben gazdag lesz az idei, tizedik, jubileumi évad a Szarvas József színművész által életre hívott Kaszás Attila Pajta Színházban (KAPSZ), olvasható a szervezők MTI-hez eljuttatott közleményében.

Meghalt Schubert Éva

Nyolcvanhat éves korában elhunyt Schubert Éva Kossuth-díjas színész, érdemes művész, közölte a Főpolgármesteri Hivatal az MTI-vel. Családja tájékoztatása szerint a színésznőt hosszú szenvedés után kedden érte a halál.

Színház összes cikke »

Megfeszülünk, mint a cirkuszban

trafo leadA Forte Társulat Tar Sándor és Keresztury Tibor szövegei alapján készült előadása gyomorba mar. Akárcsak Tar világa.

A Forte Társulat itthon talán a fizikai színház műfajának egyedüli képviselője, bár Horváth Csaba, a vezetőjük szerint ez már rég nem az. De minden előadásukban sajátságosan keverik a test mozgását a szöveg jelentésével, ami egy újabb előadói nyelvezetnek is tekinthető. Talán a világhírű DV8 előadásaihoz hasonlítható kifejezési eszközeik tárháza. Ezért természetesnek tűnt számomra, hogy éppen a Forte Társulat nyúl Tar műveihez, és az ő szemléletükön keresztül kapunk bepillantást az amúgy húsbavágó világba.

A te országod (fotó: Major László/mandarchiv.hu)
Zsigmond Emőke és Krisztik Csaba (fotó: Major László/mandarchiv.hu)

A te országod című előadásuk két részre oszlik: az egyik a debreceni gyárban játszódik, ahol exportra termelnek selejtet a munkások, a második rész pedig a gyár lassú megszűnése után egy munkásőr nyírségi kisfaluba történő hazatérését és családi drámáját mutatja be. A gyárban több a tömegjelenet, majd ezekből kis mikrotörténetek bontakoznak ki, a második részben viszont egyetlen narratív szál uralkodik. Kis életképeket láthatunk csínytevésekről, boldogtalanságról, madarakról, cigányokról. A szereplők egyszerre beszélnek (néha talán a mozgás miatt nem találják meg a megfelelő hangot) miközben szögletes cirkuszi mozgást végeznek: az általuk megtestesített figurák jellegzetességét emelik ki és karikírozzák. A sánta extrán sánta, a bottal járó, a félszeg, a részeges egy-egy erőteljes mozgásjellemzőt kapnak, ami alakításukat végigkíséri (például mindig egy bizonyos irányba tántorodnak el). Szinte egyedüli kellékük azok a csövek, amelyek hol cirkuszi szerként, hol akár testrészként közreműködnek játékukban, így az egész produkció bizonyos bábszínházi jelleget is magában hordoz. Mintha Edward Gordon Craig képzelné újra a marionettszínházat.

A te országod (fotó: Major László/mandarchiv.hu)
Andrássy Máté (fotó: Major László/mandarchiv.hu)

Az állandó fizikai jelenlét a kiemelkedő mozgásterheltség miatt is erősödik: sokszor már-már cirkuszi produkcióba illő mozdulatsorokat hajtanak végre. Földeáki Nóra ezekbe a mozdulatsorokba rengeteg érzelmet visz: egyszerre tud szerethető gyári zugárus és dörzsölt, kiéhezett nő lenni, miközben szögletes mozdulatokkal jeleníti meg figuráját. Krisztik Csaba a hátán viszi az előadás második részét (ez nem újdonság, hiszen láttuk őt már Peer Gynt útját is bejárni ugyanilyen fizikai módon): ő a gyári élmunkás, aki a gyár bezárása után is folytatja a munkát, nem érti, hogy hű párttagsága ellenére mégis miért nem térhet vissza munkaköréhez, amelybe szó szerint belesántult. Majd hazatér, ahol félig megépült háza várja, felesége, aki időközben a szomszédba lett szerelmes, és inkább elhagyná férjét, mert undorodik sántaságától. Majd fiáról is kiderül, hogy tulajdonképpen nem az övé. Mégis vállalja, hogy egyedül is felneveli: megtanítja vonaton koldulni, ahova neki hatalmas erőfeszítés felszállni; eltűri, ha mások megalázzák – határtalan önfegyelemről tanúskodik. Krisztik Csaba hideg arccal tűr mindent, méltósága és kiegyensúlyozottsága minden körülmény között sugárzik róla, mozdulatai minden pillanatban százszázalékosan kiszámítottak és pontosak. 

A te országod (fotó: Major László/mandarchiv.hu)
(fotó: Major László/mandarchiv.hu)

Az előadásban fontos a minimális zeneiség: az első részben mintha szavalókórusokat látnánk, majd több dal feldolgozását is elénekelik és legfeljebb a kellékek adják a ritmust. Mindez a színészek sokoldalúságát bizonyítja. A Forte Társulat tagjainak rendkívüli fizikális jelenléte miatt feleslegesnek is tűnne további reprezentációs eszközök használata, hiszen pontosan ez a fizikai jelenlét a Tar által megírt mélyszegénység legjobb tolmácseszköze. Az előadás drámai feszültsége nem egy konfliktusban rejlik két szereplő között, hanem a helyzet és a figurák között áll fenn ez a megoldhatatlan ellentét, amelyet talán kilátástalanságnak lehetne nevezni, s ami, lássuk be: sokszor leküzdhetetlen.

Bakk Ágnes

• Publikálva: 2015.12.30. 20:06 • Címke: színház

Kapcsolódó képgyűjtemény

Ugrás a galéria oldalára