a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

„A fejed a kés pengéjéhez lesz hasonlatos”

giacometti lead

Ötven éve, 1966. január 11-én halt meg Alberto Giacometti svájci szobrász és grafikus, a 20. századi szobrászat egyik kiemelkedő mestere. A mutató ember című életnagyságú alkotása 2015-ben rekordáron, 141 millió dollárért cserélt gazdát, szobor soha ilyen drágán még nem kelt el.

1901. október 10-én született Borgonovóban az ismert posztimpresszionista festő, Giovanni Giacometti legidősebb fiaként. Ábrázolótehetsége és sajátos látásmódja már gyerekkorában megmutatkozott. A genfi képzőművészeti iskolában tanult, 1920-ban végiglátogatta Olaszországban a régi korok művészetét őrző városokat és képtárakat, megismerkedett az etruszk művészettel is. 1922-ben Párizsba utazott, ahol az ukrán Archipenko, később a Rodin köréhez tartozó Bourdelle tanítványa lett. Ebben az időszakban készült alkotásai tüntetően realisztikusak, valósághűek. 1925-ben Diego nevű öccsével – egyben legkedvesebb modelljével  közös párizsi műtermet béreltek. Ekkortájt kubista jellegű alkotások (Kanálasszony, 1926-1927) kerültek ki a keze alól, első kiállítása mérsékelt érdeklődést váltott ki. 1927-ben saját műtermet nyitott a Montparnasse közelében, s élete végéig itt dolgozott, mindössze az 1942 és 1945 közötti éveket töltötte Genfben, ahová a háború elől menekült.

Giacometti 1945-ben, párizsi stúdiójában

Az első elismeréseket sima, lapszerű szobraival vívta ki (Figyelő fej, 1927-1928). Ekkor már teljesen felhagyott a valóság ábrázolásával, leegyszerűsített formákkal kísérletezett, kisméretű szobrokat készített. A harmincas évek elején erotikus motívumai már szürrealizmusba hajlottak, ide sorolható a Felfüggesztett golyó (1931), a sokkoló Elvágott torkú nő (1932), valamint a Palota hajnali négykor (1932) drótvázszerű plasztikája, amely Picasso korábbi műveivel mutat rokonságot. Giacometti szürrealista és dadaista kiállításokon szerepelt New Yorkban, Londonban és Párizsban. A művészt 1936 és 1940 között az emberi fej megformázása, a tekintet kifejező erejének megragadása foglalkoztatta. Szobraiban megszállottan igyekezett visszaadni az egyedi valóságlátását tökéletesen kifejező alakokat, addig farigcsálta őket, míg körömvékonyak és cigarettásdoboz nagyságúak nem lettek. Egyik barátja így vélekedett erről: „Ha Giacometti szobrot készít rólad, a fejed a kés pengéjéhez lesz hasonlatos.”

giacometti
Az Elvágott torkú nő

A genfi évek alatt bútorkészítőként és lakberendezőként tartotta fenn magát, megismerkedett későbbi feleségével, és tovább folytatta a miniatürizálást: itt született művei elfértek hat gyufásdobozban. Párizsba visszatérve ábrázolásmódja inkább a tér valós dimenzióihoz igazodott, de alakjai megnyúltak, karóvékonyra, csontvázszerűre keskenyedtek. Ekkor készült rücskös felületű szobrai (Nagy figura, 1947, Három lépő férfi, 1949, A szekér, 1950) emblematikussá váltak. Szobrászként 1948-ban – barátja, az egzisztencialista filozófus, Jean-Paul Sartre ajánlásával – megnyitott New York-i kiállításán aratott átütő sikert, festészetét csak az 1950-es évek végétől kezdték értékelni. Az 1950-es évektől kizárólag modell után dolgozott, családját, barátait, ismerőseit örökítette meg, a Nagy Diego-fejet (1954) öccséről formázta. Ezzel egy időben, a Velencei Biennálén való részvétel reményében újabb egész alakos szobrok mintázásába kezdett. Velencei nők (1956) sorozatának alakjai a korábbi cérnavékony, látomásos figuráihoz képest testesebbek, robusztusabbak lettek.

A Velencei Női IV.

Az 1950-es évek közepétől modelljeiről festménytanulmányokat készítve jutott el a kései, szuggesztív portrékig, melyeken a modell lehető legközvetlenebb megragadására törekedett. Így születtek meg az 1960-as években kései főművei, a feleségéről, Annette-ről, egy Caroline nevű modellről és Eli Lotar francia fotográfusról készült festményei és büsztjei. 1962-ben a Velencei Biennálé nagydíjával, 1964-ben Guggenheim-díjjal tüntették ki. Népszerűsége egyre nőtt, számos nagy kiállításon mutatkozott be.

Időközben azonban egészsége megromlott, hatvannégy éves korában, 1966. január 11-én szívbetegségben halt meg a graubündeni Churban. Az 1998-ban kiadott svájci százfrankos bankjegy Giacometti emléke előtt tiszteleg: címoldalán a művész képmása, hátoldalán A sétáló férfi, I (1961) című szobra látható. Halálának ötvenedik évfordulója alkalmából a londoni National Portrait Gallery Pure Presence címmel nyitotta meg első önálló Giacometti-kiállítását. 2004-ben a budapesti Szépművészeti Múzeum is tárlatot szentelt munkásságának.

Alberto Giacometti a világ legdrágább szobrásza. A L'homme au doigt (A mutató ember, 1947) című életnagyságú alkotása 2015-ben rekordáron, 141 millió dollárért (38,6 milliárd forintért) cserélt gazdát, szobor soha ilyen drágán még nem kelt el.

svajci frank giacometti

svajci frank giacometti

Giacometti özvegye gondosan ápolta férje hagyatékát, amelynek sorsát 1993-ban bekövetkezett halála előtt nem tudta végleg rendezni, nem sikerült létrehoznia a tervezett alapítványt. Végrendelete értelmében Roland Dumas volt francia külügyminiszter lett a felbecsülhetetlen értékű örökség hagyatéki gondozója. Később azonban kiderült, hogy az Alkotmánytanács egykori – több korrupciós ügybe is belekeveredett  elnöke szemet hunyt afölött, hogy egy jó nevű aukciós ház tulajdonosa elárverezze a művész 18 művét, majd a bevételből egy jelentős összeget visszatartson, mert a pénzből Dumas-nak is juttatott. 2007 májusában mindkettejüket elítélték, fejenként 850 ezer eurót kellett fizetniük a 2003 decemberében létrehozott Giacometti Alapítványnak.

MTI

• Publikálva: 2016.01.11. 14:06 • Címke: évforduló