a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

Hogyan éljük túl a vihart?

Moziajánló: Aljas nyolcas

aljas_leadA Django elszabadul készítése során Tarantino annyira megkedvelte a 19. századi Amerika nyújtotta kereteket, hogy új filmjében a polgárháborút követő zűrzavaros közállapotokat választotta története hátteréül. A harcok eseményei még szinte kézzelfoghatóak, mindenkinek maradt bőven elszámolnivalója ellenfeleivel is, önmagával is.

A tarantinói groteszk, cinikus komédia-alapokra krimi- és western-elemekből épített Aljas nyolcas a rabszolgaság témakörére reagál, s a Hollywood aranykorának kezdeteként számon tartott Egy nemzet születésére (D. W. Griffith, 1915) adott kortárs válaszként is értelmezhető. Griffith alapműve a rabszolgatartók felsőbbrendűségét képviseli, történetében a felszabadított feketék rémuralmának a Ku-Klux-Klan vet véget. A rasszizmus az Elfújta a szél (1939), minden idők egyik legnagyobb kasszasikere idejében is úgyszólván magától értetődő volt. A három film egymás mellé helyezése a közbeszéd lassú megváltozásának fázisait mutatja.

aljas_plakat

John Ruth, a Hóhér (Kurt Russell) és foglya, Daisy Domergue (Jennifer Jason Leigh) postakocsin haladnak Wyoming lélegzetelállítóan szép, erdős, hófedte vidékein. Marquis Warren őrnagynak (Samuel L. Jackson) megdöglött a lova, szeretne velük tartani. Hétköznapi körülmények között elenyészőek volnának az esélyei arra, hogy elmenekítsék a készülődő hóvihar elől, nem pusztán amiatt, mert színesbőrű, hanem mert három hullát visz magával. A kedélyes, szellemes, de attól még életveszélyes szópárbajban a két fejvadász egymásra ismer, és együtt folytatják az utat. Red Rock felé utaztukban fölvesznek még egy embert, akit már közösen „vizsgáztatnak”. Chris Mannix (Walton Goggins) azért utazik Red Rockba, mert állítólag ő a városka új seriffje. A két fejvadász meghajol az észérvek előtt, s minimális bizalmat szavaz a jóvágású, széles mosolyú, alapból rasszista szövegeket hangoztató férfinak. Ha ugyanis tényleg ő a seriff, és hagyják megfagyni, nem lesz, aki kifizeti őket. Minnie fogadójához érve kénytelenek megállni, lehetetlen tovább haladni a viharban. A címben szereplő nyolcas itt egészül ki a többiekkel. Oswaldo Mobray (Tim Roth) Red Rock hóhérának mondja magát, Joe Gage (Michael Madsen) egy cowboy, aki a sztorija szerint az anyjához utazik karácsonyra, Sandy Smithers tábornok (Bruce Dern) pedig a polgárháborúban eltűnt fiát keresi. A mexikói Bob (Demián Bichir) a fogadóhoz tartozik,  Minnie és a férje, Sweet Dave megbízásából ő viszi a boltot addig, míg a házaspár visszatér az ünnepek után. Vajon közülük ki éli túl a vihart? Ki számít bele az aljas nyolcasba? Vagy a néző is átverés áldozata lesz, ha nem figyel oda?

aljas5

Tarantino filmjei a (sok-sok, túlnyomórészt szellemes) szóval és (brutálisnál brutálisabb) tettel történő önigazolások történetei: nála a legnagyobb, leghangosabb barátai az igazságosztásnak gazemberek. Szereplői a túlélés esélyét a mimikriben látják. Legjobban ezt a Jackie Brown története illusztrálja: a gyenge azonnal elbukik, csak a furmányos, csavaros eszű, hidegvérét a végsőkig megőrizni képes juthat egyáltalán helyzetbe, hogy az érdekeit, az igazságát eséllyel képviselje. Alapfelismerése: a világ becstelen, gonosz, ha bármit el akarsz érni, hasonulj. Légy becstelen briganty, aki a (számodra jó) ügy érdekében semmitől nem riad vissza. Két legutóbbi filmjében a magát a legszabadabb országként meghatározó Amerikai Egyesült Államok alapeszméinek eredt a nyomába. Látlelete a spagettiwesterneké: a szabadság, az egyenlőség, a testvériség, az igazság eszméje latrokat leplez, az igazságszolgáltatás nem képes ellensúlyozni a társadalmi előítéleteket, elsőül a rasszizmust. Az egyéni érdek mindenek feletti, a kapzsiság pedig minden rétegre jellemző. Amerika legvéresebb háborúja, az 1861-65 között vívott polgárháború úgy él az emlékezetben, mint a rabszolgák felszabadításáért vívott nemes harc, holott a kirobbanása gazdasági érdekütközés miatt történt. A legkevesebb, ami elmondható: nem tiszták és pokolfajzatok álltak szemben egymással.

aljas

Tarantino nagy rendező, s a stúdiója elkényezteti, ami alighanem akadálya is annak, hogy a tehetsége fejlődni tudjon. Az Aljas nyolcasra szinte változtatás nélkül alkalmazhatók a kiváló filmkritikus, Roger Ebert 1992-es pontos megállapításai: „Most, hogy már tudjuk, Quentin Tarantino képes olyan filmet rendezni, mint a Kutyaszorítóban, ideje továbblépnie, és egy jobbat csinálnia.” Roger Ebert elvárása azzal a kiegészítéssel még prófétaibbnak tűnhet, hogy Tarantino első saját rendezésénél a kritikus belelátott a kezdő forgatókönyvíró-rendező lapjaiba, s föl is fedte fő játékelvet. Tarantino alapötlete az, hogy a nagyfiúk, leszámítva az igazi keményfiúkat és a teljesen tébolyultakat, túlnyomórészt blöffölnek. Ez az oka annak, hogy elveszítik az önuralmukat a reménytelen helyzetekben. Huszonnégy évvel és hét filmmel később a dramaturgia változott ugyan némiképp, a séma mégis ugyanaz: bő lére eresztett, szellemes szópárbajok váltják a fizikai erőszak jeleneteit, amit egyre profibbá váló, filmes utalásokkal egyre inkább megtűzdelt filmnyelvi eszközökkel vetít rajongóinak.

aljas

Az Aljas nyolcast illetően, Ebertet aktualizálva szeretjük, amit látunk, de többet akartunk volna. Tarantino most már nem alacsony költségvetésből forgat, de amin még dolgoznia kellett volna, azt nem pénzért adják. Csakúgy, mint első alkotásánál, az Aljas nyolcas esetében is a forgatókönyvíró, a saját szövegét húzni képtelen Tarantino a felelős azért, hogy nem vitán felüli remekművet, hanem „csak” egy nagyon jó filmet látunk. Lenyűgöző pontossággal dolgozza ki a tárgyi környezetet, precízen alkotja meg karaktereit, s aztán enerváltan hagyja locsogni-fecsegni őket, többnyire akkor, amikor egyébként eszméletlennek kéne lenniük a sebesüléstől vagy a vérveszteségtől. (Ami azt illeti, a biológia törvényeinek ellentmondó locsifecsiben nincs rossz társaságban, hogy csak egyet említsünk: Shakespeare.) A stúdió engedékenysége odáig terjedt, hogy Tarantinora nem jellemző szarvashibák maradtak a kész műben. A legszembeszökőbb egy formai elem: a filmnek nagyjából a kétharmadánál egyszer csak megszólal egy narrátor (maga a Mester, így teljesítve ezúttal is a Hitchcock-i részvételt filmjében), aki aztán ugyanúgy tűnik el, ahogyan megjelent. A másik, súlyosabb gond a központi probléma, a rasszizmusról való gondolkodás módja. Az Aljas nyolcas kortárs, a rasszizmust jól behatároló, pontosan azonosító, egyértelműen elítélő 21. századi liberális gondolkodásmód visszavetítése a 19. század közepére. Az amerikai polgárháború idején és azt követően azonban a legkevésbé sem ez volt a gondolkodás kerete, s abból következően a beszédmód sem. A 21. századira hangszerelt beszédmód anakronizmusként önmaga ellen fordul: a korhű kellékek között a rasszizmusellenesség sulykolásának hat.

aljas

A filmet ma már unikálisnak számító 70 mm-es nyersanyagra forgatták. A 70 mm arra volt jó, hogy lenyűgöző tájképeket láthassunk (a nyitó kép kőkeresztjének látványa felejthetetlen marad), s hogy a trailer mindjárt be is húzzon nem csupán a film világába, de a moziba is. Más jelentősége nemigen lehetett, hiszen a a hat fejezetre osztott cselekmény nagyjából ötöde külső, a többi egyetlen zárt térben játszódik. A mozikban a hatvanas évek óta nem használt technika üzembe helyezése kisebb vagyonba kerülne, amit világszerte csupán néhány vetítőhely engedhet meg magának. Magyarországon erre a látványra esélyünk sincs, 70mm-es filmszalagról a film legközelebb Bécsben látható, ám az USA-ban 96 vásznon nyitott vintage-stílusban.

Viták tárgyát képezheti alighanem az is, hogy a kilenc fő alakból melyik a nem aljas. Lássuk be: a pajkos Tarantino magas szinten ugyan, de mégiscsak gyerek módjára játszik velünk, s úgy tűnik, egyáltalán nem áll szándékában recepteket adni, hogyan lehetne túlélni a vihart. Mindenkinek magának kell eldöntenie, kibe és mibe tud kapaszkodni.



Ajánljuk:
• cinikusoknak
• filmtörténészeknek
• dramaturgoknak, párbeszéd-íróknak, operatőröknek, zeneszerzőknek

Nem ajánljuk:
• azoknak, akik nem bírják a vér látványát
• akik hisznek a történelem igazságosságában


Aljas nyolcas
The Hateful Eight
amerikai, színes, színes, amerikai, 182 perc, 2015
rendező, forgatókönyv: Quentin Tarantino, operatőr: Robert Richardson, vágó: Fred Raskin, zene: Ennio Morricone, producer: Richard N. Gladstein, Stacey Sher, szereplők: Samuel L. Jackson, Kurt Russell Tim, Roth, Jennifer Jason Leigh, Walton Goggins, Michael Madsen, Zoe Bell, Bruce Dern, James Parks, Channing Tatum

Bemutató dátuma: 2016. január 7.
Forgalmazó: Fórum Hungary

Boronyák Rita

• Publikálva: 2016.01.26. 08:12 • Címke: moziajánló