a rovat írásai

East az Arénában

Több mint négy évtizeddel ezelőtt indult életművét átívelő, története legnagyobb szabású koncertjére készül az East együttes. A hazai progresszív rockszíntér kiemelkedő formációja október 23-án, a nemzeti ünnepen lép fel a Budapest Sportarénában számos vendéggel.

Michael Nyman az Erkelben

Michael Nyman zenéi szólalnak meg a budapesti Erkel Színházban november 6-án a Michael Nyman Band közreműködésével.

Meghalt Aradszky László

Elhunyt Aradszky László táncdalénekes. A hatvanas évek egyik legnagyobb sztárelőadója vasárnap este halt meg, életének 83. évében, közölte a család hétfőn.

Karmesterverseny Kobajasi Kenicsiróval

Az Erkel Színházban kezdődik a Solti György világhírű karmesterről elnevezett Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny kedden a Filharmónia Magyarország szervezésében, a vendégkarmester az 1974-es karmesterverseny győztese, Kobajasi Kenicsiró lesz.

Pisztolyok dőltek Marilyn Mansonra

Rádőlt a díszlet egy része Marilyn Manson amerikai sztárra szombati New York-i koncertjén, a 48 éves zenészt kórházba szállították, a koncertet félbehagyták.

Új lemez és koncert: 55 éves az Omega!

Volt egyszer egy Vadkelet címmel új lemezzel és december 28-án a Papp László Budapest Sportarénában koncerttel ünnepli 55. születésnapját az Omega együttes. A csapat szombaton első koncertjük helyszínén, az egykori Várklubban idézte fel a múltat és beszélt a jelenről.

A fél Pink Floyd újra Pompejiben

A világpremierrel egy időben, csütörtöktől látható a magyarországi mozikban a Live At Pompeii, David Gilmour, a Pink Floyd egykori legendás gitáros-énekese koncertfilmje. A zenész tavaly csaknem fél évszázad után lépett fel újra a pompeji amfiteátrumban.

Parádés évadnyitót tart az Opera

Az Andrássy úti évadnyitánnyal, szabadtéri előadásokkal és divatbemutatóval, az Erkel Színházban pedig hangversennyel kezdődik szombaton a Magyar Állami Operaház 2017/18-as budapesti évada.

Új U2 album a láthatáron!

Ízelítőül bemutatta új albuma egyik számát, a The Blackout című dalt a U2.

Brünnhilde megsérült, egy férfi bújt a jelmezébe

Megsérült a Bayreuthi Ünnepi Játékok záróelőadásán Catherine Foster. Az operaénekesnő a második felvonásra már nem tudott visszatérni, a színpad széléről énekelte tovább Brünnhildét. Szerepét a rendezőasszisztens, ráadásul egy férfi vette át Az istenek alkonyában.

Lord 45

A jubileumi Aréna-koncertje után új, 45 című lemezét mutatja be csütörtökön a Lord zenekar a Budapest Parkban.

Zene összes cikke »

„A végső cél, hogy kihozzuk az emberekből a jót”

fischerlead

A lényeg a kreativitás ösztönzése, és hogy mindenki adjon bele mindent, de vidáman, jókedvűen, sok humorral – foglalta össze a Budapesti Fesztiválzenekar sikerének titkát Fischer Iván zeneigazgató, aki abból az alkalomból adott interjút az MTI-nek, hogy ma ünnepli 65. születésnapját. 

Elárulta azt is, hogy könyvet ír a zenekar történetéről, A Vörös Tehén párjaként kisoperát komponál, és kiderült az is, hogy sakkban sem utolsó – egy holland bajnokságon dobogós helyezést ért el.

„Nem félünk az újítástól, a Fesztiválzenekarban virágzik a kreativitás. A zenészek rengeteg új kamaradarabot ásnak elő, foglalkoznak barokk zenével, kortárs zenével, népzenével, énekléssel, hosszan sorolhatnám” – részletezte a karmester. Fischer Iván úgy fogalmazott, hogy semmiféle határvonalat nem érez, elárasztja a munka, rengeteg koncertre, operaprodukcióra készül, Amszterdamban ezen a héten mutatják be új vonósnégyesét, „szóval a születésnap jelentősége eltörpül a fontosabb dátumok között”. „Számvetés, a múltba való visszatekintés jó lenne, csak több idő kellene hozzá” – tette hozzá. Elmondta azt is, hogy van egy félig elkészült könyve a Fesztiválzenekar történetéről. „Ezt is szeretném befejezni. Remélem, ez is meglesz.”  

2015. január 19. Avery Fisher Hall, NYC

A kérdésre, hogy a BFZ és saját sikerei után mi hajtja még előre, mi inspirálja a további erőfeszítésekre, van-e valami, amit még szeretne elérni, megjegyezte, hogy ebben a kérdésben az „előre” szó nem igazán megfelelő. „Soha nem hajtott előre semmi, legkevésbé célok, eredmények elérése. Mindig csak azonnali, picike célokat láttam magam előtt: hogy egy-egy darab szépen megszólaljon, hogy egy szép zenei pillanat eljusson a hallgató lelke mélyére, hogy egy operában megtaláljam a zene és a színház kapcsolatát, hogy egy mű elkészüljön. Ezekhez formálni, alakítani kellett az eszközöket. Tulajdonképpen a Fesztiválzenekar megalapítása és fenntartása is csak egy eszköz azért a célért, hogy szépen szóljon a zene. Sőt, a zene is csak egy eszköz annak a végső célnak az eléréséért, hogy kihozzuk az emberekből a jót” – fejtette ki.
   
Felidézte, hogy voltak fontos tanárai, Hans Swarowsky és Nikolaus Harnoncourt, de voltak nem hivatalos mesterek is, akiktől talán még többet tanult. „Azt hiszem, Leonard Bernstein volt a legfontosabb, különösen azért, mert sokoldalú volt, zeneszerző, karmester, népnevelő, humanista, igazi mély gondolkodó. Tőle tanultam, hogy a zene nem szakbarbárok versenyarénája. Sose felejtem el ezt a mondatát: Nagyon szeretem a zenét, de az embereket még jobban szeretem.” A kérdésre, vannak-e – nem feltétlenül hivatalos értelemben – tanítványai, akik továbbviszik majd zenei felfogását, azt felelte: minden produkcióhoz asszisztenseket hív, „akik így felszívják magukba azt a módszert, légkört, ahogy mi dolgozunk. Utána biztatom őket, menjenek tovább, nézzenek körül, tanuljanak máshol is. Mindenkinek több tanárra van szüksége. Nem szeretnék klónokat kinevelni.”

fischer_mti
MTI Fotó: Kollányi Péter
   
Mesélt arról is, hogy hosszú lenne a zeneszerzők listája, akik közel állnak a szívéhez és foglalkoztatják, már csak azért is, mert nagyon fontos a változatosság. „Egy hét Mahler után jó egy kis Bach-zenét hallani, de azután váltani Messiaenra is üdítő. Egyre inkább érdekel a legújabb zene, már csak azért is, mert izgat, mi lesz a zene jövőjével”. Arra a felvetésre, van-e jelentősége annak, hogy egy karmester milyen hangszeren játszik (akár professzionális szinten), befolyásolhatja-e ez karmesteri felfogását, úgy vélte, igen, ez döntő. „A zongoristák több szólamban, inkább harmóniákban gondolkodnak, a hegedűsök inkább dallamban, színekben, kifejezésben. Én elsősorban csellista voltam, de zongoráztam, hegedültem is, kicsit tanulgattam kürtölni, dolgoztam csembalistaként, most éppen vettem egy skót dudát, amin mindenképpen szeretnék megtanulni játszani. Minél több hangszerhez konyítok valamit, annál könnyebb dolgozni egy zenekarral.”
   
Kitért arra is, hogy a BFZ vezetése mellett mindig volt külföldi állása is, Londonban, Lyonban, Washingtonban, és most Berlinben. „Kell ez a kettősség, mert az egyik helyen szerzett tapasztalatokat átültethetem a másik környezetbe. Nem mindent, csak azt, aminek esélye van. Jó ez így.”
   
A következő évekre vonatkozó zeneszerzői tervei is sűrűk. „Határidők villognak a naptáramban. Jövő tavaszra el kell készülnöm egy zenekari szvittel, utána egy kisoperával, ami A Vörös Tehén párja lesz, tulajdonképpen kiegészül így a darab egy egész estét betöltő művé” – árulta el. Fischer Iván mesélt arról is, hogy szabadidejében nagyon szeret játszani – most éppen arra büszke, hogy harmadik lett egy holland sakkbajnokságon. És nem csak szellemi sportokra jut ideje. „Most sajnos nem tudok teniszezni, mert kissé megsérült a térdem síelés közben, remélem, gyorsan rendbe jön. Kell a mozgás”.

mti

• Publikálva: 2016.01.20. 10:10 • Címke: évforduló

Kapcsolódó írások