a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

A néző szeme alkotja meg a képeit

seurat_leadGeorges Seurat francia festő, a pointillizmus úttörője a palettán történő keverés helyett az optikai keverés módszerét alkalmazta, amelyet a néző szeme (pontosabban agya) végez el: festményeit szemlélve a színpöttyök egységgé olvadnak össze, a kép villódzva ragyog.

Párizsban született 1859. december 2-án polgári családban. Apja champagne-i kertjében kezdett festegetni, majd rajzolni tanult, és 1878-ban a párizsi École des Beaux-Arts hallgatója lett. Az iskola hagyománytisztelő légkörét nehezen viselte, már ekkor tudományos kérdésnek fogta fel a festészetet. 1882-től Delacroix komplementer színtörvényének megfelelően szaggatott ecsetvonásokkal dolgozott, és az anyagok szemcsézettségének kihasználásával érzékeltette a tónusokat. Figyelmét ekkor inkább a rajz kötötte le: a fekete-fehér ellentétével eredeti stílust alkotott, amelyet nem annyira a vonalra, mint inkább a tömegre, valamint a részleteket gyakran teljesen magába olvasztó fényre és árnyékra alapozott. Az ismert formákat elrejtve, új nézetben mutatta meg a dolgokat, s ily módon váratlan hatást ért el.

seurat_asnieres
Fürdőzők Asniéres-ben (forrás: Wikipedia)
   
Először 1883-ban állította ki képeit a Salon termeiben, az itt visszautasított Fürdőzők Asniéres-ben című művét később a Független Művészek Csoportosulásának tárlatán mutatta be. Megismerte Puvis de Chavannes monumentális szimbolista festményeit, és találkozott az akkor százéves Michel-Eugéne Chevreul vegyésszel, akinek színelmélete megalapozta későbbi munkásságát. Seurat ezután a három alapszín, a vörös, a kék és a sárga, valamint az ezek kiegészítő színei által elérhető hatást, a fény és a színek összefüggéseit kutatta. Képein keveretlen apró színfoltokat helyezett egymás mellé, amelyek megfelelő távolságból nézve a recehártyán egyesülnek. A palettán történő keverés helyett tehát az optikai keverés módszerét alkalmazta, amelyet a néző szeme (pontosabban agya) végez el, festményeit szemlélve a színpöttyök egységgé olvadnak össze, a kép villódzva ragyog. Ez a festési technika pointillizmus, divizionizmus (akkor így nevezték), illetve neoimpresszionizmus néven vonult be a művészettörténetbe.

seurat_1888
  
Seurat megpróbálta a képek vonalbeli harmóniáját is tudományosan megszerkeszteni. Művein fontos szerepet játszanak a vertikális és horizontális hangsúlyok és az aranymetszés, ezért a szerkezetes irányok előfutárának is tekinthető. „A harmóniát hang-, szín- és vonalbeli elemekre bonthatjuk, és ezek a harmóniák vidámságot, nyugalmat vagy szomorúságot tudnak kifejezni” – írta. Az esztétikai elméletét és festési módját követő fiatal festők – Paul Signac, Henri-Edmond Cross, Albert Dubois-Pillet – 1884-ben megalapították a Függetlenek társaságát, amelynek elnöke haláláig Seurat volt.

seurat_vasarnap
Vasárnap délután a Grande Jatte szigeten (forrás: Wikipedia)
   
Seurat igen alapos előtanulmányok – 61 vázlat készítése – után 1886-ban az impresszionisták nyolcadik, utolsó tárlatán mutatta be a Vasárnap délután a Grande Jatte szigeten című képét, amely óriási feltűnést, de botrányt is keltett, mert nem kellő távolságból szemlélve akár zavart is okozhat a nézőben. E festményét Brüsszelben és New Yorkban is kiállították. Nem csak tájakat, aktokat is festett pontszerű technikával. 1887-ben festette a Modellek, majd A kiállítás című művét, a következő évben a Húszak brüsszeli kiállításán hét képét mutatták be, 1889-ben a Salonban tájképeit állította ki. Képei legtöbbször heves vitákat gerjesztettek, ő azonban nem sokat törődött a kritikákkal. Élete utolsó éveiben együtt élt Madeleine Knobloch-sal, akitől fia született, de kapcsolatát még édesanyja és barátai előtt is titkolta. Utolsó képét, a Cirkuszt befejezetlenül mutatta be a Függetlenek Salonjában 1891-ben. A tüdőbajban szenvedő festő a kiállítás rendezésekor megfázott, és 1891. március 29-én, alig harminckét évesen meghalt.

seurat_Madeleine Knobloch
Madeleine Knobloch Seurat festményén
   
Hét nagy és mintegy 40 kisebb festményt, 500 vázlatot hagyott hátra, művein a mindennapok Párizsát, a sétáló lányokat és gavallérokat, a cirkuszi artistákat, a pihenő munkásokat ábrázolta. A neoimpresszionistákhoz sorolják, de alkotásai sok tekintetben előkészítették az expresszionizmust, a fauvizmust és a kubizmust, emellett a konstruktivisták is elődjükként tisztelték. Halála után néhány évtizeddel erős hatást gyakorolt Picassóra, Braque-ra és Juan Gris-re, de nem pointillizmusa révén, hanem a művészeti alkotómunka problémáinak tudatosításával.

MTI

• Publikálva: 2016.03.27. 20:34 • Címke: évforduló