a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

​Hipnotikus hétköznapok

Moziajánló: Liliom ösvény

liliom_osveny_leadHa a Liliom ösvény annak szól, aki tisztában van azzal, hogy az emberek rosszat is tesznek egymással, akkor mindenki érintett. Ha annak, aki a jó és a gonosz megismerésének fájdalmas útjához hajlandó a saját belső világát teljesen alárendelni valaki más víziójának, akkor a kör jelentősen leszűkül.

Fliegauf Bence új filmje tanúsága szerint a mesét tartja megfelelő közvetítőnek felnőtt és gyerek, lélek és lélek között, s ezt olyan történetben mondja el, amely visszatérés a Csak a szél (2011) előtti „reflexív monomániás” korszakához. A Csak a szélig a a tematika és a választott formák felől nézve Fliegauf újra és újra meglepetéssel szolgált: olyan filmeket készített, amelyek nem következtek az előzőkből. Új filmjének azonban van előképe a saját munkái között, s ez érdekes módon legelső rövidfilmje, a Hypnos (2001).

liliom_osveny

Vegyes tematikával forgatott kis- és nagyjátékfilmjeiben, dokumentumfilmjeiben és kísérleti-installációs alkotásában (Tejút, 2007) mindeddig csupán az alkotói módszer volt a fix pont, a már-már fixa idea. Intenzív, egyéni érdeklődése, elmélyült figyelme a legtöbb szerzői filmeséhez hasonlóan nála is a benyomást és annak reflexív végigvitelét helyezte előtérbe. A közzététel mikéntje, azaz a filmfajta fontos, de mindvégig másodlagos maradt. A Csak a szélben a rendező reflexív monomániája és a magyar közösség égetően fontos témája összeértek. A Liliom ösvény, ez az egyszerre kísérleti és elbeszélő alkotás visszatérés Fliegauf rétegfilmes alkotásainak sorához, s mint ilyen, pontosan a helyén volt világpremierje, a Berlinale International Forum of New Cinema szekciójában.



A Liliom ösvény azzal a hajmeresztő helyzettel játszik, amikor valaki úgy dönt, hogy becsukja a mesekönyvet, kinyitja a képzeletét, és fejből kezd mesélni.” – nyilatkozta Fliegauf Bence a Liliom ösvény berlini premierje idején. Nehéz (nézői) értelmezés nélkül ismertetni a Liliom ösvényt, mert megformálásának lényege éppen az, hogy a helyzetek atmoszférája és a főszereplők lelkiállapotának megjelenítése jóval fontosabb mind a narrációnál, mind pedig az események ok-okozati összefüggéseinél. Csak sejtéseink lehetnek, Rebeka (Stefanovics Angéla) miért hagyta el a férjét, és hétéves fiát, Danit (Sótonyi Bálint), az azonban bizonyos, hogy életének legfontosabb kapcsolata a gyerekéhez fűzi. Ugyancsak egyéni értelmezések egész sorát lehetne felvonultatni pro és kontra, hogy miért nem egyezik bele a válásba annak dacára sem, hogy fia apja minden kapcsolatot meg akar vele szakítani. Dani neveléséről folyamatosan chatelnek, de még ebben az áttételes formában is állandóak közöttük a viták.

liliom_osveny

Anya és fia sűrűn találkoznak, sokat beszélgetnek. Rebeka apránként egy mesét mond el Daninak. Ennek főhőse egy kisgyerek, akit Aranyomnak szólít a Tündér, az édesanyja. A Vadász, az apa gonosz dolgokat tesz, amelyeket Aranyom szeretne minél kevésbé félelmetesnek értelmezni, de bármennyire igyekszik, nem tud erőt venni a rettegésén. Különösen ijesztő számára, amikor a Vadász a lelőtt, majd kitömött rókát fölrakja a falra. A legrémisztőbb azonban az, amikor Aranyomat maga a Tündér zárja a pincébe, és a gyerek hiába könyörög, éveken át nem engedi ki a sötétből. Dani növekvő borzadállyal hallgatja a történet-részleteket, s fokozatosan rádöbben, hogy Aranyom az édesanyja. Soha meg nem ismert nagymamája halála után Rebeka elviszi Danit a család rejtélyes és gyönyörű helyen – a kimondatlanul maradt nevű filmcím-utcácskában, a Liliom ösvényen – lévő, erős alapokon nyugvó, de lerobbant házába. A sok csetresz között ott a róka, a pincében ott a sötét vacok.

liliom_osveny

Fliegauf a rá korábban is jellemző epizodikusságot tovább töredezi. A képi és a hangvilág két, egymástól alapvetően különböző részre oszlik. A hétköznapibb, erősen kihagyásos történetet flashbackek és rémálomszerű, egy-egy hangsúlyos színnel kiemelt, fekete-fehérített víziók szakítják meg. A látomások fokozatosan beszüremkednek a mindennapok képeibe. Az elbeszélés-, és képi szilánkok említett kétféle sorát a folytatólagos mese, s a kezdetben rejtelmes, majd éppen a mese révén folyamatosan, részleteiben is megvilágosodó történet köti össze. A Liliom ösvény valós helymegjelölés. Ne legyenek kétségeink: a filmbeli mese is, a történet is a talán másmilyennek tudni akart mindennapokban gyökerezik. A film enigmatikussága egyéni értelmezések egész sorát képes generálni. Érdemes két, homlokegyenesen ellenkező interpretációt idézni, amelyek egy érdekes, a kulturális párbeszédet elősegítő kezdeményezés keretében kaptak nyilvánosságot:


Palya Bea: „Mért nem dolgoztad ezt föl a gyereked nélkül?”


Feldmár András: „Oedipusi dráma, melyben a fiú az anyjával él át nehéz időket. A film végén reménykedtem: akármilyen nehézségeken is mennek át, a fiú normális lesz. (...) A sötét filmből sugárzik a remény fénye. Ajánlom.”


Liliom ösvény
színes, magyar, játékfilm, 91 perc, 2015
rendező: Fliegauf Benedek, operatőr: Lovasi Zoltán, szereplők: Stefanovics Angéla (Rebeka), Sótonyi Bálint (Dani), Székely B. Miklós (apa), Gindert Mária (Viola mama), Balogh Maja (fiatal Rebeka), Somkúti Bence (Dani barátja)

Bemutató: 2016. május 19.
Forgalmazó: Big Bang Média

Boronyák Rita

• Publikálva: 2016.05.26. 10:25 • Címke: moziajánló