a rovat írásai

Bánsági Ildikó 70

Október 19-én hetvenéves Bánsági Ildikó Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Nemzet Művésze.

Megáldották a musicalt

Megáldotta a Vatikán a Sixtus-kápolnáról és Michelangelóról szóló, Sting zenéjére épülő musicalt, amelynek premierjét március 15-én tartják Rómában.A zenét Michelangelo Buonarroti (1475-1564) freskói inspirálták.

Ötven éves lett a Hair

Ötven éve, 1967. október 17-én mutatták be a New York-i off-Broadway egyik kis színházában a Hair című musicalt, a hippikorszak kultuszművét, amelynek filmváltozatát 1979-ben Milos Forman készítette el. A Hair a hippikultúra és a vietnami háború elleni tiltakozás talán legismertebb alkotása, egy korszak lenyomata, amelynek dalait milliók fújják kívülről.

Hangemberek az Újszínházban

A magyar szinkron indulásáról, a szinkronszakma, a színpadi és a filmvilág nagyságairól is megemlékezik az Újszínház Hangemberek című új darabja, mondta Csernák János színművész az M1 aktuális csatornán.

Bormámor Hamvas művei alapján Szentendrén

Bormámor címmel borkóstolóval egybekötött modern zenés játékot mutatnak be Szentendrén Hamvas Béla művei alapján.

Szilágyi Tibor 75

Szilágyi Tibor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, rendező, kiváló művész augusztus 28-án töli be a hetvenötödik életévét.

Elhunyt Lórán Lenke

Életének 91. évében vasárnap elhunyt Lorán Lenke színésznő, a hírt a család közölte az MTI-vel.

Új Bánk bán a Nemzetiben

Megkezdődött az évad a budapesti Nemzeti Színházban, amely az idén ünnepli fennállásának 180. és jelenlegi épülete megnyitásának 15. évfordulóját.

Básti Juli kerek szülinapja

Augusztus 10-én ünnepli 60. születésnapját Básti Juli Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő. A színészlegenda Básti Lajos és Zolnay Zsuzsa Jászai-díjas színésznő leánya Budapesten született 1957. augusztus 10-én. Nagybátyja Zolnay Pál filmrendező volt.

Színház 10 éve a viszáki pajtában

Tízéves a Kaszás Attila Pajta Színház, amely az őrségi Viszákon hétfőtől egy héten át várja az érdeklődőket. Különleges hangulatú, kulturális élményekben gazdag lesz az idei, tizedik, jubileumi évad a Szarvas József színművész által életre hívott Kaszás Attila Pajta Színházban (KAPSZ), olvasható a szervezők MTI-hez eljuttatott közleményében.

Meghalt Schubert Éva

Nyolcvanhat éves korában elhunyt Schubert Éva Kossuth-díjas színész, érdemes művész, közölte a Főpolgármesteri Hivatal az MTI-vel. Családja tájékoztatása szerint a színésznőt hosszú szenvedés után kedden érte a halál.

Színház összes cikke »

To like or not to like?

hamlet online lead

Interjú Lakatos Dórával és Zewde Eszterrel, a Hamlet Online Facebook-dráma ötletgazdáival.

Mit csinál Hamlet online?

Lakatos Dóra (LD): Posztol és nem válaszol Claudius üzeneteire.

Zewde Eszter (ZE): Éli világát. Igazából pont az itt a lényeg, hogy Hamlet az online világot ugyanúgy használná, mint mi, ha ma élne. De tulajdonképpen ma is él, – ezért is hoztuk ezt létre –, ugyanúgy használja a Facebookot és az internetet, mint bárki más, korosztálytól függetlenül.

hamlet online

Honnan jött a projekt ötlete?

ZE: Az év elején részt vettünk Végh Ildikó, a Katona József Színház ifjúsági program vezetőjének kurzusán, amelyen a színházi előadásokat a dramaturg, a rendező, a színész szemszögéből jártuk körbe, és azon gondolkoztunk, hogyan lehetne interaktívabbá tenni, hogyan lehet közelebb hozni a színházat a nézőkhöz, azaz a résztvevőkhöz. Mivel nagyon sok filmes hallgató is jelentkezett a kurzusra, ezért a modern médiumok használatáról is sokat beszéltünk, és az volt az egyik feladat, hogy találjuk ki, miként lehetne a Hamletet feldolgozni a modern eszközök segítségével a közösségi oldalakra; milyen formában, stílusban, kik lennének a szereplők, mit írnának ki. Ezt kellett fejben megtervezni és annyira megszerettük ezt a projektet - egy harmadik filmdramaturg hallgatóval együtt -, hogy eldöntöttük: ezt meg kell csinálni.

LD: Még azon a héten elkezdtük megtervezni a szereplők posztjait, azt, hogy miként lehetne az előzményeket is bemutatni azok számára, akik nem olvasták a művet.

zewde eszter
Zewde Eszter

Ki a célközönségetek?

LD: A középiskolásokat céloztuk meg elsősorban, mert ők azok, akik kikerülik ezt a művet, holott elvileg kötelező olvasmány. Amikor én voltam középiskolás, engem sem ragadott meg, de amikor az ember érettebben újraolvassa, rájön, hogy izgalmas és élő mű, a kamaszokról, az útkeresésről szól, arról, hogy miként boldoguljak a világban, hogyan hozzak fontos döntéseket. Jó lenne, ha mások is észrevennék ezt, mikor szükségük lenne rá, és nem csak néhány évvel később. Az is jó lenne, ha rájönnének, hogy ez egy izgalmas mű, nem kriptába való, és hogy Shakespeare jó arc. Megnéztem a Facebook látogatottságunk statisztikai elemzését, és a látogatók többsége 18-24 év közötti nő.

hamlet online

ZE: A statisztikához kapcsolódóan el kell mondani, hogy a csapatunk tagjai, akik a szereplőket „viszik”, szintén 18 és 24 év közötti nők. Nyilván nem tudunk mindenkit elérni. Ami fontos nekünk, hogy itt van az internet és a velejárói, ez lefoglalja életünk nagy részét. Viszont itt a színház is, amit nagyon szeretünk, ami nagy múlttal rendelkezik – ezeknek össze kell találkozniuk, mert mindkettőnek fontos szerepet kéne betöltenie az életünkben. Próbáltunk keresni egy olyan pontot, amiben a kettőt ötvözni tudjuk: nem csak arról szól az élet, hogy a színházban vannak emberek, és helyben produkálnak valamit, hanem a színház körülöttünk van, és Shakespeare is, aki jó arc volt, megírta, hogy „színház az egész világ és színész benne minden ember”, csak haladni kell a korral.

LD: Az is célunk volt, hogy az emberek meglássák a drámaiságot az apró hétköznapi pillanatokban. Számunkra már evidens, hogy ezt látjuk és figyeljük, de hogy mások életét is megszépítsük, és rávilágítsunk, ahhoz rá kell mutatni ezekre, hogy ez egy színházi pillanat volt akkor is, amikor nem gondoltad volna.

hamlet online

Hogy kezdetetek hozzá?

LD: Vettünk egy nagy lapot, három filctollat, berácsoztuk és felírtuk az egyik oldalra, hogy milyen kulcspillanatok vannak a dráma elején, és melyek azok a fontos infók, amik már korábban megtörténtek, és valamiképpen jelezni kéne, például az öreg Hamlet halálát.

ZE: Aztán elkezdtünk karaktert építeni. Brainstormingoltunk azon, hogy milyenek lehetnének ma: milyen lehet a gondolkodó, kicsit borús hangulatú fiatalember, Hamlet, és mi lehet a lenyomata a Facebookon. Milyen zenét hallgat Ophelia? Eztán kitettünk egy felhívást volt és jelenlegi hallgatók számára, hogy akinek van kedve, csatlakozzon, vállaljon el egy karaktert.

hamlet online

Hány karakter van?

ZE: 12 került be, de a drámában 21 van.

Miért volt fontos, hogy ezekre a karakterekre külön ember legyen?

LD: Anno még hárman kezdtünk el ötletelni, hogy milyen legyen egy karakter, ki, mit, mikor posztolhatna, és úgy éreztünk, hogy ehhez kevesen vagyunk. Nehéz végiggondolni úgy egy karaktert, hogy közben az is a fejünkben van, hogy a másik karakter vajon hogy reagálna erre. Nyilván színesebb lesz a paletta, ha több ember beledobja az ötletét. Másrészt, ha négy különböző személyiségű ember rak össze egy karaktert, az több, mintha egy ember ülne le és írná meg a szövegkönyvet, mert lehet, hogy a negyedik karakterre már elfogynak a frappáns gondolatok.

ZE: Megadtuk, milyen fontos események vannak, amelyek elhagyhatatlanok a dráma szempontjából, de minden másban szabad kezet adtunk, nem „rendeztük meg” őket. Szeretnénk, ha azt éreznék az emberek, hogy ez itt és ma történik, hiszen valaki becsekkolhat a Gellért-hegyről, hogy ott épp virágot szed Ophélia, vagy valaki épp a reptéren van, utazni készül – ezzel szerettük volna élővé tenni és ehhez az kell, hogy ők éljenek benne, ezáltal nem szabhatjuk meg, hogy mit csináljanak.

Lakatos Dóra hamlet online
Lakatos Dóra

Milyen hosszúra terveztétek?

ZE: Május 31-én lesz vége. Kicsit gyors tempóban haladunk, de ez azért is van, mert úgy döntöttünk, hogy nem érdemes elhúzni. Eredetileg egy hónap lett volna, de attól féltünk, hogy elfelejtődik: az elején van egy nagy izgalom, de ha utána nincs folyamatosan fenntartva, akkor a figyelem elkalandozik. Így jobban egyben van, követhető, emlékezhetünk, hogy tegnap mi történt, nem kell 3-4 napi posztokat visszakeresni.

LD: A mai felpörgött világhoz így jobban is passzol.

ZE: Kicsit szerettük volna indokot adni a diákoknak, hogy elővegyék a telefonjukat az órán, de nem ez volt az alapcélunk.

LD: De ha már előveszik, akkor már olyat nézzenek, aminek haszna van, tanul belőle, inspirálja. A Nádasdy-féle Hamlet-fordítás is több mint 10 éves, ez már nem 15 évesek nyelvezete. Viszont hátha kedvet kapnak, ha végignézték a szereplők útját, és akkor a drámán keresztül is jobban értik, vagy nagyobb kíváncsisággal fordulnak feléje.

Rögzítitek valahova a „drámátokat”?

ZE: Print screenek lesznek és tervezzük, hogy mikor vége lesz a projektnek, akkor készítünk egy portfóliót is, azért, hogy érezzük: volt egy kis végkimenetele, lezárása, hogy másoknak is odaadhassuk, aki lemaradt róla.

hamletonline

Lesz záróbuli?

ZE: Igen.

LD: Megérkezik Fortinbras.

ZE: És erre szeretnénk meghívni mindenkit, akit ez érdekel: egy félig színházi eseményt szeretnénk létrehozni, ezután pedig csapunk egy bulit.

Színházi berkekben Magyarországon ti vagytok az első transmedia storytellerek. Mondta ezt már nektek eddig valaki?

ZE: Nem, ezt még nem, de egész jól leírja a projektünket. Elég nehéz kutatni azt, hogy hol volt hasonló: Pécsett az ottani gimnazisták már hoztak létre profilokat, de ők nem játszották végig drámát, hanem számukra a karakterépítés volt fontos. De ilyen, hogy végigélnek egy egész drámát, még nem volt itthon a Facebookon. Mi színházi nevelést tanulunk, nagyon fontos benne a résztvevők hozzáállása és az interaktivitás, az élőben való reagálás. Mikor ott van egy csoport, akkor ez egyszerűbb, de próbálunk a dráma folyamán felhívásokat tenni arra, hogy a közönség beszélgessen a szereplőkkel, posztoljanak nekik, küldjenek videót például a koronázásra. Hogy érezzék, hogy akkor és ott ők is alattvalók és részesei lesznek ennek a történetnek. Élvezzék ki. Ez még gyerekcipőben jár, bár Opheliával szeretnek csetelni…

hamletonline
Koronázási video

Előnye a Hamletnek, hogy ismert.

LD: Igen, de nem egy lerágott csont, a cselekménye nem annyira ismert, mint a Rómeó és Júliáé.

ZE: Annyira viszont ismert, hogy várjanak bizonyos részeket belőle, ami számunkra nagy kihívást jelenthet. Ilyen kritikus pont az egérfogó-jelenet, de a szellemmel is sokat vacakoltunk. Azért is jó választás a Hamlet, mert aki mégsem ismeri, és elveszik a posztok között - mint mikor egy előadásban lemarad egyetlen gesztusról és nem ért onnan kezdve semmit – akkor sem veszti el az érdeklődését.

LD: Arra is figyelünk, hogy a fő eseményeket a Hamlet online oldalán is végig lehessen követni, ha egy-egy szereplő jobban érdekel valakit, akkor rákattint a profiljára, viszont ha cselekmény, akkor az oldalára. Így dönti el, hogy a főszálat követi vagy a szereplőket böngészi. Ez most egy kísérleti projekt: megnézzük, hogy működik, mik a nehézségei, mi az, amire rá lehet erősíteni, stb. Legközelebb egy olyan drámát kéne feldobni, ami nem feltétlenül ismert, viszont valamilyen szinten hozzá tud szólni az is, aki még csak a dráma címével találkozott. Ez már egy teljes éves projekt lenne, amit középiskolásokkal dolgoznánk ki: az első félévet a drámaelemzésre és a karakterépítésre szánnánk, majd kezdhetnénk megszerkeszteni a profilokat, és fél év után már élő, lélegző személyek lennének, és annak, aki viszi a profilt már könnyebb lenne, és meglenne a szereplők előtörténete is.

ZE: Én ezt még ennyire pontosan nem gondoltam végig. Legközelebb olyasmit próbálnék ki, hogy nem egy hosszabb időintervallumban zajlana a darab, hanem az lenne a lényeg, hogy egyszerre lenne jelen időben itt, telefonon, interneten és élőszóban is. Valahogy fuzionálni szeretném a jelent és a cyberlétet. De ez inkább egy előadás lenne.

Az interjút készítette: Bakk Ágnes

• Publikálva: 2016.05.31. 10:08 • Címke: digitalizálás, interjú