a rovat írásai

East az Arénában

Több mint négy évtizeddel ezelőtt indult életművét átívelő, története legnagyobb szabású koncertjére készül az East együttes. A hazai progresszív rockszíntér kiemelkedő formációja október 23-án, a nemzeti ünnepen lép fel a Budapest Sportarénában számos vendéggel.

Michael Nyman az Erkelben

Michael Nyman zenéi szólalnak meg a budapesti Erkel Színházban november 6-án a Michael Nyman Band közreműködésével.

Meghalt Aradszky László

Elhunyt Aradszky László táncdalénekes. A hatvanas évek egyik legnagyobb sztárelőadója vasárnap este halt meg, életének 83. évében, közölte a család hétfőn.

Karmesterverseny Kobajasi Kenicsiróval

Az Erkel Színházban kezdődik a Solti György világhírű karmesterről elnevezett Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny kedden a Filharmónia Magyarország szervezésében, a vendégkarmester az 1974-es karmesterverseny győztese, Kobajasi Kenicsiró lesz.

Pisztolyok dőltek Marilyn Mansonra

Rádőlt a díszlet egy része Marilyn Manson amerikai sztárra szombati New York-i koncertjén, a 48 éves zenészt kórházba szállították, a koncertet félbehagyták.

Új lemez és koncert: 55 éves az Omega!

Volt egyszer egy Vadkelet címmel új lemezzel és december 28-án a Papp László Budapest Sportarénában koncerttel ünnepli 55. születésnapját az Omega együttes. A csapat szombaton első koncertjük helyszínén, az egykori Várklubban idézte fel a múltat és beszélt a jelenről.

A fél Pink Floyd újra Pompejiben

A világpremierrel egy időben, csütörtöktől látható a magyarországi mozikban a Live At Pompeii, David Gilmour, a Pink Floyd egykori legendás gitáros-énekese koncertfilmje. A zenész tavaly csaknem fél évszázad után lépett fel újra a pompeji amfiteátrumban.

Parádés évadnyitót tart az Opera

Az Andrássy úti évadnyitánnyal, szabadtéri előadásokkal és divatbemutatóval, az Erkel Színházban pedig hangversennyel kezdődik szombaton a Magyar Állami Operaház 2017/18-as budapesti évada.

Új U2 album a láthatáron!

Ízelítőül bemutatta új albuma egyik számát, a The Blackout című dalt a U2.

Brünnhilde megsérült, egy férfi bújt a jelmezébe

Megsérült a Bayreuthi Ünnepi Játékok záróelőadásán Catherine Foster. Az operaénekesnő a második felvonásra már nem tudott visszatérni, a színpad széléről énekelte tovább Brünnhildét. Szerepét a rendezőasszisztens, ráadásul egy férfi vette át Az istenek alkonyában.

Lord 45

A jubileumi Aréna-koncertje után új, 45 című lemezét mutatja be csütörtökön a Lord zenekar a Budapest Parkban.

Zene összes cikke »

​Elhunyt a dzsessz történetének legjelentősebb hangmérnöke

gender_lead91 éves korában elhunyt Rudy van Gelder amerikai hangmérnök, akinek nevéhez a dzsessztörténet legjelentősebb albumainak sokasága fűződik.

A zeneiparban meghatározó szerepe van a hangmérnöknek, és a dzsessz világában ezen a téren Rudy van Gelder alkotta a legnagyobbat. A műfaj olyan óriásaival dolgozott együtt, mint Miles Davis, Herbie Hancock, Thelonious Monk, Sonny Rollins vagy Horace Silver. Az ő vezetésével rögzítették 1964-ben John Coltrane A Love Supreme című lemezét is, amelyet sokan minden idők legjobb dzsesszalbumának tartanak, de az ő nevéhez fűződik Miles Davis Walkin' és Herbie Hancock Maiden Voyage című albumának felvétele is. „Nincsenek szavak annak leírására, hogy milyen fontos szerepet játszott a dzsessztörténetben” – hangoztatta a halálhírt bejelentő közleményében a híres Blue Note Records lemezkiadó, amelynél van Gelder évtizedeken át dolgozott vezető hangmérnökként.

gelder
forrás: americanhistory.si.edu

Van Gelder látszerésznek tanult, de az 1940-es években a New York-i dzsesszkoncertek hatására a műfaj nagy rajongója lett, és úgy döntött, hogy inkább a hangmérnöki pályát választja. Az első felvételeket szülei New Jersey-i házában rögzítette, ellenállhatatlanul alacsony árakkal odacsalogatva az előadókat New Yorkból. Közben optikusként is dolgozott, hogy legyen pénze az anyagbeszerzésre. Rudy van Gelder 1953-ban szegődött el hangmérnöknek a Blue Labelhez, amelyet lenyűgözött hangfelvételeinek különleges minősége. A van Gelder-hang és lemezkiadó neve olyannyira összefonódott, hogy a szakmában elterjedt a „Blue Note-hangzás” fogalma.
   
A legendás hangmérnöknek a Neumann U47 német mikrofonok megbuherálásával sikerült megragadnia a hangszerek és a zenészek lényegét. Egy 2012-es visszaemlékezésében azt írta, hogy annak idején a korabeli technika teljesen képtelen volt visszaadni az élő koncertek hangzását, neki kellett kikísérleteznie a lehető legélethűbb hangrögzítési módot.

MTI

• Publikálva: 2016.08.26. 20:15