a rovat írásai

Abbahagyta a három Oscar tulajdonosa

Daniel Day-Lewis visszavonul a színészettől. A háromszoros Oscar-díjas művész szóvivője szűk szavú közleményben tudatta ezt a Variety magazinnal. Day-Lewis egyszer már felhagyott a színészettel, akkor cipőket varrt Olaszországban.

​Nicole Kidman 50

Nicole Kidman Oscar-díjas ausztrál színésznő június 20-án ünnepli ötvenedik születésnapját. A nevezetes eseményhez közeledve néha úgy érzi, nem kellene ennyit dolgoznia, de a munkája a szenvedélye. Úgy próbálok játszani, mintha huszonegy éves lennék, és csak most kezdtem volna a pályafutásomat, nyilatkozta.

Forog már a Valami Amerika 3

Elkezdődött Herendi Gábor nagysikerű filmsorozata, a Valami Amerika harmadik részének forgatása a hétvégén. A munkálatok a tervek szerint augusztus 2-ig tartanak, a film 2018. február 15-én kerül a magyar mozikba.

Krimit forgatott a Liza, a rókatündér rendezője

Befejezte új filmje, az X. 45 napos forgatását Ujj Mészáros Károly, a Liza, a rókatündér rendezője, tájékoztatott a produkció.

Jezsuita filmszemle: téma a Másik

A Faludi Ferenc Akadémia nemzetközi amatőrfilmes szemléjének és fotópályázatának témája idén: a Másik. A szervezők október 9-ig várják az alkotásokat.

​Terry Gilliam 17 év után befejezte filmjét

Terry Gilliam 17 év után befejezte a The Man Who Killed Don Quixote (Az ember, aki megölte Don Quijotét) című filmje forgatását, az örömbe azonban üröm is vegyül, mert Portugáliában azzal vádolják a stábját, hogy forgatás közben megrongálta az ország legjelentősebb történelmi és kulturális emlékhelyét, a 12. századi Krisztus-rendi kolostort a közép-portugáliai Tomarban.

Rossellini, a neorealizmus atyja

Negyven éve, 1977. június 3-án hunyt el Roberto Rossellini olasz filmrendező, a neorealizmus atyja.

Libanonban nem harcolhat a Wonder Woman

A libanoni gazdasági minisztérium felszólította az ország nemzetbiztonsági ügynökségét, hogy tiltsa be a Wonder Woman című amerikai kalandfilmet, mert a főszereplő, Gal Gadot izraeli. A filmet végül betiltották, a vetítési tilalmat a belügyminisztérium rendelte el szerdán, néhány órával a forgalmazás megkezdése előtt.

Morgan Freeman pilóta szeretett volna lenni

Nyolcvanadik születésnapját ünnepli június 1-jén Morgan Freeman Oscar-díjas amerikai színész, aki későn érő típus: harmincévesen még nem volt biztos benne, hogy élete végéig színész akar-e lenni, negyvenévesen kezdett igazán ismertté válni, és csak ötvenévesen érte utol a világhír.

Svédországba került a Pálma

A svéd Ruben Östlund The Square (A négyzet) című alkotása nyerte el vasárnap az Arany Pálmát a 70. cannes-i fesztiválon. A 2014-ben a Lavina című tragikomédiájával az Un Certain regard (Egy bizonyos nézőpont) válogatásban nagydíjat nyert alkotó ismét egy keserű, de a korábbinál sokkal összetettebb, meglepő és abszurd fordulatokkal teli szatírát forgatott.

Az ifjabb Bondok tisztelegtek Roger Moore előtt

Daniel Craig és Pierce Brosnan is lerótta tiszteletét a 89 éves korában kedden elhunyt Roger Moore előtt – számolt be róla a BBC News.

Film összes cikke »

Rossz film arról, ami rossz

filmlead

Minek írjak fogalmazást arról, ami rossz – mondta egyik reggel iskolába indulván a kislányom, és azon nyomban eszembe jutott az előző este látott thriller, A lány a vonaton. Minek csinálnak annyi filmet arról, ami rossz, mert ez a film is igazából a rosszról szól, mindenféle bajok és bűnök vannak benne, még gyilkosság is. Aztán Tate Taylor filmje – bármennyire ajnározták is néhány fórumon – igazából duplán rossz film. Először is az élet rossz oldaláról szól, másodszor pedig enyhén szólva rosszul van elkészítve. Menjünk hát e rosszak között sorjában.

Kezdjük ott, hogy sokféle ember van: olyan is, aki szívesen merül bele mások nyüglődésébe, szenvedéseibe, miközben örül annak, hogy nem vele történnek meg ezek a dolgok. Ennek az embernek talán jóval kerekebb a világ, mint annak, aki megpróbál együtt érezni minden szenvedő embertársával, beleképzeli magát a helyzetükbe meg ilyenek. Egy-egy ilyen amerikai thriller például kielégíti valahol mindkét típus igényeit. Kellőképpen elborzasztja, és ezáltal sorsával megelégedetté teszi az előbb megismert típust, és egészen elszomorítja a másikat. Mert tényleg szomorú egy harmincas éveiben járó csapatot állít elénk az egekbe magasztalt amerikai szerző, Paula Hawkins most megfilmesített regényében.  Főszereplőnek ott van egy érzékeny, de gyermektelenségre ítélt, ez életben és a férjében is csalódott, egyre többet vodkázó nő. Aztán a másik hölgy sem kevésbé súlyos eset, ő összefekszik mindenkivel, amit igyekszik a forgatókönyv ifjan szült gyermekének elvesztésével megtámogatni. Harmadiknak hagytam a még legnormálisabbat, aki tudja, hogy csalja a férje, ezért gyermekének gondozásába menekül. De azért beljebb hajtja majd a sebbe azt a dugóhúzót a film fináléjában. Amúgy mindhárman az öntudatos nő divatos kategóriájába tartoznak, ahogyan ez megszokott már a fejlettebb világban.

lány a vonaton 

És akkor is meg is állnék a történet elmesélésében, talán csak annyit tennék hozzá még, hogy a hősök az alsó középosztályból valók, tudják, a tornyocskás deszkaházak és az előkerti grillek világa, ami most egy az elővárosi vonatról jól látható utca. Ezt a világot egy itt leírhatatlan jelzővel ellátott bébigyárként aposztrofálja a másodszorra bemutatott hősnő. És jók az autók, és természetesen a harapott almás cég telekommunikációs eszközeivel van felszerelve mindenki. Még a hónapok óta alkoholista, és munkanélküli főhős, Rachel Watson is, akit az amúgy igazán tehetséges Emiliy Blunt (Sorsügynökség, A holnap határa, Sicario – A bérgyilkos) alakít néha talán túl modorosan. Ennek okát azt hiszem a rendezői utasításokban, és koncepcióban kell keresnünk, Tate Taylor végül is nem tett le még olyan egetverőt az asztalra, A James Brown sztori 2014-ből volt a legutóbbi filmje, nem is került magyar forgalmazásba. Talán miatta látjuk annyiszor részegen bóklászni, emlékezetet veszteni szegény Blunt-ot, akiről így aztán már a végén, a fináléban sem hisszük el, hogy birtokában van-e szellemi képességeinek. A férfi főszereplő, Justin Theroux (Amerika pszicho, A sötétség útja – Mulholland Drive, Miami Vice, Trópusi vihar, Vasember2) sokat foglalkoztatott színész, rendes iparos, de valahogy itt se a nőfaló macsót, se a velejéig gonoszt nem tudja hitelesen megmutatni. Mondjuk e kettőt összehozni nem is lehet annyira egyszerű, de valahogy most nem jön át a vásznon, hogy az a sokat látott sármos gonosz lenne.

lány a vonaton

Aztán több nincs is nagyon a filmben, az 1 óra 12 perces iparosmunka eleje - ahogyan állítólag a mindenféle fontos listákat sokáig vezető könyvé is - az unalomba fullad, az idősíkok zagyválásával nem egyszerű érzékelhető feszültséget teremteni. Aztán persze a végére felpörögnek az események, de szerintem akkor már késő, az unalmat és a katyvaszt nem lehet egy véres dugóhúzóval feledtetni.

Pálffy Lajos

 

• Publikálva: 2017.02.27. 14:46

Magyar játékfilmek