a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

Rossz film arról, ami rossz

filmlead

Minek írjak fogalmazást arról, ami rossz – mondta egyik reggel iskolába indulván a kislányom, és azon nyomban eszembe jutott az előző este látott thriller, A lány a vonaton. Minek csinálnak annyi filmet arról, ami rossz, mert ez a film is igazából a rosszról szól, mindenféle bajok és bűnök vannak benne, még gyilkosság is. Aztán Tate Taylor filmje – bármennyire ajnározták is néhány fórumon – igazából duplán rossz film. Először is az élet rossz oldaláról szól, másodszor pedig enyhén szólva rosszul van elkészítve. Menjünk hát e rosszak között sorjában.

Kezdjük ott, hogy sokféle ember van: olyan is, aki szívesen merül bele mások nyüglődésébe, szenvedéseibe, miközben örül annak, hogy nem vele történnek meg ezek a dolgok. Ennek az embernek talán jóval kerekebb a világ, mint annak, aki megpróbál együtt érezni minden szenvedő embertársával, beleképzeli magát a helyzetükbe meg ilyenek. Egy-egy ilyen amerikai thriller például kielégíti valahol mindkét típus igényeit. Kellőképpen elborzasztja, és ezáltal sorsával megelégedetté teszi az előbb megismert típust, és egészen elszomorítja a másikat. Mert tényleg szomorú egy harmincas éveiben járó csapatot állít elénk az egekbe magasztalt amerikai szerző, Paula Hawkins most megfilmesített regényében.  Főszereplőnek ott van egy érzékeny, de gyermektelenségre ítélt, ez életben és a férjében is csalódott, egyre többet vodkázó nő. Aztán a másik hölgy sem kevésbé súlyos eset, ő összefekszik mindenkivel, amit igyekszik a forgatókönyv ifjan szült gyermekének elvesztésével megtámogatni. Harmadiknak hagytam a még legnormálisabbat, aki tudja, hogy csalja a férje, ezért gyermekének gondozásába menekül. De azért beljebb hajtja majd a sebbe azt a dugóhúzót a film fináléjában. Amúgy mindhárman az öntudatos nő divatos kategóriájába tartoznak, ahogyan ez megszokott már a fejlettebb világban.

lány a vonaton 

És akkor is meg is állnék a történet elmesélésében, talán csak annyit tennék hozzá még, hogy a hősök az alsó középosztályból valók, tudják, a tornyocskás deszkaházak és az előkerti grillek világa, ami most egy az elővárosi vonatról jól látható utca. Ezt a világot egy itt leírhatatlan jelzővel ellátott bébigyárként aposztrofálja a másodszorra bemutatott hősnő. És jók az autók, és természetesen a harapott almás cég telekommunikációs eszközeivel van felszerelve mindenki. Még a hónapok óta alkoholista, és munkanélküli főhős, Rachel Watson is, akit az amúgy igazán tehetséges Emiliy Blunt (Sorsügynökség, A holnap határa, Sicario – A bérgyilkos) alakít néha talán túl modorosan. Ennek okát azt hiszem a rendezői utasításokban, és koncepcióban kell keresnünk, Tate Taylor végül is nem tett le még olyan egetverőt az asztalra, A James Brown sztori 2014-ből volt a legutóbbi filmje, nem is került magyar forgalmazásba. Talán miatta látjuk annyiszor részegen bóklászni, emlékezetet veszteni szegény Blunt-ot, akiről így aztán már a végén, a fináléban sem hisszük el, hogy birtokában van-e szellemi képességeinek. A férfi főszereplő, Justin Theroux (Amerika pszicho, A sötétség útja – Mulholland Drive, Miami Vice, Trópusi vihar, Vasember2) sokat foglalkoztatott színész, rendes iparos, de valahogy itt se a nőfaló macsót, se a velejéig gonoszt nem tudja hitelesen megmutatni. Mondjuk e kettőt összehozni nem is lehet annyira egyszerű, de valahogy most nem jön át a vásznon, hogy az a sokat látott sármos gonosz lenne.

lány a vonaton

Aztán több nincs is nagyon a filmben, az 1 óra 12 perces iparosmunka eleje - ahogyan állítólag a mindenféle fontos listákat sokáig vezető könyvé is - az unalomba fullad, az idősíkok zagyválásával nem egyszerű érzékelhető feszültséget teremteni. Aztán persze a végére felpörögnek az események, de szerintem akkor már késő, az unalmat és a katyvaszt nem lehet egy véres dugóhúzóval feledtetni.

Pálffy Lajos

 

• Publikálva: 2017.02.27. 14:46

Magyar játékfilmek