a rovat írásai

Gyémántokkal rakják ki az Arany Pálmát

A cannes-i filmfesztivál történetében első ízben idén gyémántokkal rakják ki a fődíjat, az Arany Pálmát a 70. évforduló alkalmából - jelentette be kedden a Chopard svájci ékszerház. Időközben bejelentették: Jessica Chastain és Will Smith amerikai színészek, az Oscar-díjas olasz rendező, Paolo Sorrentino és Maren Ade, a Toni Erdmann című film német rendezője is ott lesz a 70. cannes-i filmfesztivál hivatalos versenyprogramja kilenctagú zsűrijében.

2020-ben jön a következő Avatar!

James Cameron bejelentette a következő négy Avatar-film forgalmazásának időpontját, az első folytatást 2020-ban láthatja a közönség.

Készül minden idők legdrágább indiai filmje

Az ősi szanszkrit eposz, a Mahábharáta megfilmesítését tervezik Indiában. A film az eddigi legnagyobb költségvetésű indiai produkció lesz a The Guardian beszámolója szerint.

Mindig komiszul bánt a nőkkel, azok annál jobban szerették

Hogy megy az idő, nyolcvan éves lett Jack Nicholson! És eme kerek számnál ismét végigtekintve pályafutását megállapíthatjuk, hogy 3 Oscar-díjával és kilenc jelölésével minden idők egyik legnagyobb filmszínészéről van szó. Szigorúan filmszínészről, mert a színpadon nem igen jeleskedett eme hosszú pályafutás alatt. És a dicsőséget talán az is árnyalja, hogy szinte kivétel nélkül jeles rendezőkkel dolgozott. Igaz, azok is nyilván csak azért forgattak vele, mert jó, nagyon jó a szakmájában.

Cannes 70: két magyar rendező is versenyben

Két magyar rendező filmje is meghívást kapott a május 17. és 28. között zajló 70. cannes-i filmfesztivál hivatalos programjába: Mundruczó Kornél legújabb filmje az Arany Pálmáért versenyezhet, Kristóf György szlovák-magyar-cseh-francia-lett koprodukcióban készült első játékfilmjét, az Out című alkotás pedig a második legjelentősebb szekcióba, az Un Certain regard (Egy bizonyos nézőpont) című válogatásba került be – jelentette be csütörtökön Thierry Frémaux, a világ legjelentősebb filmes szemléjének művészeti igazgatója párizsi sajtótájékoztatóján.

Stallone csalással vádolja a Warners Bros. filmstúdiót

Csalással, szerződésszegéssel és tisztességtelen üzleti praktikákkal vádolja a Warners Bros. filmstúdiót Sylvester Stallone.

Mel Gibson Passiója az Erkelben

Mel Gibson három Oscar-díjra jelölt A passió című filmjét vetíti nagypénteken, április 14-én az Erkel Színház.

Filmeket festett, minden kocka egy-egy önálló műalkotás

Az idő szalad, 75 éves lett Peter Greenaway, minden idők legfestőibb filmrendezője, aki négy vizuális gyönyörökben tobzódó opusz után kevésbé élvezhető alkotásokkal állt elő. Festőművésznek készült, úgy látszik, ez is kell ahhoz, hogy a történet ne nyomja agyon a látványt. mert mégis csak egy olyan médiumról van szó, ahol a képi világ a legfontosabb, talán. Greenaway persze 75 évesen is aktív, fest és multimédiás műfajokban utazik, de olyan szemet gyönyörködtető nagyjátékfilmet, mint A rajzoló szerződése, vagy a Z és két nulla, már valószínűleg nem fog készíteni.

Nolan új filmje nem lesz ott Cannes-ban

Christopher Nolan második világháborús új filmjét nem fogják vetíteni az idei cannes-i filmfesztiválon, mert a Dunkirk című alkotás egész egyszerűen nem fog elkészülni a mustráig – jelentette be az angol filmrendező, véget vetve a produkció esetleges cannes-i szereplésével kapcsolatos találgatásoknak.

Skandináv krimi jön a rókatündér után

Megkezdődött Ujj Mészáros Károly (Liza, a rókatündér) második mozifilmje, az X. című skandináv típusú krimi forgatása Budapesten. A mozifilm főbb szerepeiben Kulka János, Balsai Móni, Schmied Zoltán és Bede-Fazekas Szabolcs lesz látható – közölték a film alkotói az MTI-vel.

A fiatal Claudia Cardinale a 70. fesztivál plakátján

A római háztetőkön táncra perdülő fiatal Claudia Cardinale látható a 70. cannes-i fesztivál hivatalos plakátján. A sajtónak szerdán bemutatott vörös hátterű plakát az olasz filmsztár egy 1959-es fotója alapján készült.

Film összes cikke »

Rossz film arról, ami rossz

filmlead

Minek írjak fogalmazást arról, ami rossz – mondta egyik reggel iskolába indulván a kislányom, és azon nyomban eszembe jutott az előző este látott thriller, A lány a vonaton. Minek csinálnak annyi filmet arról, ami rossz, mert ez a film is igazából a rosszról szól, mindenféle bajok és bűnök vannak benne, még gyilkosság is. Aztán Tate Taylor filmje – bármennyire ajnározták is néhány fórumon – igazából duplán rossz film. Először is az élet rossz oldaláról szól, másodszor pedig enyhén szólva rosszul van elkészítve. Menjünk hát e rosszak között sorjában.

Kezdjük ott, hogy sokféle ember van: olyan is, aki szívesen merül bele mások nyüglődésébe, szenvedéseibe, miközben örül annak, hogy nem vele történnek meg ezek a dolgok. Ennek az embernek talán jóval kerekebb a világ, mint annak, aki megpróbál együtt érezni minden szenvedő embertársával, beleképzeli magát a helyzetükbe meg ilyenek. Egy-egy ilyen amerikai thriller például kielégíti valahol mindkét típus igényeit. Kellőképpen elborzasztja, és ezáltal sorsával megelégedetté teszi az előbb megismert típust, és egészen elszomorítja a másikat. Mert tényleg szomorú egy harmincas éveiben járó csapatot állít elénk az egekbe magasztalt amerikai szerző, Paula Hawkins most megfilmesített regényében.  Főszereplőnek ott van egy érzékeny, de gyermektelenségre ítélt, ez életben és a férjében is csalódott, egyre többet vodkázó nő. Aztán a másik hölgy sem kevésbé súlyos eset, ő összefekszik mindenkivel, amit igyekszik a forgatókönyv ifjan szült gyermekének elvesztésével megtámogatni. Harmadiknak hagytam a még legnormálisabbat, aki tudja, hogy csalja a férje, ezért gyermekének gondozásába menekül. De azért beljebb hajtja majd a sebbe azt a dugóhúzót a film fináléjában. Amúgy mindhárman az öntudatos nő divatos kategóriájába tartoznak, ahogyan ez megszokott már a fejlettebb világban.

lány a vonaton 

És akkor is meg is állnék a történet elmesélésében, talán csak annyit tennék hozzá még, hogy a hősök az alsó középosztályból valók, tudják, a tornyocskás deszkaházak és az előkerti grillek világa, ami most egy az elővárosi vonatról jól látható utca. Ezt a világot egy itt leírhatatlan jelzővel ellátott bébigyárként aposztrofálja a másodszorra bemutatott hősnő. És jók az autók, és természetesen a harapott almás cég telekommunikációs eszközeivel van felszerelve mindenki. Még a hónapok óta alkoholista, és munkanélküli főhős, Rachel Watson is, akit az amúgy igazán tehetséges Emiliy Blunt (Sorsügynökség, A holnap határa, Sicario – A bérgyilkos) alakít néha talán túl modorosan. Ennek okát azt hiszem a rendezői utasításokban, és koncepcióban kell keresnünk, Tate Taylor végül is nem tett le még olyan egetverőt az asztalra, A James Brown sztori 2014-ből volt a legutóbbi filmje, nem is került magyar forgalmazásba. Talán miatta látjuk annyiszor részegen bóklászni, emlékezetet veszteni szegény Blunt-ot, akiről így aztán már a végén, a fináléban sem hisszük el, hogy birtokában van-e szellemi képességeinek. A férfi főszereplő, Justin Theroux (Amerika pszicho, A sötétség útja – Mulholland Drive, Miami Vice, Trópusi vihar, Vasember2) sokat foglalkoztatott színész, rendes iparos, de valahogy itt se a nőfaló macsót, se a velejéig gonoszt nem tudja hitelesen megmutatni. Mondjuk e kettőt összehozni nem is lehet annyira egyszerű, de valahogy most nem jön át a vásznon, hogy az a sokat látott sármos gonosz lenne.

lány a vonaton

Aztán több nincs is nagyon a filmben, az 1 óra 12 perces iparosmunka eleje - ahogyan állítólag a mindenféle fontos listákat sokáig vezető könyvé is - az unalomba fullad, az idősíkok zagyválásával nem egyszerű érzékelhető feszültséget teremteni. Aztán persze a végére felpörögnek az események, de szerintem akkor már késő, az unalmat és a katyvaszt nem lehet egy véres dugóhúzóval feledtetni.

Pálffy Lajos

 

• Publikálva: 2017.02.27. 14:46

Magyar játékfilmek