a rovat írásai

A kegyelemből agyonlőtt aradi ezredes

Igen, a 200 éve született örmény származású Lázár Vilmos nem is volt tábornok, csak az ezredesi rendfokozatot érte el, mégis halálra ítélték és kivégezték. Mivel éppen osztrák tábornoknak, Wallmoden altábornagynak adta meg magát, kegyelemből por és golyó általi halálra ítéltetett, nem akasztották, mint egy köztörvényest.

Milyen is volt ’56 egy vasi, vagy zalai faluban?

Mindenki ismeri 1956 októberének fővárosi eseményeit, arról viszont kevesebb szó esik, hogyan zajlott a forradalom és a hatalomátvétel mondjuk egy kis vasi, vagy zalai faluban. Ahol leginkább a rádiót hallgatva tudtak tájékozódni az emberek. A kérdést egy az adatbázisunkban fellelhető dokumentum segítségével próbáljuk megválaszolni.

Prágáé a Szláv eposz

Prága a jogos tulajdonosa Alfons Mucha Szláv eposz című  festményciklusának, nem a Mucha család, döntött a prágai városi bíróság. A Szláv eposz tulajdonjogát John Mucha, Alfons Muchának, a szecesszió világhírű cseh mesterének unokája 2016-ban vitte bíróság elé.

Zárásig ingyenes a Nemzeti Ige-Idők című tárlata

A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) miniszteri keretének terhére a november 5-i zárásig ingyenesen tekintheti meg minden látogató a Magyar Nemzeti Múzeum Ige-Idők című kiállítását, jelentette be Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere.

Utazás a 19. századba: teljes pompájában tündököl a zugligeti indóház

A Hűvösvölgybe tartó 56-os villamos vonalán még meglévő 19. századi, fából készített megállókhoz hasonló épületet tettek rendbe a Zugligetben. Az 1868-ban átadott zugligeti lóvasútvonal végállomásán 1885-re készült el a ma is látható indóház, amiben még tíz évvel ezelőtt is bérlakások voltak, állapota pedig folyamatosan romlott. Egészen mostanáig.

Seuso kincsei Fehérvárra utaznak

Vidéken először Székesfehérváron lesz látható a teljes Seuso-kincs, a Szent István Király Múzeum lesz ugyanis az október 29-én induló magyarországi vándorkiállítás első állomása.

Újra üvölt a palmürai oroszlán

Helyreállították és vasárnap Damaszkuszban kiállították a híres palmürai oroszlánszobrot, amelyet az Iszlám Állam terrorszervezet fegyveresei súlyosan megrongáltak a szíriai romváros első, 2015-ös megszállása alatt.

Érosz a Nagy Háborúban – kiállítás 16-os karikával

Nem kis feladatra vállalkozott a kecskeméti Katona József Múzeum szakembergárdája, amikor eldöntötték, hogy a Nagy Háború centenáriumára összehoznak egy tábori bordélyokat bemutató utazó kiállítást. A háború pillangói főcímmel futó kamaratárlat aztán nem véletlenül nagy népszerűségnek örvendezett eddigi állomáshelyein.

A kastély újra a régi fényében tündököl majd

Mintegy 19 millió lejjel (1,29 milliárd forinttal) támogatja az Európai Regionális Fejlesztési Alap a Kolozs megyei önkormányzat tulajdonában levő válaszúti (Rascruci) Bánffy-kastély felújítását, közölte csütörtökön a romániai Regionális Fejlesztés, Közigazgatás és Európai Források Minisztériuma.

Sissi és Magyarország Kínában

A Magyar Nemzeti Múzeum 2017 júniusában nagyszabású kiállítást nyitott a Sanghaj Múzeumban „Sissi és Magyarország – a magyar arisztokrácia fényűző élete a 17-19. században” címmel, amelyet csaknem 700 000 látogató tekintett meg. A kiállítás most tovább vándorolt: szeptember 27-én Pekingben, a Tiltott városban nyitják meg, ahol a közönség január 3-ig látogathatja – közölte a Nemzeti Múzeum.

Itt a Spintharus davidbowiei!

Hírességekről, többek között Barack Obamáról és feleségéről, Michelle-ről, David Bowie-ról és David Attenborough-ról neveztek el 15 újonnan felfedezett pókfajt, amelyeket a Vermonti Egyetem tudósai és hallgatói azonosítottak.

Művelődés összes cikke »

Szerelmes pap és jeles filozófus

Abélard leadPierre Abélard francia teológus, filozófus, akinek nevét elsősorban a tanítványához, Héloise-hoz fűződő legendás szerelme miatt őrizte meg az utókor, nyolcszázhetvenöt éve, 1142. április 21-én halt meg.

A bretagne-i nemesi családból származó Abélard 1079-ben a Nantes-tól mintegy tíz mérföldre fekvő kis faluban, Pallet-ban látta meg a napvilágot. Mivel gyorsan tanult, már fiatalkorában véglegesen eldőlt, hogy katonáskodás helyett a teológiának és a filozófiának szenteli életét. Hamar elkerült szülőfalujából, egyházmegyéről egyházmegyére, tanítótól tanítóig vándorolt. Okította a híres compiegne-i kanonok, Roscellinus is, végül Párizsban kötött ki, a Notre Dame-székesegyházban Champeaux-i Vilmos volt a tanára. A tanítvány azonban csakhamar túlszárnyalta mesterét, rendszeresen felülkerekedett a parázs disputákban. Kettejük szikrázó vitái a középkori filozófia történetét végigkísérő univerzálé-probléma körül zajlottak, a mester realista, a tanítvány nominalista volt. A nominalisták azt a nézetet képviselték, hogy csak egyedi dolgok, illetve ezek halmazai léteznek, a tulajdonságok nem külön, csak egyedi dolgok részeként léteznek. (Csak piros almák vannak, a pirosság önmagában nem létezik, csak ember alkotta név.) A realisták ezzel szemben azt a nézetet képviselték, hogy nemcsak az egyedi dolgok, illetve ezek halmazai léteznek, hanem a tulajdonságok (univerzálék) is. (Véleményük szerint az almákat és a pirosságot egyaránt megilleti a létezés.)

Pierre Abélard
(Forrás: Wikipédia)

Abélard csillaga egyre magasabbra emelkedett, úgy döntött, hogy saját iskolát nyit. Nézetei és személyisége rengeteg tanítványt vonzottak, a Notre Dame-ra néző Montagne Sainte-Geneviéve-en álló iskolájából több neves filozófus és teológus, sőt a későbbi III. Sándor személyében pápa is kikerült. Papi hivatását sem hanyagolta el, 1115 körül kanonokká jelölték, és ekkor már a Notre Dame élén is ő állt. A minden tekintetben sikeres férfiú "bukását" egyik tanítványa, Héloise iránt érzett olthatatlan szerelme okozta. A szigorú nagybátyja oltalma alatt álló lány, aki a feljegyzések szerint éppoly gyönyörű volt, mint amilyen okos és tanult, eleinte félt viszonozni Abélard érzelmeit, de végül engedett. Kettejük törvénytelen kapcsolatának kézzelfogható következményei lettek, Héloise-nak menekülnie kellett, és egy bretagne-i faluban szülte meg fiát. A további botrányt elkerülendő Abélard titkos házasságkötést javasolt, de a nő - szerelmese egyházi pályáját féltve - nemet mondott, és még Bretagne-t is elhagyta, hogy minél távolabb legyenek egymástól. A feldühödött nagybácsi mindezt úgy értelmezte, hogy Abélard elkergette Héloise-t. A vélt tett véres bosszúért kiáltott: martalócai berontottak a sekrestyébe, és kasztrálták Abélard-t. Bár Héloise később apácának állt, Abélard pedig szerzetesként vándorolt egyik kolostorból a másikba, szerelmük életük végéig elkísérte őket. Tragikus kapcsolatuk számtalan művet ihletett, levelezésük a világirodalom legszebb alkotásai közé tartozik.

Pierre Abélard
Egymás mellett

Abélard filozófiai téren is maradandót alkotott. Sic et non (Igen és nem) című művében felelevenítette az ókori dialektika módszerét, a filozófiai problémákat az ellentétes nézetek szembesítésével oldotta meg, és kimutatta az egyházi tekintélyek állításainak ellentmondásosságát. Fő művét, a Theologiát az egyház többször elítélte, és a szerző, akit az eretnekké nyilvánítás veszélye is fenyegetett, végül mindig fejet hajtott. Etikáját Scito te ipsum (Ismerd meg önmagad) című művében fejtette ki. Úgy fogalmazott, hogy morális értelemben egyedül a szándék és az érzület számít, nem a külső világban megmutatkozó cselekvés. A jó Isten akaratának helyeslésében áll, míg a rossz Isten akaratának elvetésében. Számos irodalmi műve is fennmaradt, a magyar olvasók közül sokan ismerik Szombatesti himnuszát Babits Mihály fordításában: "Óh milyek s mekkorák / azok a szombatok, / mikkel az ég örök / udvara zeng s ragyog! / Törteknek pihenés, / bátraknak jutalom. / Isten lesz minden, és / mindenben Ő honol."

(mti)

• Publikálva: 2017.04.19. 16:36