A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Az 1984-ben induló vidám csapatot Beöthy Balázs, Danka Attila, Elek István (KADA), Fekete Balázs, Kardos Péter, Nagy Attila, Várnagy Tibor, Vidákovich István alkotta. Közülük néhányan Somogyi Győző rajzszakkörébe jártak, ott jutott eszükbe a közös alkotás gondolata. 1984-es kiáltványukban az intézményesült művészettel szemben álló, tekintélyellenes, spontán, ötletszerű művészet mellett szálltak síkra. A közös festést, szobrászkodást, „akciózást” és zenélést sokak szerint elsősorban jó bulinak, unaloműző időtöltésnek tekintették. Néhány mondat első kiáltványukból: „Fontosabb szavak a stúdió munkatervéből: Ötlet, spontaneitás, unalom, semmit-tevés, ellentmondás, belső ellentmondás, közösség, közösség-ellenesség, törekvés, lemondás, kegyelem, erőszak; a stúdió beszélgetés- illetve megbeszélés-ellenes, a jövőben nem beszél meg semmit, nem egyeztet, nem szervez, nem teher. pártolja a konkrét és egyszerű dolgokat, illetve talán még azokat a leginkább; ötleteket vet fel, elfogadja vagy elveti ezeket igennel vagy nemmel, de nem indokol, nem minősít, nem elemez, nem rendszerez stb.”
Az első kiállítás
A társaság a diktatúra visszaszorulásának, ama bizonyos szelep egyre nagyobbra nyílásának köszönhette a létét. Szamizdatban kiadhatták a világnézettségi magazint, 1984 nyarán az Ábrahámhegy melletti Kisörspusztán, a természet lány ölén pedig megrendezhették első kiállításukat is. Tevékenységük nem állt messze a polgárpukkasztástól, csak hát itt a polgárok híján a hivatali elvtársak voltak célba véve. A munkásságuk egyre konszolidálódó részét bemutató Ludwig Múzeumban láthatjuk mától egészen szeptember 10-ig. Amit a csapat kezdetben egy jó bulinak gondolt, az a dolgok rendje szerint a hivatalos, bevett művészet része lett. Ami esetükben még a kimúlóban lévő Kommunista Ifjúsági Szövetség művészeti díjának kiérdemlését is jelentette. Újabb, 1989-es kiáltványukban rezignáltan tudomásul is vették ezt a helyzetet: „Ezen Helyettes Szomjazók köre egységes, a hivatalos képzőművészeti közéletbe történt integrálódás során működése intézményszerűvé vált. A műsorszórás (és szerkezet) keretein belül - a számára adódó - szerepet következetesen és rendszeresen betölti. A hajdanvolt önképzőkörszerű, összművészeti társulás tevékenysége a hivatalos, sokszor protokolláris, állami kiállításokon való részvételre szűkült. A csoport hat tagból áll, ezek rutinná vált öncenzúrát gyakorolnak. Bizonyos karriert magunkénak tudhatunk, azonban a tagok közötti fő összetartó erő még ma is a feltételezett jövőbeni érvényesülés hite. A csoport ugyanis, bár már keresett bizonyos pénzt az évek során, ez az anyagi erő azonban oly csekély mértékű, hogy tagjai megélhetését nemhogy nem fedezi, de még a művészeti tevékenység folytatásához sem nyújt kielégítő fedezetet. A csoport beszélgetés-, illetve megbeszélés-ellenessége sajnos oda vezetett, hogy a tagok közötti kapcsolat elsorvadt. A tagság találkozói, a korábbi elmélyült és emelkedett együttlét után, ma már kizárólag adminisztratív ügyek intézésére korlátozódnak. Ennek megfelelően ezek légköre hivatalossá, kevésbé önfeledté, oldottá, egyre inkább diplomatikussá vált. A csoport az Éreztető Ipari Nagyhatalmak ellenlábasából, azok hűséges kiszolgálója lett. Mindenki lehet az Éreztető Nagyhatalmak kiszolgálója, s ezért nemhogy büntetés, de jutalom járt, esetünkben is.”
Munkácsy Siralomház című festményének újraértelmezése
Így aztán 1992-ben szépen be is szüntették működésüket.
Pálffy Lajos