A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
A művészet szerelmeseinek egyfajta Szent Grál lenne tárlaton együtt látni a holland festő napraforgós képeit. Erre még soha nem került sor, és nagy valószínűséggel nem is fog. A festmények ugyanis a világ különböző pontjain vannak szétszórva, az őket őrző gyűjtemények pedig vonakodnak kölcsönadni a műveket. A londoni National Gallery ezért úgy határozott, hogy a Facebook Live szolgáltatáson, virtuális tárlatvezetés keretében mutat be ötöt a napraforgós csendéletek közül. Az intézmény igazgatóhelyettese szerint nagy valószínűséggel ez lesz az egyetlen esély együtt látni az alkotásokat. Az online kiállításon szereplő képeket három kontinens múzeumai őrzik, a londoni galéria mellett az amszterdami Van Gogh Múzeum, a Philadelphia Museum of Art, a müncheni Neue Pinakothek és a tokiói Seiji Togo Memorial Sompo Japan Nipponkoa Museum of Art.
Ezek itt íriszek
A hétfői kiállításon „körkapcsolásban″ mutatják be őket, mindegyik állomáson 15 perces tárlatvezetést tart az adott intézmény egy-egy szakértője, aki aztán átadja a szót a következő galériának. A narrátor Willem van Gogh, a festő fivérének dédunokája lesz. Vincent van Gogh egyetlen napraforgós képét sem tudta eladni életében. Az alkotások Theo nevű testvérére, majd az ő feleségére szálltak. Jo Bonger a virtuális tárlaton látható öt csendélet közül négyet is értékesített 1891 és 1924 között, egyet azonban megtartott. Utóbbit őrzi az amszterdami múzeum. Martin Bailey, a festő munkásságának szakértője, aki könyvet is írt a napraforgós mesterművek történetéről, a rendhagyó kiállítás jelentőségét hangsúlyozta a The Daily Telegraph című brit lap pénteki számában. A való életben sohasem lesznek együtt láthatók, vélekedett, hozzátéve, hogy ennek két oka van: egyrészt törékeny állapotuk miatt vagy egyáltalán nem szállíthatók, vagy csak különösen kivételes körülmények esetén. Másrészt, tette hozzá, a legnépszerűbb alkotások közé tartoznak az őket őrző intézményekben, amelyek csak vonakodva adnák őket kölcsön.
(mti)