a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

FRISS – Kicsit sárgák, kicsit savanyúak

leadtothmartonemilrainyday

Ha fiatal művészek alkotásaira, a jövő alkotóira kíváncsi az ember, akkor a Derkovits-ösztöndíjasok rendes éves seregszemléje mellett a KOGART Házban is van mit megnézni, immár kilenc éve. Itt van a FRISS, amiről sok mindent el lehet mondani, de azt nem, hogy másodlagos frissességű lenne. 

A Magyar Képzőművészeti Egyetem, a PTE Művészeti Kara és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem ifjú titánjai sorakoznak fel az Andrássy úton minden évben, hogy bevegyék a várost és nevet szerezzenek maguknak. (Idén vendégként a Zürcher Hochschule der Künste hét meghívottja is előállt néhány produkcióval, de erről elég is ennyit elmondani, több karaktert kár elvesztegetni a vendégjátékra.) A seregszemle most deklaráltan nem kívánt egyszerű seregszemle lenni, szempontokat határoztak meg (empátia és manipuláció, megértés és hódítás), amelyek alapján válogattak a tengersok rendelkezésre álló alkotás között.

A meghívó fülszövege nem mellékesen azt is megjegyzi, hogy a falakra kerülő munkák bizony tükrözik a kortárs művészet nemzetközi tendenciáit, természetesen úgy, hogy azért a helyi és a személyes jelentésrétegek is szépen megvannak. Ezek után nem is lehet más dolga a látogatónak, mint felismerni a tendenciákat és fülön csípni a helyi jelentésrétegeket. Mindjárt az elején Rádóczy Bálint videójába botlunk, aki a Tiberis egyik bukójánál felgyűlt és az áramlások miatt szabadulni nem tudó műanyag palackok és egyéb szemét táncát filmezte le és adott neki frappáns címet (Mic vogmuc).

Radoczy balint mic vogmuk
Rádóczy Bálint, Mic vogmuc, 2012

Megnyugtató aztán, hogy az előzetes várakozásokkal szemben nem a képernyők és az elektronikus kütyük dominálnak a tárlaton, hanem bekerült a válogatásba például jó néhány hagyományos módon készült festmény is. Lehet találgatni, hogy mi van Knopf Andrea Befejezésének fürdőkádjában, vagy miért véres az Otthon, édes otthon jégkaparója. Kevésbé harsányak Tóth Zsófia és Kiss Gábor Attila festménykereteket mutató festményei, és ott vannak még Lakatos Áron „villámakvarelljei” is, közöttük egy remekül elkapott megkönnyebbülő vizslával. Hogy a szobrászat is képviselve legyen, Tóth Márton Emil atomtengeralattjárót helyez el fürdőkádban (Bújócska), harckocsit egy véres kórházi ágyon (Rainy Day). Aztán itt van Melkovics Tamás Zongoraembere is, amivel nem nagyon lehet mit kezdeni, csak odébb tolni, mert van négy rézből készült kereke, mint a zongoráknak.

Knopf Andrea befejezes
Knopf Andrea, Befejezés, 2012
 
Persze aztán vannak azoknak a bizonyos nemzetközi trendeknek megfelelő ötletes munkák is, mint például Szabó Ottó Néprajzkutatás című áldokumentációja arról, hogy egészen az 1800-as évek végéig éltek török időkből itt maradt iszlám közösségek Magyarországon, no és ebből adódóan a nők matyóhímzéses burkákat hordtak. (Kár, hogy csak egy ilyen fej- és arcfedőt készített el a művész, a „korabeli” fotókon le is leplezi magát, amikor ugyanazt a ruhadarabot adja három modellre.)   

SzaboOttoneprajzkutatas
Szabó Ottó, Néprajzkutatás, 2012

No de ne keressük tovább a kákán a csomót, hiszen mégis csak a mi fiataljaink ezek. Igaz, a kolozsvári kortársak bemutatkozására gondolva azért kicsit sárgák és savanyúak, de mégis csak a miénkek. Sok sikert kívánunk nekik.

Pálffy Lajos

FRISS 2012
Kogart, 2012.08.25. – 10.14.

• Publikálva: 2012.10.05. 13:17 • Címke: ajánló, kritika, kiállítás