filmkereső

NEKEM LÁMPÁST ADOTT KEZEMBE AZ ÚR PESTEN

The Lord's Lantern in Budapest

Gyártási év / Production Year: 1998

rendező / director: Jancsó, Miklós
ötlet / idea: Hernádi, Gyula
ötlet / idea: Grunwalsky, Ferenc
forgatókönyvíró / writer (screenplay): Jancsó, Miklós
operatőr / cinematographer: Grunwalsky, Ferenc
second unit: operatőr / second unit cinematographer: Márton, Balázs
kameraman / camera operator: Hegyaljai, Lajos
kameraman / camera operator: Lilienberg, Ferenc
rendező munkatársa / additional assistant director: Márton, István
rendező munkatársa / additional assistant director: Tóth, Judit (IV)
rendezőasszisztens / assistant director: Böjte Ágnes
vágó / editor: Csákány, Zsuzsa
zene / music: Ferenczi György
hangmérnök / sound director: Oláh, Ottó
díszlettervező / art director: Banovich, Tamás
építész / architect: Péterdi, Béla
jelmeztervező / costume designer: Banovich, Tamás
jelmeztervező / costume designer: Ágh, Márton
kosztüm kivitelező / wardrobe master / mistress: Lénárt, Mária
gyártásvezető / production manager: Sarudi, Gábor
közreműködő / : Marosi, Éva
közreműködő / : Gyarmati István (III.)
dalbetét előadó / : Kispál és a Borz
berendező / : Makai, László
fodrász / : Farkas Gábor (II.)
közreműködő / : Ágai Ágnes
közreműködő / : Geiger György
ének / : Lovasi, András
közreműködő / : Szolnoki Szigligeti Tánctársulat
line producer / : Böjte, József
maszkmester / : Unghváry Attila
munkatárs / : Princz Barnabás
ének / : Balogh, Márton
koreográfus / : Román Sándor
fénymegadó / : Regéczy, Viola
dalszerző / : GangXsta Zolee és a Kartel
fotó / : Szilágyi, Lenke
munkatárs / : Princz Károly
dalbetét előadó / : Herfli Davidson
ének / : Záray, Márta
fotó / : Vancsó Zoltán
felvételvezető / : Papp, Anikó
koreográfus / : Jorma Uotinen
felvételvezető / : Kincses, Mercédesz
koreográfus / : Kulik Johanna
ének / : Kiss, Erzsi
fővilágosító / : Marton, József (II.)

Szereplők / Cast:

( ) Fogarasi, Gergely
( ) Moldvai Kiss Andrea
(Józsi) Szarvas, József
( ) Gáspár Gergő
( ) Kovács, Zsolt
( ) Báron, György
( ) Ferenczi György
( ) Rácz, Attila
( ) Varga Zsuzsa
( ) Némedi Árpád
( ) Márton, István
( ) Bikácsy, Gergely
( ) Timkó, Eszter
( ) Lovasi, András
( ) Juhász, Jácint
( ) Urbán Tibor
( ) Oroszlán, Szonja
(Pepe) Scherer, Péter
( ) Ye Jen Sen
( ) Vasvári, Emese
( ) Grunwalsky Anna
( ) Böjte, József
( ) Anger, Zsolt
( ) Grunwalsky Ági
( ) Novák, Ferenc
( ) Fehér, György (I)
( ) Galkó, Balázs
(Kapa) Mucsi, Zoltán
( ) Szabados, Mihály
( ) Homonnai, Kata
( ) Balogh, Erika (I.)
( ) Pintér, Tamás
( ) Mertz, Tibor
( ) Csapó Virág
( ) Csoma, Judit
( ) Ladányi, Andrea
Gyártó / Production Companies: 3J+1 Bt., Kreatív Média Műhely
Szinesség / Colour: színes
Hossz / Runtime & Lenght: 103 perc/min, 2780 m
Bemutató / Release Date: 1999-01-28 Budapest, Művész, Puskin
Díjak / Awards:

1999 - Gene Moskowitz-díj ( Magyar Filmszemle Külföldi filmkritikusok)

Tartalom / (Plot Summary – hungarian):

A film Jancsó Miklós filmrendező saját apoteózisát mutatja be: Háromszoros rituális halállal (fegyver, tűz és víz által) nyeri el a beavatott, örökkévaló státuszát. Elhelyezi önmagát a Magyar Nemzeti Pantheon első helyén, szimbolikusan letaszítva "trónjáról" Kossuth Lajost, a legnagyobb magyar konszenzus birtokosát. Kossuth Lajos a film szerint fasiszta, mert Adolf Hitler verseit olvassa. Ezzel nyer indoklást az ő trónfosztása, ami vizuálisan azáltal valósul meg, hogy a produkció stábja a film végén egy sörözésre elfoglalja a lecsupaszított síremlékét a Fiumei úti sírkertben. Az ítéletet Jancsó Miklós azzal pecsételi meg, hogy tüntetően koccint egy korsó sörrel a 13 aradi vértanú emlékére. A történetben az újgazdagok partikon megszik a lelőtt családtagjaik húsát. Jancsó Miklós egyetértően hallhatja a mindent tagadó, trágáran reppelő Ganxta Zoleet. A rendező első számú rezonőre, Kapa közli - aki szintén háromszori halál által nyeri el a beavatott státuszát -, hogy ő bármit megtehet, akár embert is ölhet, mert őt is megölték, és különben is neki lámpást adott kezébe az Úr. DSL

Plot Summary / (Tartalom – angol nyelven):

In the Kerepesi Street cemetery, three grave diggers contemplate the fate of the world, then they step out of this role and in a sequence of episodes they play the typical figures of contemporary Hungarian reality, the fat cat, the swashbuckler, the victim, underworld chieftains, and present little absurd dramas of love, marriage, friendship, public order and legal safety. The author and the film director walk among them all the time, contemplating, laughing at their plays. The stories starting from the graveyard and returning there warn of the inevitability of death. The author and the director (Gyula Hernádi and Miklós Jancsó) wisely make friends with death.