filmkereső

TÍZEZER NAP

Ten Thousand Suns

Gyártási év / Production Year: 1965

rendező / director: Kósa, Ferenc
forgatókönyvíró / writer (screenplay): Gyöngyössy, Imre
forgatókönyvíró / writer (screenplay): Csoóri, Sándor
forgatókönyvíró / writer (screenplay): Kósa, Ferenc
operatőr / cinematographer: Sára, Sándor
rendező munkatársa / additional assistant director: Gábor, Pál (I)
vágó / editor: Szécsényi, Ferencné
zene / music: Szőllősy, András
hangmérnök / sound director: Pintér, György (I)
díszlettervező / art director: Romvári, József
gyártásvezető / production manager: Bajusz, József (I.)
stúdióvezető / head of the studio: Nemeskürty, István

Szereplők / Cast:

Széles, István
(ifj. Széles; Széles Jr.) Kozák, András
(Sándor bácsi; Uncle Sándor) Siménfalvy, Sándor
Papp Mihály
(Bánóné; Mrs. Bánó) Sallai, Kornélia
(Mihály felesége; Mihály's wife) Nagy, Anna (I)
(Széles István) Molnár, Tibor
(Balogh) Rajz, János
(Széles mama; Mummy Széles) Siménfalvy, Ida
(a rendőr felesége; policeman's wife) Káldi, Nóra
(cigány; Gypsy) Ferencz, László (I)
(Bánó Fülöp) Koltai, János
(a rendőr; policeman) Haumann, Péter
(Bócza József) Görbe, János
(Juli) Bürös, Gyöngyi
Nyers, László
(futballbíró; football referee) Szilágyi, István (I.)
Gyártó / Production Companies: MAFILM 4. Játékfilmstúdió
Szinesség / Colour: fekete-fehér
Hossz / Runtime & Lenght: 103 perc/min, 2980 m
Bemutató / Release Date: 1967-04-17 Budapest, Puskin
Díjak / Awards:

1967 - Legjobb rendezés díja: Kósa, Ferenc (Pécs Magyar Játékfilmszemle Szakmai zsűri)

1967 - Legjobb operatőr dija: Sára, Sándor (Pécs Magyar Játékfilmszemle Szakmai zsűri)

1967 - Legjobb rendezés díja: Kósa, Ferenc (Cannes Nemzetközi Filmfesztivál Szakmai zsűri)

1968 - Legjobb rendezés díja: Kósa, Ferenc (Budapest Magyar Filmkritikusok Díja Szakmai zsűri)

1968 - Legjobb operatőr dija: Sára, Sándor (Budapest Magyar Filmkritikusok Díja Szakmai zsűri)

1968 - "Budapesti tizenkettő" (Pécs Magyar Játékfilmszemle FIPRESCI)

Tartalom / (Plot Summary – hungarian):

A kihagyásos, balladai hangvételű film a Széles család sorsán keresztül egy alföldi falu három évtizedét foglalja össze, Széles István és Bánó Fülöp sokat próbált barátságával a középpontban. A kubikus Széles és a cselédlány Juli gyermekének keresztapja Bánó volt. Széles megfogadta, hogy megfojtja gyermekét, ha az nem viszi többre, mint ő. Amikor Bánó megszervezte a kubikusok sztrájkját, Széles nem csatlakozott hozzájuk. Mindannyian szegénységben élték túl a világháborút. A földosztást a kommunista Bánó vezette a faluban, miként néhány évvel később a begyűjtést is. Barátja azonban ragaszkodott a földhöz, a tulajdonhoz. Bánó (ekkorra párttitkár) munkatáborba küldte Szélest, akiről felesége csak évek múltán hallott hírt, és látogathatta meg. A férfi kiszabadulása után az egykori barátság hűvös távolságtartássá alakult, de a forradalom alatt Széles adott menedéket Bánónak és családjának. A termelőszövetkezetek újjáalakítását már nemcsak Bánó, hanem Széles fia is pártolta. Széles belépett a szövetkezetbe, de elkeseredésében öngyilkos akart lenni. Felesége az utolsó pillanatban mentette meg az életét. Ä A történteket Széles fia summázza, személyében az új nemzedék próbál felülemelkedni a megosztottságon és a keserves múltbéli tapasztalatokon. VB

Plot Summary / (Tartalom – angol nyelven):

This balladistic film encompasses three decades of a Hungarian village in the plains through the fate of the Széles family. The frequently tried friendship of Széles István and Bánó Fülöp form the focus of the film. Bánó was the godfather of the worker Széles' and Juli's child. Széles vowed to strangle his child if his life will not be better than his. When Bánó organised a workers' strike, Széles refused to join them. They both survived the world war in great poverty. Land distribution was led by the communist Bánó in the village, as he led the compulsory delivery as well a few years later. Széles, however, insisted on keeping his land and his ownership. Bánó (a party secretary by now) sends Széles to a forced labour camp. His wife gets news about him only years later and can only then visit him. After his release, their former friendship transforms into a cool contact, yet during the revolution it is Széles who offers asylum to Bánó and his family. The re-organisation of the co-operative is supported by not only Bánó, but the son of Széles as well. Széles joins the co-operative, but he wants to commit suicide in his despair. His wife saves his life in the last minute. Ä His son summarises what had happened and in his figure a new generation tries to overcome bitter past experiences.