A film, amelyben először hangzott el, hogy 1956 forradalom volt.
Kósa Ferenc első nagyjátékfilmje elkészültében és fogadtatásában is a „legvidámabb barakk” jellegzetes alkotása volt. A kísérletezési céllal létrehozott Balázs Béla Stúdió majdnem teljes tagsága részt vett a filmet megalapozó bartóki módszerű motívumgyűjtésben és a film munkálataiban. A parasztság harminc évét ábrázoló, balladai hangvételű krónika újszerű képi megfogalmazásban, az egész nép sorsát szimbolizáló geometrikus nagytotálokban beszél a közép-európai diktatúrákról, történelmi tabukról: többek között Recskről, 1956-ról. A cenzúra módosíttatta és átvágatta, kerettörténetbe illesztette a filmet. Hazai nyilvános bemutatójára csak a cannes-i fesztiválon elnyert rendezői-díj (1967) és az átvágások után kerülhetett sor.
rendező: Kósa Ferenc, forgatókönyv: Csoóri Sándor, Kósa Ferenc, Gyöngyössi Imre, operatőr: Sára Sándor, zene: Szöllősy András, díszlet: Romvári József, gyártó: Mafilm 4. Játékfilmstúdió–BBS, szereplők: Molnár Tibor, Bürös Gyöngyi, Kozák András, Koltai János, Görbe János, Haumann Péter
hang: 2.0
felirat: angol
képarány: 16:9 cinamescope
játékidő: 103 perc
korhatár: 12 év
Extrák:
Fény (1962) fekete-fehér film, rendezte: Kósa Ferenc, 15'
Öngyilkosság (1967), rendezte: Kósa Ferenc, 24'
Kósa Ferenc a film keletkezéséről és betiltásáról (MaNDA)
Sajtó:
A sártól az univerzumig (mandarchiv.hu)
Tízezer nap – DVD-bemutató az Urániában (mandarchiv.hu)
Filmvilág