a rovat írásai

East az Arénában

Több mint négy évtizeddel ezelőtt indult életművét átívelő, története legnagyobb szabású koncertjére készül az East együttes. A hazai progresszív rockszíntér kiemelkedő formációja október 23-án, a nemzeti ünnepen lép fel a Budapest Sportarénában számos vendéggel.

Michael Nyman az Erkelben

Michael Nyman zenéi szólalnak meg a budapesti Erkel Színházban november 6-án a Michael Nyman Band közreműködésével.

Meghalt Aradszky László

Elhunyt Aradszky László táncdalénekes. A hatvanas évek egyik legnagyobb sztárelőadója vasárnap este halt meg, életének 83. évében, közölte a család hétfőn.

Karmesterverseny Kobajasi Kenicsiróval

Az Erkel Színházban kezdődik a Solti György világhírű karmesterről elnevezett Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny kedden a Filharmónia Magyarország szervezésében, a vendégkarmester az 1974-es karmesterverseny győztese, Kobajasi Kenicsiró lesz.

Pisztolyok dőltek Marilyn Mansonra

Rádőlt a díszlet egy része Marilyn Manson amerikai sztárra szombati New York-i koncertjén, a 48 éves zenészt kórházba szállították, a koncertet félbehagyták.

Új lemez és koncert: 55 éves az Omega!

Volt egyszer egy Vadkelet címmel új lemezzel és december 28-án a Papp László Budapest Sportarénában koncerttel ünnepli 55. születésnapját az Omega együttes. A csapat szombaton első koncertjük helyszínén, az egykori Várklubban idézte fel a múltat és beszélt a jelenről.

A fél Pink Floyd újra Pompejiben

A világpremierrel egy időben, csütörtöktől látható a magyarországi mozikban a Live At Pompeii, David Gilmour, a Pink Floyd egykori legendás gitáros-énekese koncertfilmje. A zenész tavaly csaknem fél évszázad után lépett fel újra a pompeji amfiteátrumban.

Parádés évadnyitót tart az Opera

Az Andrássy úti évadnyitánnyal, szabadtéri előadásokkal és divatbemutatóval, az Erkel Színházban pedig hangversennyel kezdődik szombaton a Magyar Állami Operaház 2017/18-as budapesti évada.

Új U2 album a láthatáron!

Ízelítőül bemutatta új albuma egyik számát, a The Blackout című dalt a U2.

Brünnhilde megsérült, egy férfi bújt a jelmezébe

Megsérült a Bayreuthi Ünnepi Játékok záróelőadásán Catherine Foster. Az operaénekesnő a második felvonásra már nem tudott visszatérni, a színpad széléről énekelte tovább Brünnhildét. Szerepét a rendezőasszisztens, ráadásul egy férfi vette át Az istenek alkonyában.

Lord 45

A jubileumi Aréna-koncertje után új, 45 című lemezét mutatja be csütörtökön a Lord zenekar a Budapest Parkban.

Zene összes cikke »

​Segít az igaz hitben végig megmaradnunk

lajtha_leadNem minden nap adatik meg az embernek, hogy megpillantja csak elbeszélésekből ismert nagyapjának nevét egy kiállításon.

A Néprajzi Múzeum Lajtha László népénekkutató munkásságát bemutató, „Az igaz hitben végig megmaradjunk…” című időszaki tárlatán történt meg ez a kisebb csoda. Az egyik vitrinben akadt meg a szemem a néven: Puskás Gyula (1895) adatközlő, Pinkamindszent, 1958. november 14. Nagyapám, akit vélhetően a vasfüggönnyel elzárt falu plébánosa javasolt, mint a régi énekek tudóját, többek között a Dicsérd Sion Megváltódat, vezéredet, pásztorodat kezdetű szenténeket (arrafelé így hívják) énekelte el Lajtha Lászlónak és munkatársának, a dallamot hangzás után lejegyző Tóth Margitnak.

lajta8
Lajtha László

A népénekek a templomokban, a körmeneteken, más vallási eseményeken és vallásos népszokások kapcsán elhangzó énekek voltak és azok jelenleg is, mert mind a katolikus, mind a református és evangélikus egyházak istentiszteletein ott vannak a padokon azok az énekeskönyvek, amelyekben ezek a sokszor az 1500-as években lejegyzett szövegek és dallamok szerepelnek. Elég csak itt megemlíteni az 1651-es Cantus Catholici-t, amelynek egy 1675-ben, az Egyetemi Nyomdában nyomott példánya ki is van állítva a kiállítás egyik tárlójában, és amelyből 1931-ben összeállították a Szent vagy Uram! című, azóta többször bővített és a mai napig használt énekes és imádságos könyvet.

video

Midőn a szűz magzatját... Lajtha László gyűjtése, 1938

lajta7

A Szent vagy Uram!-ban és más énekeskönyvekben szereplő népénekek változatait, és a még ki nem adott, kézzel írt füzetekben, vagy nemzedékek közötti hagyományozás útján fennmaradt népénekeket gyűjtötte már fonográf segítségével Vikár Béla és Volly István a 30-as években. (Edison találmányának 103958-as sorozatszámú, 1905-ben az USÁ-ban gyártott példánya is ott van az egyik vitrinben a Volly István által 1932-ben, Balatoncsehiben használt, az 58 éves Császár Józsefné hangját megőrző viaszhengerrel együtt.) Még az első világháború előtt az a Lajtha László is bekapcsolódik ebbe a munkába, akinek zeneszerzői, elméleti és népzenegyűjtői munkásságát Kodállyal és Bartókkal emlegették egy lapon. Lajtha, aki Lipcsében, Genfben és Párizsban is tanult, már 1911-ben, Bartók hatására gyűjtőútra indult, de közben dolgozott a Nemzeti Múzeum hangszergyűjteményében, és 1945 és 49 között igazgatta a Zeneakadémia elődjét, a Nemzeti Zenedét is. Mivel nem volt hajlandó elítélni Rákosi kívánságára Mindszenty József hercegprímást, megfosztották állásától, megakadályozták külföldi utazásait. Elszakították fiaitól és olyan művészbarátoktól, társaktól mint Paul Valéry, T. S. Eliot, Huizinga, Thomas Mann, Debussy, Ravel és Prokofjev. Viszont saját kérésére megengedték neki, hogy közvetlen munkatársaival, a külügyi pályáról eltávolított Erdélyi Zsuzsannával és a szerzetesrendek feloszlatása után az utcára került Tóth Margittal együtt, a Néprajzi Múzeum kötelékén belül, népénekeket gyűjtsön a Dunántúlon.

video


Feltámadt Krisztus... Lajtha László gyűjtése, 1954

lajta6

Az ötvenes évek elején kezdődött meg a Lajtha-csoport gyűjtőmunkája, ami leginkább Vas és Győr–Moson–Sopron megyéket érintette. Erdélyi Zsuzsanna visszaemlékezése szerint a kiszemelt falu plébánosát keresték fel először, aki aztán a plébániára hívta a legtöbb régi éneket tudó embert a faluból. Mivel magnószalag csak kis mennyiségben állt rendelkezésre, legtöbbször csak leírták a szöveget és lejegyezték a dallamot. Ezekből a leírásokból bőven került a falakra az adatközlők ritkás fényképei mellé. (Pálóczy Krisztina, a tárlat rendezője szerint volt ugyan fényképezőgépe a csapatnak, de nem nagyon használták.) Kikerültek viszont a Lajtha László által az erdélyi Homoródalmásról elhozott pad és fogas mellett az 1948-as dátumot is feltüntető, gyönyörűen festett tékalapok. Kikerültek azok a bizonyos kézzel másolt énekeskönyvek is, és a Lajtha László 1963-as halála után is együtt maradó csapat által gyűjtött hangszerek, többek között egy egészen furcsa, lopótöktesttel ellátott hegedű is.

lajta5

Természetesen a korai fonográfhengerekről, és a csoport által felhasznált több, mint 100 magnószalagról is hallgathatunk – többnyire a templomba járók által is ismert – népénekeket. Pontosabban ezek digitalizált változatát, mert az 1963 után felhasznált újabb 200 magnószalag felvételeivel együtt ezeket is digitalizálták. A csak lejegyzett legalább ezer dallam viszont még feldolgozásra vár. Pálóczy Krisztina szerint az a sajátos helyzet állt elő, hogy Lajtha László személyes hagyatéka a Hagyományok Házába, a gyűjtőmunka után még 30 évig az UNESCO-nak Egyiptomban dolgozó Tóth Margit gyűjtőfüzetei pedig a Zenetudományi Intézetbe kerültek, a felvételek pedig a Néprajzi Múzeumban vannak. Talán majd egyszer, ha digitálisan is, de együtt lesz ez a lélekemelően szép és fontos anyag.

lajta

Pálffy Lajos     

„Az igaz hitben végig megmaradjunk...” – Népénekkutatás az 1950-es években. Kiállítás a Szakrális Művészetek Hete és a Lajtha-év alkalmából.
Néprajzi Múzeum
2012. szeptember 15. - 2013. január 6.

• Publikálva: 2012.12.05. 11:24 • Címke: évforduló, kiállítás, zene