a rovat írásai

East az Arénában

Több mint négy évtizeddel ezelőtt indult életművét átívelő, története legnagyobb szabású koncertjére készül az East együttes. A hazai progresszív rockszíntér kiemelkedő formációja október 23-án, a nemzeti ünnepen lép fel a Budapest Sportarénában számos vendéggel.

Michael Nyman az Erkelben

Michael Nyman zenéi szólalnak meg a budapesti Erkel Színházban november 6-án a Michael Nyman Band közreműködésével.

Meghalt Aradszky László

Elhunyt Aradszky László táncdalénekes. A hatvanas évek egyik legnagyobb sztárelőadója vasárnap este halt meg, életének 83. évében, közölte a család hétfőn.

Karmesterverseny Kobajasi Kenicsiróval

Az Erkel Színházban kezdődik a Solti György világhírű karmesterről elnevezett Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny kedden a Filharmónia Magyarország szervezésében, a vendégkarmester az 1974-es karmesterverseny győztese, Kobajasi Kenicsiró lesz.

Pisztolyok dőltek Marilyn Mansonra

Rádőlt a díszlet egy része Marilyn Manson amerikai sztárra szombati New York-i koncertjén, a 48 éves zenészt kórházba szállították, a koncertet félbehagyták.

Új lemez és koncert: 55 éves az Omega!

Volt egyszer egy Vadkelet címmel új lemezzel és december 28-án a Papp László Budapest Sportarénában koncerttel ünnepli 55. születésnapját az Omega együttes. A csapat szombaton első koncertjük helyszínén, az egykori Várklubban idézte fel a múltat és beszélt a jelenről.

A fél Pink Floyd újra Pompejiben

A világpremierrel egy időben, csütörtöktől látható a magyarországi mozikban a Live At Pompeii, David Gilmour, a Pink Floyd egykori legendás gitáros-énekese koncertfilmje. A zenész tavaly csaknem fél évszázad után lépett fel újra a pompeji amfiteátrumban.

Parádés évadnyitót tart az Opera

Az Andrássy úti évadnyitánnyal, szabadtéri előadásokkal és divatbemutatóval, az Erkel Színházban pedig hangversennyel kezdődik szombaton a Magyar Állami Operaház 2017/18-as budapesti évada.

Új U2 album a láthatáron!

Ízelítőül bemutatta új albuma egyik számát, a The Blackout című dalt a U2.

Brünnhilde megsérült, egy férfi bújt a jelmezébe

Megsérült a Bayreuthi Ünnepi Játékok záróelőadásán Catherine Foster. Az operaénekesnő a második felvonásra már nem tudott visszatérni, a színpad széléről énekelte tovább Brünnhildét. Szerepét a rendezőasszisztens, ráadásul egy férfi vette át Az istenek alkonyában.

Lord 45

A jubileumi Aréna-koncertje után új, 45 című lemezét mutatja be csütörtökön a Lord zenekar a Budapest Parkban.

Zene összes cikke »

A Sziget szeme

21. Sziget Fesztivál: Fesztiválköztársaság – Emigrálj egy hétre!

szigetA Sziget Fesztivál általános megítélését talán a tavaly óta működő Sziget Eye szimbolizálhatja: nagy élmény, jó szerkezet, de több, mint felerészben a külföldiekkel forog. Nagyon drága ugyanis.

Idén 362 ezren látogattak ki Magyarország legismertebb rendezvényére, ami a 2009-es csúcs-látogatószámhoz, a 390 ezerhez viszonyítva viszonylag nagy, a tavalyi 380 ezreshez képest csupán kisebb visszaesés. Gerendai Károly ügyvezető szokásos értékelőjében az idei Szigetet veszteségesnek nyilvánította. Az Index Gerendait azonnal „Nullszaldó” középső névvel ruházta föl és leszögezte: a 2000-es év előttről nincsenek adatok, ám azóta a 13 Szigetből nyolc volt nyereséges, legfeljebb kettő nullszaldós, s csak a többi veszteséges – az idei az utóbbi halmazba tartozik. Az Index hangütése a most éppen Sziget-ajnározó bulvárt leszámítva a magyar sajtó tekintélyes részére jellemző. A fesztivál a kereskedelmi vállalkozássá válás folyamata során és miatt sok kritikát kapott, ám idén a szidása mintha kötelező lenne. Ezúttal leginkább korábbi szimpatizánsai bírálják, legfőbb sérelmük az, hogy a tavaly Európa legjobb nagyfesztiváljának választott Sziget az eltelt 21 év alatt annyira megváltozott, hogy nem ismernek rá. Ennek okát az egyre nagyobb populáris felületben, az elbulvárosodásban, elvurstlisodásban látják.


Cirque du Sziget

A változás is, értelmezése is jellemző a magyar kulturális közbeszéd sarkítottságára. A kritikusok elsősorban a fő színpadok előadóinak divatjamúltságát hangoztatják, ám az olyan, egymástól markánsan különböző rendezvényről, helyszínről nem vesznek tudomást, amelyek csupán egy nagy fesztivál égisze alatt férnek meg egymással. Az „egyéb” kategóriák bővülése a 2000-es évek óta folyamatos. A cirkuszi, színházi előadások, filmvetítések, irodalmi rendezvények ugyanúgy ide tartoznak, mint a kormányzati és nonprofit szervezetek, a múzeumok kitelepedései, a zöldszervezetek kampányai, a rabbi tanácsa vagy a Hungarikum Falu – a lista hosszan folytatható. A fesztivált nem elsősorban zenei rendezvényként kedvelők számára ezek a programok adják a Sziget sajátos arculatát, azt a sokszínűséget, amitől jellegzetesen magyarrá, budapestivé válik a rendezvény. Hasonló eklektikusságot egy középfesztivál (például a kistestvér, a 2013-ban Európa legjobbjának választott, hatéves múltra visszatekintő, idén is nyereséges Balaton Sound) nem volna képes összefogni. A Sziget felületeit azonban jótékonyan árnyalják ezek, s csaknem minden – hivatalos és szubkulturális – irányban egyaránt növelik vonzerejét.

sziget_eye
Több, mint felerészben a külföldiekkel forog (forrás: sziget.hu)

A Sziget alternatív zenei búvóhelyből egyfajta sűrítménnyé vált, a társadalmat örök vasárnapira szépítve ugyan, de összességében kicsiben megmutató rezervátummá, amely – mint minden rezervátum – némileg mesterséges, de ez nem okvetlenül válik kárára, sőt. A Szivárvány Sátorból lett Magic Mirror például több, mint egy évtizede képviseli a minimum PC beszédmódot a szexuális kisebbségek kultúrájának megismertetésével, amely beszédmód (felesleges is mondani) nem tekinthető természetesnek a Sziget határain kívül. Toleranciaszintjét tekintve a Sziget napjainkig azílum: aki Magyarországgal itt ismerkedik, érdekes, vonzó kulturális sokszínűséget tapasztalhat. A fesztivál égisze alatt békében megférnek egymás mellett a közélet erősen eltérő szegmensei és intézményei: a NAV, Emmi, drogprevenciós szervezetek, BIIRSZ, Debreceni Egyetem, Fővárosi Törvényszék, Greenpeace, Magyar LMBT Szövetség, Magyar Rektori Konferencia (!), Magyar Ultiszövetség (!), OMSZ, Fogyasztóvédelmi Hatóság. Lassan már nem akad olyan hivatal vagy szubkulturális szervezet, irányzat, jelenség, amely ne találná meg a számára otthonos sátrat, élőhelyet, fórumot. Bármely más nagy fesztiválhoz hasonlóan a Sziget olyan, amilyenné a felhasználó alakítja a maga számára. A programok, a közönség változását dőreség lenne a szervezőkön számonkérni. Huszonegy év nagy idő, szubkultúrák jöttek és mentek, a Sziget maradt, ami nem kis részben e nagyrendezvény közönségképző hatásának köszönhető. Eközben országszerte virágoznak a szubkulturális rendezvények, amelyek a Sziget indulásakor sehol sem voltak, s amelyekre hivatkozva kritikusai egyre-másra elmarasztalják a Szigetet.


Ez ment '93-ban. Köszönet, jövőre ugyanitt.

Való igaz, a Sziget nagy utat tett meg az azóta sokszor fölhánytorgatott „kell egy hét együttlét” óta. Az első 5–10 évében fogadtatása kétpólusú volt: utálták vagy rajongtak érte, s e szélsőséges véleményt a véleményalkotó világnézete szabta meg, amelyet kevéssé befolyásolt a fellépők aktuális listája. Nagyjából a 20. évfordulóig a nem promóciós jellegű beszámolók mérlegelőkké váltak, s a végső egyenleg a legjobb fesztivállá választás környékén az elvurstlisodás és a magas jegy- és bérletárak kifogásolása mellett is pozitív maradt. Ne feledjük azt sem, hogy ez volt az első év, hogy nem olvashattuk Uj Péter beköszöntőjét az eseményről a Pesti Est-különszámban, sőt, különszám sem volt, a Fesztiválköztársaság útlevele helyettesítette.


Exploring the city jungle


Az idei teljespályás lerohanás, féltés vagy utálat-hullám, úgy tűnik, függetlenné vált mind a minősítő gondolati hátterétől, mind a fellépők világpiaci árfolyamától. Bede Márton, aki 2009-ben még határozottan kiállt amellett, hogy a Sziget menő, idén a „temetni jöttem” szellemében fogta könyörgőre: „Léci, Sziget, ne csesződj el”. „Ami Magyarországon egyszer elromlik, azt soha a büdös életben nem javítja meg senki. A Sziget fesztivál most ennek a végleges elromlásnak a határán billeg. Egy-két éven belül el fog dőlni, hogy menthető-e, vagy le kell mondanunk a Magyarországot a világhoz kötő egyre kevesebb szál közül egy újabbról. Ez igazi tragédia lenne nemcsak azoknak, akik még kijárnak a fesztiválra, hanem az egész országnak is.” A Szigetet „Magyarország legfontosabb hetének” tartó, azt országimázs gyanánt tárgyaló publicisztika retorikus túlzásokban és egyszerűsítésekben bővelkedik ugyan, Sziget-szeretete azonban nem vitatható. „Ezek a tapasztalatok elsöprően pozitívak: reprezentatívnak tekinthető felméréseim alapján a világ 40 évesnél fiatalabb részének vagy semmi nem jut eszébe hazánkról, vagy a Sziget. A Sziget az egyetlen magyar ötlet, ami a rendszerváltás után született, és annyira tetszett a világ népeinek, hogy tömegek indultak el mifelénk. Erre sem egy épület, sem semmiféle sportesemény nem volt képes, és amíg nem kapjuk meg legalább egy foci-EB rendezési jogát, addig nem is lesz.” Bede a Sziget válságából kivezető utakat is megmutatja, szám szerint kettőt: állami támogatással történő növekedést államosítás illetve másnak átjátszás nélkül, vagy profiltisztítást a feszt lekicsinyítésével, ám minőségének emelésével.

guettasziget
Pillanatkép a zárókoncertről (forrás: sziget.hu)

Nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy „a Sziget nem menő” vélemény hívei hasonló szemüveget tehettek föl, mint a bulvárműsorok szerkesztői, akik annyira eredetiek, hogy másolattal dolgoznak. S ezzel meg is érkeztünk a 21. Sziget legtöbbet bírált programpontjához, David Guetta záróbulijához. Olcsó, de teljesen hiábavaló volna azt mondani, hogy nincs az az esemény, amelyből ne lehetne paródiát csinálni, vagy azt, hogy mindenki a maga szintjén dolgozza föl a történéseket, leginkább pedig az a kijelentés nem volna elegáns, hogy akinek nem tetszik, ne nézze. A kultúra- és koncerttervezésben az amatőrökkel szemben a hivatalos szervezők bizonyultak jobb ítésznek: a tömeg nagysága és látható öröme azt mutatja, hogy létező igényt elégítettek ki, a produkció maga pedig fullprofi volt. Odamentem, belenéztem a fényorgiába, tetszett, ahogyan a zene is, aztán negyedóra után a napommal elégedetten hazamentem: Guetta jó, de nem az én világom. Láttam korábban egy dokumentumfilmet (Out in East Berlin, 2013, r: Jochen Hick, Andreas Strohfeldt), egy játékfilmet (Parada, 2011, r: Srđan Dragojević), találkoztam számomra fontos emberekkel – Guetta és közönsége nem tartozott ezek közé, de nem volt ezzel különösebb bajom. Ahogyan azzal sem, ahogyan az idén először a Fidelio Sátorba kitelepült Operaház slágfertig angol-magyar összekötőszövegekkel és operaslágerekkel promotálta magát. Noha hallani nem sokat lehetett a környező zaj miatt, s korántsem volt akkora siker, mint azt a facebook-oldalukon kommunikálták, de üsse kő, ami a fontos: nem volt kötelező jellegű az esemény. Az enyém volt viszont mindenestül Rachid Taha a Világzeneiről, és ki meri azt mondani, hogy ő ne volna világszínvonal?

quimby
Csodaországban (forrás: sziget.hu)

Az ígért varázslatok elmaradása miatt mondhatnám, hogy csalódás volt a nulladik napi Quimby, de nem mondom, mert enélkül is fantasztikus koncert, remek buli volt. Kiss Tibiéknek talán tele van a hócipőjük a Most múlik pontosannal (magam utoljára Balatonfenyvesen hallottam éttermi hangulatfestőként, jelentem, bebizonyosodott, hogy asztalnál sem hal meg). A megoldás: Magyarországon élő indonéz kislánnyal énekeltették el, aki tavasszal tette föl a youtube-ra a maga verzióját.


Most múlik pontosan – másképpen

Szomorú, hogy a felvételt rasszista kommentekkel rohanták meg, de a Szigeten, a rezervátumban szerencsére nem volt hasonlónak nyoma sem. Varga Líviusszal úgyszólván együtt mentünk a koncertre, ő ugyanis előtte énekelt és dobolt a Fidelio Sátorban a Rájátszás-performanszon, ahol a zenésztársai Kollár-Klemencz László, Grecsó Krisztián, Beck Zoli, Háy János és Erdős Virág voltak.


Kistehén, költészet, széppróza (az Erdős Virág-vers szövege itt olvasható)

Mélyen az enyém volt Nick Cave is, aki nagyjából azt a műsort adta, amit Glastonburyben, azzal az óriási különbséggel, hogy a Szigeten nem őrizték úgy, mint a Koh-i-Noort.


Nick Cave Glastonbury-ben, elzárva a közönségtől


Cave 2005-ben már föllépett a Szigeten, a Bad Seedsszel 2008-ban jelentkezett utoljára (Dig, Lazarus, Dig!!!), azóta főleg a másik zenekarával, a Grindermannel dolgoztak. Februárban jelent meg  a Push The Sky Away, ez a „fenséges és lehangoló mestermű”, amelynek munkálatai közben tért vissza a Bad Seedsbe az alapító, 1986-ban kilépett Barry Adamson. Az új lemezzel éppen most járja az együttes a világot, a turné egyik állomása volt a Sziget-koncert.


Nick Cave & The Bad Seeds – We No Who U R

Cave és zenekara harmincéves történetének hullámveréseiben a korábbi törés Blixa Bargeld 2003-as kilépése volt, a mostani pedig az, hogy a Push The Sky Away az első olyan lemez, amely már a szintén alapító Mick Harvey gitárjai nélkül készült. A hangzást időnként érzelmesebb, néha meg fura módon punkosabb irányba viszi az is, hogy Warren Ellis hegedűjátéka került előtérbe. A glastonbury-i koncerttel ellentétben a színpadot itt két kifutó kötötte össze a közönséggel, s a cérnavékony énekes egy-egy feszültebb pillanatban lerohant a közönséghez, megragadta a rajongók kezét, végigsétált a keskeny kordon tetején, úgyhogy elmondhatjuk: a közönséggel való kontaktus iránti igénye sem változik, ahogyan ő is legfeljebb csak karakteresedik. A Szigeten tiszteletben tartották a kontaktigényét, így a 2005-öshöz hasonlóan most is a közös megőrülésről szólhatott az este. A koncertről bővebben a hvg.hu-n lehet remekül megírt kritikát olvasni.

strandsziget
Strandhangulat (forrás: sziget.hu)

Az idén nem vonzottak tömegeket a négy-öt éve még jóval népszerűbb Magic Mirroros vetítések vagy kerekasztal-konferenciák, az Orosz Dénes és Császi Ádám készülő filmjeiről (Coming Out és Viharsarok) tartott beszélgetésen gyakorlatilag én voltam az egyetlen néző. Sok helyszínre természetesen nem jutottam el, így az idén első ízben kialakított strandra sem. Jövőre, veletek, ugyanott!

Boronyák Rita

• Publikálva: 2013.09.10. 08:56 • Címke: program, zene