Október 19-én hetvenéves Bánsági Ildikó Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Nemzet Művésze.
Megáldotta a Vatikán a Sixtus-kápolnáról és Michelangelóról szóló, Sting zenéjére épülő musicalt, amelynek premierjét március 15-én tartják Rómában.A zenét Michelangelo Buonarroti (1475-1564) freskói inspirálták.
Ötven éve, 1967. október 17-én mutatták be a New York-i off-Broadway egyik kis színházában a Hair című musicalt, a hippikorszak kultuszművét, amelynek filmváltozatát 1979-ben Milos Forman készítette el. A Hair a hippikultúra és a vietnami háború elleni tiltakozás talán legismertebb alkotása, egy korszak lenyomata, amelynek dalait milliók fújják kívülről.
A magyar szinkron indulásáról, a szinkronszakma, a színpadi és a filmvilág nagyságairól is megemlékezik az Újszínház Hangemberek című új darabja, mondta Csernák János színművész az M1 aktuális csatornán.
Bormámor címmel borkóstolóval egybekötött modern zenés játékot mutatnak be Szentendrén Hamvas Béla művei alapján.
Szilágyi Tibor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, rendező, kiváló művész augusztus 28-án töli be a hetvenötödik életévét.
Életének 91. évében vasárnap elhunyt Lorán Lenke színésznő, a hírt a család közölte az MTI-vel.
Megkezdődött az évad a budapesti Nemzeti Színházban, amely az idén ünnepli fennállásának 180. és jelenlegi épülete megnyitásának 15. évfordulóját.
Augusztus 10-én ünnepli 60. születésnapját Básti Juli Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő. A színészlegenda Básti Lajos és Zolnay Zsuzsa Jászai-díjas színésznő leánya Budapesten született 1957. augusztus 10-én. Nagybátyja Zolnay Pál filmrendező volt.
Tízéves a Kaszás Attila Pajta Színház, amely az őrségi Viszákon hétfőtől egy héten át várja az érdeklődőket. Különleges hangulatú, kulturális élményekben gazdag lesz az idei, tizedik, jubileumi évad a Szarvas József színművész által életre hívott Kaszás Attila Pajta Színházban (KAPSZ), olvasható a szervezők MTI-hez eljuttatott közleményében.
Nyolcvanhat éves korában elhunyt Schubert Éva Kossuth-díjas színész, érdemes művész, közölte a Főpolgármesteri Hivatal az MTI-vel. Családja tájékoztatása szerint a színésznőt hosszú szenvedés után kedden érte a halál.
Színházban ritkán nevet mindenki egyszerre. De talán majd most... a Pelsőczy Réka által rendezett Római vakáción. Az azonos című filmben alakított Audrey Hepburn először főszerepet, filmbéli partnere Gregory Peck volt.
Természetesen Audrey Hepburn arcát nehéz helyettesíteni, de Pelsőczy Réka megtalálta az arc „magyar hangját” Tenki Réka színésznőben. Tenki Réka az egyik legbájosabb és egyben legkarakteresebb fiatal magyar színésznő. Játékában megjeleníti a naivságot, a méltóságot ugyanúgy, mint Hepburn is tette Anna hercegnő szerepében. Fekete Ernő játssza a vakmerő, kalandor amerikai újságírót, Joe Bradley-t, akinek egy éjszaka szinte szó szerint ölébe pottyan az udvartartásától elszökő Anna hercegnő. Bár először nem ismeri fel, és Anna hercegnő is törekszik inkognitójának megőrzésére, Bradley eltölt vele egy napot, amely alapján címlapsztorit akar írni (ebből szeretné elindítani zeneszerzői karrierjét). Teszi ezt úgy, hogy eközben a hercegnő udvarhölgye – Hernádi Judit alakításában – empátiával bár, de üldözi.
Hernádi Judit, az üldöző (fotó: Orlai Produkció)
Csodálatos napot töltenek együtt, egy szabad szerelem reménye is kibontakozik, de végül győz a hercegnőben a kötelességtudat és visszamegy az udvarba. Nincs happy end, talán ezért is hiteles a történet, viszont a kisebb csodák és az emberi egyenesség élvezhetővé és tanulságossá is teszik a történetet. A rendezőnő egy további csavart visz a történetbe: a kerettörténetet. Egy filmstúdióban vagyunk, ahol a kezdő színésznő és a befutott, jóképű színész játszanak együtt, a rendező és egy másik, idősebb szereplőnő pedig meghitt viszonyban élnek.
Fekete Ernő (fotó: Orlai Produkció)
Az előadás elején nem is pontosan érthető, hogy mi történik. Hiszen szinte mindenki tudja, hogy mi az alaptörténet, de a kettős játék kicsit zavart okoz. Ennek a bonyodalomnak is köszönhetően később egy nagyon finom irónia bontakozik ki a cselekmény és az alkotók között. Kétszeresen is fikciós helyzetbe kerül mindenki, hiszen a film elkészítésének folyamatát is megörökítik. A szereplők kihasználnak minden helyzetkomikumi lehetőséget, de elkerülik az aktualizálásban rejlő könnyű poénok csábítását (pedig mennyire adná magát akár a Facebook), minden szó és mozdulat hajszálpontosan a helyén van. A híres motorozós kép kedvéért a szőke főszereplő rövid fekete parókát ölt, amely Audrey Hepburnt idézi. Fekete Ernővel ők alkotják az igazi álompárt. A színész elhiteti az elején a pragmatikus szívtipró karakterét, majd később játszi könnyedséggel bebizonyítja magáról az ellenkezőjét: a hőst, aki nem akar mindenáron belegázolni mások magánéletébe, csak azért, hogy saját álmait megvalósítsa.
A híres jelenet: Fekete Ernő és Tenki Réka fekete parókában.
(fotó: Orlai Produkció)
Az előadás finom humorát Hernádi Judit jelenléte is kiemeli. A színésznő hozza szokásos, tőle bármikor elvárható formáját: hanglejtése, mozdulatai, arcjátéka mind-mind „hernádis” és szórakoztató. De megmutatja még mindig hódító nőiességét is. A fiatal Nagy Dániel Viktor viszont az előadás felfedezettje. Kis búvárkodás után kiderül róla, hogy a színészi lélekről írta szakdolgozatát a már sok kőszínházi és alternatív előadásban is felbukkanó színész. A Római vakációban az összes mellékszerepet ő játssza, könnyedén. Figyelemre méltóak gyors váltásai, a koncentráció, ahogy egyik szerepből a másikba bújik úgy, hogy mindegyiket külön megformálja.
Fekete Ernő, Nagy Dániel Viktor és Szikszai Rémusz (fotó: Orlai Produkció)
Az előadás különlegessége, hogy megtartották a betétdalokat: a szereplők gyakran táncra perdülnek és dalra fakadnak. Bár ezt az ironikus kontextus kicsit elidegeníti magától, így kilógnak a sorból, de a dalok előadása és a színészek teljesítménye mindenképpen csodálatra méltó. Bármelyik sötét, esős, netalán havas estét feldobja.
Bakk Ágnes